משה ממרוד תדיראן
צילום: סיון פרג'

בגלל הורדת התחזיות -הורדת דירוג לתדיראן

מעלות מורידה את הדירוג של תדיראן בנוץ' אחד, ברקע הורדת התחזיות וביצועים תפעוליים שהיו נמוכים מהצפי

תמיר חכמוף | (5)
נושאים בכתבה תדיראן דירוג

חברת תדיראן גרופ תדיראן גרופ 0.52%  סופגת מכה נוספת, והפעם היא מגיעה מכיוון שוק החוב. סוכנות הדירוג S&P מעלות (Maalot) הורידה את דירוג המנפיק של החברה ל-'ilA+'. הורדת הדירוג היא ירידה בנוץ' אחד מ-'ilAA-', כאשר תחזית הדירוג יציבה.

פעולת הדירוג מגיעה כהמשך ישיר לעדכוני התחזיות של החברה כלפי מטה. סוכנות הדירוג מציינת במפורש כי ההורדה נובעת בעיקר מהיחלשות הפרופיל הפיננסי של החברה, כמו גם התוצאות התפעוליות שהיו נמוכות מהצפי. 

נזכיר כי תדיראן הודיעה על קיצוץ משמעותי בתחזית ההכנסות ל-2026 ל-2.5 מיליארד שקל בלבד, ירידה של 45% לעומת היעד המקורי של 4.5 מיליארד שקל שהוצג במאי 2024. העדכון נבע בין היתר מהערכה מחודשת של קצב הצמיחה המתון בשוק הסולארי באיטליה, מה שהוביל להפחתת מוניטין לא תזרימית של 73 מיליון שקל על חברת הבת VP Solar. בנוסף, מימוש הפוטנציאל בתחום מערכות האגירה בישראל נדחה לשלהי 2026 ולשנים מאוחרות יותר. מדובר בעדכון שלישי כלפי מטה בתוך שנה, המשקף פער עצום בין הצהרות ההנהלה למציאות העסקית בשווקי האנרגיה. להרחבה - תדיראן שוב מאכזבת את המשקיעים - מעדכנת תחזיות למטה

החולשה בפעילות ובפרופיל הפיננסי

השיקול המרכזי להורדה הוא פער משמעותי בין ציפיות הצמיחה המקוריות לבין הביצועים בפועל בתחומי הפעילות המרכזיים, קרי מוצרי צריכה ואנרגיה מתחדשת. S&P מעלות מציינת כי הביצועים היו נמוכים מהתחזיות, בין היתר בשל הסביבה המקרו-כלכלית, עליית הריבית והירידה החדה במחירי המוצרים בשל שינויים בשיטת התמריצים בשוק האיטלקי. בשנה החולפת, ההאטה בצמיחה והשחיקה ברווחיות בתחום האנרגיה באיטליה נבעו בין היתר מהסביבה המקרו כלכלית שכללה שיעורי אינפלציה וריבית גבוהים, מהצטברות מלאי גדול של מערכות סולאריות אצל יצרנים עולמיים שהובילה לירידה חדה במחירי המערכות באירופה, ומשינויים בשיטת התמריצים של ממשלת איטליה שהקטינו את כדאיות רכישתן עבור לקוחות הקצה.

היחלשות הפרופיל הפיננסי באה לידי ביטוי ביחסים המתואמים. יחס חוב ל-EBITDA המתואם עמד על כ-3.9x ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2025 , רמה שלטענת הסוכנות אינה הולמת את דירוג ה-'ilAA-' הקודם. בנוסף, סוכנות הדירוג נתנה משקל משמעותי להפחתת המוניטין המהותית שביצעה החברה. ההכרה בירידת ערך מוניטין של כ-73 מיליון שקל בפעילות האיטלקית (VP Solar) הובילה להפסד נקי של כ-52 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2025.

תחזית הדירוג יציבה, אבל אולי יש סימן לדאגה

למרות הורדת הדירוג, תחזית הדירוג נותרה יציבה. המסר הוא שהסוכנות מאמינה שהירידה הושלמה, וכעת החברה נמצאת בדרגת דירוג ההולמת את הפרופיל הפיננסי הנוכחי. עם זאת, הסוכנות מציינת כי היחסים ההולמים את הדירוג החדש ('ilA+') הם חוב ל-EBITDA של כ-3.5x ויחס הוצאות מימון של עד 5x. נכון להיום, יחס החוב ל-EBITDA עומד על 3.8 ועשוי לנוע בקצה העליון של מה שהסוכנות מאפשרת בדירוג הנוכחי, כמו גם היחס להוצאות מימון שצפוי לעבור את היעד המוצע.



יחסים פיננסים עיקריים לתדיראן, מקור: דירוג SP מעלות

התרחישים על פי מעלות

תרחיש הבסיס לשנים 2025-2026 צופה צמיחה כוללת של כ-10% ב-EBITDA, המבוססת בעיקר על יציבות תפעולית במגזר מוצרי הצריכה (מיזוג אוויר ואקלים) בישראל, שם לחברה מעמד תחרותי חזק. הצפי נתמך גם בכניסה לתחומים חדשים כמו קירור חוות שרתים (הסכם עם שניידר אלקטריק) וצמיחה מתונה בתחום האנרגיה. התרחיש מניח גידול בהכנסות של 2%-3% ב-2025 ו-5%-8% ב-2026, תוך שמירה על רווחיות גולמית של כ-18% בשנים אלו.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בתרחיש השלילי, S&P מעלות הבהירו כי הם עלולים לנקוט בפעולת דירוג שלילית נוספת, כלומר הורדה נוספת, אם תדיראן לא תצליח לייצב את עצמה: אם ההיחלשות התפעולית תימשך והפרופיל הפיננסי ימשיך להידרדר, הדבר יבוא לידי ביטוי בכך שיחס חוב ל-EBITDA יעלה מעל רף ה-4.0x או שכיסוי המימון יירד מתחת ל-4.0x לאורך זמן. תרחיש כזה יופעל אם תירשם שחיקה משמעותית נוספת בביצועים התפעוליים או אם החוב יגדל באופן מהותי, מה שיפעיל לחץ שלילי נוסף על הדירוג.

התרחיש החיובי שיכול להוביל להעלאת דירוג, תלוי בכך שתדיראן תציג שיפור משמעותי בפרופיל הפיננסי שיחזיר את האמון. המפתח הוא הצלחה ביישום התוכנית האסטרטגית המתוקנת שתוביל להורדת יחס חוב ל-EBITDA מתחת ל-2.5x לאורך זמן, יחד עם הצגת יחס תזרים מזומנים חופשי לחוב הגבוה מ-20% לאורך זמן. יעדים אלו מחייבים שיפור ברווחיות, ייצור תזרים מזומנים חזק וניהול זהיר של החוב.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ניב גז 20/11/2025 18:32
    הגב לתגובה זו
    זה מה שקורה כשממנים בני משפחה לניהול החברה ולא מביאים מנהלים מקצועיים.
  • 4.
    אירופה נשרפת ותוך שנים ספורות 50 בצל כבשן אש כי רבו העוונות ואיש לחברו זאב. (ל"ת)
    התחממות גלובלית 30/10/2025 21:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אשביט 30/10/2025 14:31
    הגב לתגובה זו
    יש כל כך הרבה מותגים וכולם מסתתרים מאחורי יצרנים סינים. תדיראן פעם מצטיינת באמינות בימיה כזכיינית של מותג אמריקאי כהבעלים הנוכחי לא ידע מה זהwelbilt כבר מזמן נהייתה יברה שחזירות במחיר חלפים ועלות שירות הבריחו אותנו מהם לנצח
  • 2.
    היא הולכת לפרוץ ל30000 תזכרו מה רשמתי כאן (ל"ת)
    אנונימי 30/10/2025 14:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 30/10/2025 12:54
    הגב לתגובה זו
    הפסדתי שם עשרות אלפים ומכרתי מאז ירדה עוד הרבה לדעתי תרד גם ל 10000 שזה עוד 33%
סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות
הלך הכסף

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. 

בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל:


סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות
הלך הכסף

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. 

בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל: