גק מא עליבאבא
צילום: פייסבוק
דוחות

על רקע המתיחות בין סין לארה"ב - עליבאבא צונחת למרות דוחות טובים

החברה הודיעה שלא תתקדם יותר עם זרוע הענן שלה - שהכוונות של החברה לפתח אותה עמדו בפסגת העדיפויות של המשקיעים; הסיבה היא ככל הנראה הגבלות ייצוא השבבים לסין שהוטלו על ידי ארה"ב
רוי שיינמן | (1)

ענקית המסחר המקוון של ג'ק מא  ALIBABA GROUP צונחת ב-10% במסחר אחרי הדוחות. החברה דיווחה על רווח למניה של 2.16 דולר והכנסות של 31 מיליארד דולר, מעל לצפי האנליסטים לרווח למניה של 2.11 דולר ובהתאם לצפי ההכנסות. אבל המניה יורדת בגלל הדיווח על ביטול תכניות הפיתוח של זרוע הענן שלה, שגם היו אמורות לעסוק בקידום החברה בתחום ה-AI.

בחודש מרץ הודיעה עליבאבא שהיא מתכוונת להתפצל פנימית לכמה מחלקות, מתחום הקמעונאות המקוונת עד לתחום ה-AI. המהלך הגיע במטרה להשיג יותר ערך למשקיעים שראו את המניה צונחת ב-59% אז ההנפקה בסוף 2019, וזרוע הענן הייתה גולת הכותרת של התכנית החדשה. אבל הגבלות ייצוא השבבים החדשות של ארה"ב טירפדו את המהלך, מהסיבה שזרוע הענן התכוונה להתבסס באופן משמעותי על מו"פ בתחום ה-AI, שמצריך רכישה של שבבים מתאימים שכרגע מיוצרים על ידי חברות אמריקאיות כמו אנבידיה  NVIDIA COR ואינטל INTEL CORPORATION .

המניה של עליבאבא צנחה ביותר מ-70% מאז השיא שלה בסוף שנת 2020. בעיקר בגלל לחצים רגולטוריים מתגברים הן מבייג'ינג - כשהחברה ניסתה לרתום לעצמה את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה במדינה, והן מוושינגטון - כאשר החברות הסיניות צברו יותר ויותר מוניטין כמסכנות של ביטחון ארה"ב, מה שהביא בסופו של דבר להגבלות של ממשל ביידן על ייצוא שבבים לסין, מתוך כוונה שאלו לא ישמשו חברות סיניות כנגד ארה"ב. 

למרות הפגישה של הנשיא ביידן והנשיא שי ג'ינפינג בסן פרנסיסקו אתמול, נראה שאין הרבה סימנים המעידים על התמתנות המתחים הכלכליים בין שתי המעצמות. ביטול תכנית הענן של עליבאבא היא תזכורת מצוינת למלחמה הקרה המתנהלת בין שתי המעצמות, ולאופן בו היא יכולה להביא לאירועים לא צפויים שמשפיעים על חלקים גדולים בכלכלה העולמית, אירועים שיכולים להשפיע גם על מניות סיניות פופולאריות אחרות כמו JD  JD.COM , באידו  BAIDU.COM , ניו  NIO INC ואקספנג  XPENG .

"המגבלות החדשות עלולות להשפיע באופן ישיר ועקיף על יכולות הענן של החברה והיכולת שלנו להציע מוצרים ושירותים בתחום, כמו גם על המשך פעילות תחת חוזים קיימים, ובזאת להשפיע על התוצאות התפעוליות והכלכליות שלנו", כתבה עליבאבא בהצהרה המצורפת לדוחות. החברה הוסיפה שהפגיעה כתוצאה מהמגבלות החדשות צפויות להתבטא בעיקר בחוסר היכולת של החברה לשדרג את היכולות הטכנולוגיות שלה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ג'ק מא השעה? 17/11/2023 11:46
    הגב לתגובה זו
    הרסו את הכלכלה הסינית.
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla -2.05%  עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.

הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.

למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.

השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.


מנועי הצמיחה החדשים 


לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.