על רקע המתיחות בין סין לארה"ב - עליבאבא צונחת למרות דוחות טובים
ענקית המסחר המקוון של ג'ק מא ALIBABA GROUP צונחת ב-10% במסחר אחרי הדוחות. החברה דיווחה על רווח למניה של 2.16 דולר והכנסות של 31 מיליארד דולר, מעל לצפי האנליסטים לרווח למניה של 2.11 דולר ובהתאם לצפי ההכנסות. אבל המניה יורדת בגלל הדיווח על ביטול תכניות הפיתוח של זרוע הענן שלה, שגם היו אמורות לעסוק בקידום החברה בתחום ה-AI.
בחודש מרץ הודיעה עליבאבא שהיא מתכוונת להתפצל פנימית לכמה מחלקות, מתחום הקמעונאות המקוונת עד לתחום ה-AI. המהלך הגיע במטרה להשיג יותר ערך למשקיעים שראו את המניה צונחת ב-59% אז ההנפקה בסוף 2019, וזרוע הענן הייתה גולת הכותרת של התכנית החדשה. אבל הגבלות ייצוא השבבים החדשות של ארה"ב טירפדו את המהלך, מהסיבה שזרוע הענן התכוונה להתבסס באופן משמעותי על מו"פ בתחום ה-AI, שמצריך רכישה של שבבים מתאימים שכרגע מיוצרים על ידי חברות אמריקאיות כמו אנבידיה NVIDIA COR ואינטל INTEL CORPORATION .
המניה של עליבאבא צנחה ביותר מ-70% מאז השיא שלה בסוף שנת 2020. בעיקר בגלל לחצים רגולטוריים מתגברים הן מבייג'ינג - כשהחברה ניסתה לרתום לעצמה את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה במדינה, והן מוושינגטון - כאשר החברות הסיניות צברו יותר ויותר מוניטין כמסכנות של ביטחון ארה"ב, מה שהביא בסופו של דבר להגבלות של ממשל ביידן על ייצוא שבבים לסין, מתוך כוונה שאלו לא ישמשו חברות סיניות כנגד ארה"ב.
למרות הפגישה של הנשיא ביידן והנשיא שי ג'ינפינג בסן פרנסיסקו אתמול, נראה שאין הרבה סימנים המעידים על התמתנות המתחים הכלכליים בין שתי המעצמות. ביטול תכנית הענן של עליבאבא היא תזכורת מצוינת למלחמה הקרה המתנהלת בין שתי המעצמות, ולאופן בו היא יכולה להביא לאירועים לא צפויים שמשפיעים על חלקים גדולים בכלכלה העולמית, אירועים שיכולים להשפיע גם על מניות סיניות פופולאריות אחרות כמו JD JD.COM , באידו BAIDU.COM , ניו NIO INC ואקספנג XPENG .
- ענקית הפינטק הסינית נכנסת לעולם המטבעות היציבים
- פריצת דרך סינית ב-AI: אנט גרופ מפתחת מודלים זולים בעזרת שבבים מקומיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"המגבלות החדשות עלולות להשפיע באופן ישיר ועקיף על יכולות הענן של החברה והיכולת שלנו להציע מוצרים ושירותים בתחום, כמו גם על המשך פעילות תחת חוזים קיימים, ובזאת להשפיע על התוצאות התפעוליות והכלכליות שלנו", כתבה עליבאבא בהצהרה המצורפת לדוחות. החברה הוסיפה שהפגיעה כתוצאה מהמגבלות החדשות צפויות להתבטא בעיקר בחוסר היכולת של החברה לשדרג את היכולות הטכנולוגיות שלה.
- 1.ג'ק מא השעה? 17/11/2023 11:46הגב לתגובה זוהרסו את הכלכלה הסינית.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
