משה ממרוד תדיראן
צילום: סיון פרג

הסבסוד ללוחות סולאריים גדל - ותדיראן עשויה להרוויח

רשות החשמל הודיעה על הגדלת הסבסוד ללוחות סולאריים בשני מסלולים, מה שעשוי להיות חיובי לתדיראן, שמגזר האנרגיה מהווה כמעט מחצית מהכנסותיה

רוי שיינמן | (1)

אחרי ירידה של 8% במניה בשנה האחרונה, עסקי האנרגיה הסולארית של תדיראן תדיראן גרופ -1.48%   עשויים להנות מדחיפה בזכות רשות החשמל: "בשבוע האחרון רשות החשמל פרסמה להערות הציבור הצעה ל-2 מסלולים חדשים להחזר השקעה עבור מתקיני לוחות סולאריים על גגות פרטיים, אליהם ניתן יהיה להצטרף עד סוף 2026, כאשר תדיראן עשויה להיות אחת המרוויחות". כתבו האנליסטים בלידר שוקי הון.


"ההצעה פורסמה בהמשך להודעת שר האנרגיה בחודש שעבר, שברצונו לעודד הקמה של 100 אלף גגות סולאריים עד לסוף העשור. המסלול הראשון יאפשר קבלת תוספת של 25% לתעריף המובטח הקיים למשך 5 שנים, כך שהתעריף יעלה ל-60 אגורות מ-48 אגורות כיום. לאחר מכן, התעריף ירד מתחת למחיר בשוק ל-38.07 אגורות למשך 20 שנים הבאות. ההטבה מיועדת לבעלי מתקנים של עד 15 קילו ואט או עבור 15 הקילו ואט הראשונים במתקנים של 30 קילו ואט", כותבים בלידר.


"המסלול השני יצמיד את התעריף המובטח למדד המחירים, כאשר התעריף בשנה הראשונה יהיה נמוך מהתעריף בשוק ויעמוד על 39.1 אגורות. לטענת רשות החשמל, התשלומים המהוונים שיקבל בעל המתקן יהיו זהים לאורך חייו, כאשר הקדמת התשלום תקצר את תקופת החזר ההשקעה ועשויה לסייע בצמצום סיכונים, לדוגמת ירידת תפוקת המתקנים ונזק פיזי. במידה וההצעה תתקבל במתכונת הנוכחית, מדובר בהתפתחות שעשויה להיות חיוביות עבור תדיראן, שפועלת בתחום מכירת פאנלים סולאריים לגגות פרטיים בארץ".


הכנסות מגזר האנרגיה של תדיראן הסתכמו ב-9 החודשים הראשונים של 2024 בכ-690 מיליון שקל, כ-48% מסך ההכנסות, אם כי החברה לא מפרטת כמה מהסכום מגיע מהפעילות באיטליה וכמה מהפעילות בישראל. בתקופה המקבילה ב-2023 הסתכמו הכנסות מגזר האנרגיה ב-771 מיליון שקל.


לפני מספר חודשים הביעו בהפניקס אופטימיות לגבי תדיראן משתי סיבות - התחממות מזג האוויר שתוביל לביקוש גובר למזגנים, והסובסידיות במגזר המסחרי באיטליה שצפויות לתרום למגזר האנרגיה שם. לפי החברה, התמריצים בתכנית של איטליה כוללים מתן סובסידיות של עד 40% להקמת מתקנים חדשים או שדרוג מתקנים קיימים, וקביעת תעריף בגין הזרמת החשמל אשר ייוצר במסגרת מתקנים אלה אל רשת החשמל הארצית. הסובסידיות האלה מגיעות על רקע הודעת משרד האנרגיה האיטלקי כי איטליה שואפת לייצר 65% מהחשמל שלה מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2030, יעד גבוה יותר מהיעד הקודם, שעמד על 55%.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איזה ביזבוב מה קורה בלילה עדיף שהכסף ילך לישיבות! (ל"ת)
    יוסי 17/03/2025 21:48
    הגב לתגובה זו
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר
ניתוח

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו |

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.