אברהם קוזניצקי מנרב
צילום: יח"צ

מנרב תקים פרויקט מגורים בנתניה בעלות של 165 מיליון שקל

החברה חתמה על עסקת קומבינציה להקמת בניין בן 30 קומות שיכלול 117 דירות - ותשווק 64 מהדירות. היקף ההכנסות מוערך בכ-185 מיליון שקל

מורן ישעיהו | (7)

חברת מנרב פרויקטים דיווחה היום (ד') כי חתמה על עסקת קומבינציה להקמת פרויקט מגורים בנתניה בעלות השקעה של כ-165 מיליון שקל. היקף ההכנסות הצפוי מוערך בכ-185 מיליון שקל.

במסגרת הפרויקט יוקם בניין בן 30 קומות על מגרש ששטחו כ-4.5 דונם בין הרחובות בן גוריון והיהלומן אברהמס בנתניה. המגדל יכלול 117 דירות כאשר על פי מתווה ההסכם בעלי הקרקע יקבלו 53 מהדירות ו-64 דירות ישווקו על ידי חברת מנרב. 

הקמת הפרויקט צפויה להימשך כ-40 חודשים ממועד קבלת היתר בניה, אשר על פי הדיווח צפוי להתקבל תוך כ-18 חודשים מיום רכישת מלוא הזכויות בקרקע. עוד הודיעה החברה כי בכוונתה לממן את הקמת הפרויקט באמצעות ליווי בנקאי.

הדמיית הפרויקט. קרדיט: טטרו אדריכלים

לצד מתווה הקומבינציה, החברה מציינת כי העסקה כוללת גם רכיב של שירותי בניה ורכיב קטן של מזומן. תוקפו של הסכם הקומבינציה מותנה בכך שבתוך שנתיים החברה תשלים את ההתקשרות עם יתרת הבעלים בזכויות במגרש. 

מנכ"ל מנרב פרויקטים, דרור קוזניצקי, מסר כי "עסקה זו הינה חלק מאסטרטגיית החברה לביצוע עסקאות במיקומים אטרקטיביים. הפרויקט ממוקם בסמוך למלון רמדה ולשכונת היוקרה נת/600 ויכלול 117 דירות יוקרה הצופות לים במגדל מפואר בן 30 קומות".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בדירה גרים = קורת גג, לעומת מגורים ברחוב (ל"ת)
    בדירה גרים = קורת גג 18/01/2019 01:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כרגע לא ניתן לבנות דירה רק על אוויר,ללא יסודות על הקרקע (ל"ת)
    כרגע 18/01/2019 00:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לדעתי 17/01/2019 21:38
    הגב לתגובה זו
    לדעתי כשהמדד הדיור ,כולל בתוכו את מחיר למשתכן ,הוא לא משקף את המצב בשוק החופשי .
  • 2.
    מסכנים האנשים ש 16/01/2019 18:49
    הגב לתגובה זו
    מסכנים האנשים שגרים ברחוב, כי אין להם בררה ו שהם צרכים לגור ברחוב בחורף , ללא קורת גג
  • 1.
    רונית 16/01/2019 15:38
    הגב לתגובה זו
    זו דירה שלישית שלנו במנרב , ובכל פעם נהנים מחדש משירות ואיכות שלא מקובלים בארץ , אומנם רק לקוחה אבל אין לי שום מילה רעה , רק כל כבוד
  • גיל ניר 04/02/2019 12:47
    הגב לתגובה זו
    הבעיה היחידה בבית משותף עלולה להיות שכנים לא נחמדים וגם על זה ניתן להתגבר
  • קבלן סיני 17/01/2019 15:51
    הגב לתגובה זו
    זה בן אדם ראוי. לכן גם המוצר שלו יהיה ראוי. אבל המחירים בארץ גבוהים - יש להביא קבלנים סיניים שיבנו וירוויחו וימכרו דירות ב120,000 דולר - שגם לקונה יהיה מחיר סביר.
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.