הסערה סביב נוחי דנקנר, זו הזדמנות למשקיע הזריז
נתוני המאקרו בארה"ב ממשיכים להציג תמונה חיובית ומשתפרת. מדד אמון הצרכנים הגיע לשיא של ארבע שנים, בין השאר בעקבות עלייה שנתית של 3% במחירי הדיור כפי שפורסם במדד הקייס שילר אתמול. עוד נציין שמדד מחירי הדיור בארה"ב, הינו המדד החיובי השמיני ברציפות, מה שמצביע על מגמת עליות בשוק הנדל"ן. אין לזלזל בחשיבותם של נתוני הנדל"ן. מחירי הדיור הם אלו שהתחילו את המשבר הפיננסי, והם חייבים לעלות על מנת לסיים אותו. ללא עלייה במחירי הדיור, לא תשתנה הרגשת העושר של האזרח האמריקני, שדירה הינה נכס מרכזי ברשימת הנכסים שלו.
למרות נתוני המאקרו הטובים, תשואות האג"ח לעשר שנים לא מטפסות, אך אנו מעריכים שעלייה שכזו תגיע. צמיחה במחירי הדיור ושיפור בסנטימנט תביא לעלייה באינפלציה אשר תגרור טיפוס בתשואות. אנו מניחים שהתשואות באג"ח האמריקניות לעשר שנים יתקרבו לעבר ה-2% תשואה עוד ברבעון הראשון של 2013.
באירופה הגיעו שוב להסכם עם יוון, על פיו קיבלה זו האחרונה הקלות בריבית שעליה לשלם תמורת הלוואות החילוץ, וארכה ליעדי חוב התוצר שלה לשנת 2020. לעומת הפעמים הקודמות, נראה שהשוק מאמין למאמצי הסיוע, ותשואות האג"ח לעשר שנים ירדו מ-30% ביוני, לכ-16% אתמול.
בהתאם לצפי ששרר בקרב הכלכלנים נותרה ריבית בנק ישראל לחודש דצמבר ללא שינוי ברמה של 2%. בהודעתו ציין בנק ישראל כי יש להמשיך ולעקוב אחר מדדי הסנטימנט השונים, שמראים על האטה מסויימת בצמיחה המקומית. גם נתוני האבטלה שפורסמו אתמול מהווים נתון נוסף שמראה כי הצמיחה במשק מאטה. בהקשר זה יש לציין כי עקום המק"מ מגלם הורדה נוספת, וסביבת המדדים הנמוכה הצפויה בשלושת החודשים הקרובים תומכת בכך. מבחינה עונתית אנו לא צפויים למדד גבוה לפני מדד מארס 2013.
מגמת העליות במדדי התל בונד המשיכה גם במהלך השבוע האחרון תוך עלייה של כ-0.5% במדדי תל בונד המרכזיים. כפי שציינו במאמר הקודם, גם ההנפקות וההרחבות בשוק הראשוני תופסות תאוצה ומתרבות. אנו עדים ליותר ויותר חברות שרמת התשואות הנמוכה בשוק פותחת עבורן חלון הזדמנויות למחזור חובן - נראה כי הפתגם "מגייסים כשאפשר ולא רק כשצריך", נכון היום אף יותר מבעבר.
אג"ח במוקד - דנקנר
כשמתייחסים לשוק הקונצרני המקומי, לא ניתן להתעלם מהחדשות האחרונות בנוגע לנוחי דנקנר והחשדות שעלו בנוגע להרצת המניות. אידיבי אחזקות מחזיקה בנכס אחד, אי.די.בי פיתוח כאשר גם לגבי יכולת החזר החוב שלה יש ספק. להערכתנו, אחת מהדרכים היחידות בה אי.די.בי אחזקות תוכל לשלם את החוב לבעלי האג"ח, אם החברה תצליח לגייס (או למשוך דיבידנד מאידיבי פיתוח, דבר שנראה כרגע כחלום רחוק). מה שבטוח - ללא כל קשר לדרך בה תסתיים הפרשה לבסוף, אין ספק כי היא תדרוש זמן רב מנוחי דנקנר ויועציו. וכך, בעצם, הסיכוי שדנקנר יצליח למצוא פתרון כלשהו לקבוצה אשר יצור יש מאין הולך ומתרחק.
לחלק מהמשקיעים הייתה תקווה שהמשקיע הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין יזרים עוד כ-300 מיליון שקל לגנדן שתזרים את הכסף לאחזקות. תקווה אחרת נסובה סביב קבלת אשראי מקרן KKR האמריקנית. אך על פי הפרסומים, זו כנראה לא תצא לפועל. חלק מאמינים למהלך של איחוד בין כור לדיסקונט השקעות או כל מהלך שיאפשר גישה לקופת המזומנים הדשנה של כור. אבל כשעל רקע החשדות, דנקנר מאבד מהילתו, אמינותו וצפוי להיות בטיהור שמו - הסיכוי לשליפת שפן יצירתי מהכובע הולך ופוחת וזה רע לאג"חים, בעיקר של אי.די.בי אחזקות.
לפי ראות עינינו, הסיכויים שיועבר התשלום שמתוכנן לדצמבר נמוכים משמעותית. נציגות בעלי האג"ח של אי.די.בי אחזקות כבר הציבה דרישות חריפות להזרמת הון אשר ימנע העדפת נושים, זאת בעיקר נוכח מצבה הקשה של החברה. במצב זה, טבעי שבעלי החוב הארוך לא יסכימו להעביר את מעט הכסף שיש בקופה לבעלי החוב הקצר בטענה של אפליית נושים.
בשורה התחתונה, רמת התשואות בארה"ב נמוכות מאוד. וביחס סיכון-סיכוי אנו מעריכים שהכיוון כלפי מעלה. השוק הקונצרני המקומי ממשיך להיות אטרקטיבי, ואנו ממליצים להחזיר השקעות קונצרניות לישראל. עם זאת, החדשות האחרונות מקבוצת אי.די.בי, בהחלט מהוות פגיעה בסנטימנט, ולכן ישנה חשיבות גבוהה לבחירת אג"חים מושכלת ופרטנית.
- 9.כתבה תמוהה (ל"ת)אריק 19/12/2012 00:13הגב לתגובה זו
- 8.נוחי 01/12/2012 18:28הגב לתגובה זואין עורך בעיתון הזה? מה זה גבב המילים המיותרות והתלושות מהכותרת לחלוטין? כבר עדיף באנר קופץ על פני החירטוט הזה. זו לא הרמה ולא הסגנון שאנחנו מצפים מדמרקר!
- 7.אגחון 30/11/2012 11:34הגב לתגובה זוסתם בלבלו של מילים ללא שום הכוונה וללא שום מטרה. כותרת שלא קשורה למאמר. מה החידוש??? איפה המידע המועיל??? בזבוז זמן, פשוט עצוב.
- 6.בילבי 30/11/2012 09:22הגב לתגובה זוהכותרת לא קשורה. לפחות בטקסט יש אומץ להגיד זה לא קנייה
- 5.איפה מיכה צרניאק , איפה (ל"ת)מה עשינו ובמה חטאנו 30/11/2012 01:48הגב לתגובה זו
- 4.כותרת מטומטמת ומעליבה את הקורא (ל"ת)המקורי 29/11/2012 20:44הגב לתגובה זו
- 3.zik 29/11/2012 14:30הגב לתגובה זוחייבים לתת כותרת מפוצצת אחרת אף אחד לא יקרא אותו
- 2.Michaelsos 29/11/2012 11:28הגב לתגובה זוהכותרת פשוט לא קשורה לדברי הכותב!! לא רק שזה לא מקצועי, זה פשוט מסוכן!
- 1.אזרח מודאג 29/11/2012 11:20הגב לתגובה זו!
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
