מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של צרפת – מה זה אומר?
חברת הדירוג מודי'ס הודיעה בשעות האחרונות על הורדת דירוג האשראי של צרפת מ-Aa2 ל-Aa3, בצעד המהווה אזהרה משמעותית לממשלת צרפת ולכלכלה האירופית כולה. הסיבה המרכזית להורדה היא העלייה המתמשכת בחוב הלאומי של צרפת, לצד הערכה כי צעדי הרפורמה האחרונים של הממשלה אינם מספיקים כדי להתמודד עם הלחצים התקציביים הגדלים.
עיתוי הורדת הדירוג אומנם מפתיעה, אבל המצב המתדרדר של הכלכלה הצרפתית אינו חדש: צרפת במשבר כלכלי: מה הוביל אותה לשם ואיך היא מתכוונת לצאת מזה? אינפלציה של 6.3%, חוב לאומי של 3 טריליון אירו ואבטלה גבוהה מאיימים על היציבות הכלכלית; מקרון מתמודד עם התנגדות פוליטית לרפורמות ועם התחזקות הימין הקיצוני.
צרפת, הכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו, מתמודדת בשנים האחרונות עם חובות הולכים וגדלים, שהגיעו לכ-112% מהתמ"ג. למרות המאמצים של הממשלה בראשות עמנואל מקרון להטמיע רפורמות מבניות, כמו העלאת גיל הפרישה והפחתת הוצאות ממשלתיות, מודיס העריכה כי קצב ההתקדמות איטי מדי ואינו מספיק כדי להוריד את רמות החוב או לשפר את גמישות התקציב של המדינה.
בנוסף, הסביבה הכלכלית המאופיינת באינפלציה גבוהה ועלייה בריביות מצד הבנק המרכזי האירופי מכבידה על יכולתה של צרפת לשמור על יציבות פיסקלית. מודיס ציינה כי התחזיות לצמיחה נמוכה יותר ב-2024 וב-2025 עלולות להחריף את המצב.
השפעת ההורדה
השפעה על שוק האג"ח: הורדת הדירוג עשויה להעלות את עלויות המימון של צרפת בשוקי החוב, כאשר תשואות אגרות החוב הצרפתיות עשויות לעלות, ובכך להכביד עוד יותר על התקציב הממשלתי.
השלכות לגוש האירו: כמדינה מרכזית בגוש האירו, מצבה הכלכלי של צרפת משפיע על שאר המדינות. הורדת הדירוג עלולה להכביד על האמון בגוש האירו כולו, במיוחד במדינות בעלות חוב גבוה, כמו איטליה וספרד.
בצרפת כבר החלו קולות ביקורת על המדיניות הכלכלית של הממשלה. האופוזיציה מאשימה את מקרון בכך שאינו מצליח להחזיר את הכלכלה למסלול, בעוד הממשלה טוענת כי ההחלטה של מודיס אינה לוקחת בחשבון את המאמצים לרפורמות.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 9.א-ב 15/12/2024 15:41הגב לתגובה זואז מה קורה פה ? מורידים דירוג מטעמים שאינם אנטישמיים בלבד? צרפת מעצמה עולמית ( נחשבת ככזו) בין עשר הכלכלות המובילות בעולם ללא מלחמות ללא הוצאות בטחון ובכל זאת הורידו לה דירוג?... בניגוד מחלט לישראל כלכלה שהיא פחות מ- 20% הכלכלה הצרפתית בסביבה עוינת ועם ממשלה חסרת אחריות מנהלת מלחמה בשבע חזיתות (לא כולל מלחמת הממשלה בעם) מאויימת בטילים מכל עבריה שסועה חברתית , אצלנו זו "טעות" להוריד דירוג...
- 8.הפטרון של לבנון וסוריה, הצחקת אותנו, אתה לא פטרון לעצמך (ל"ת)לואי דה פיני 15/12/2024 14:55הגב לתגובה זו
- 7.דש 15/12/2024 05:14הגב לתגובה זוהחובות העצומים של מדינות העולם לא ניתן לפתרון בדרך הנוכחית ולכן ממשלות יחליפו את המטבעות שלהם במטבעות דיגיטליים ויבטלו את השטרות הקיימים ועל הדרך הם ימציאו חוקים נגד המטבעות הנוכחיים
- ימוטט כלכלות ויתחילמלחמת עולם שלישית (ל"ת)ז 15/12/2024 14:58הגב לתגובה זו
- 6.דירוג צרפת שואף לדירוג מרוקו (ל"ת)אדם חושב 15/12/2024 02:09הגב לתגובה זו
- 5.לא פלא שצרפת וממשלת ספרד מובילות באנטישמיות (ל"ת)רב אבו לוף 15/12/2024 01:27הגב לתגובה זו
- 4.שמקרון מריקון??????? (ל"ת)איל 15/12/2024 00:19הגב לתגובה זו
- 3.צרפת הטיפו לנו מוסר ועכשיו אוכלים אותה חזק.מגיע להם (ל"ת)שי.ע 14/12/2024 21:29הגב לתגובה זו
- 2.אוכלי הצפרדעים 14/12/2024 20:28הגב לתגובה זולקריסה כלכלית
- 1.איזה באסה. חשבו שלרדת על ישראל יתן להם נקודות בונוס (ל"ת)ציני כאן 14/12/2024 19:59הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
