וול סטריט שלט
צילום: Istock

לאחר הראלי בשוק: מנהלי הקרנות בארה"ב רוצים להצטרף

הראלי בוול סטריט הכניע את מנהלי הקרנות, כך עולה מסקר מנהלי הקרנות החודשי של בנק אוף אמריקה; כ-46% מהנשאלים מאמינים כי "מדובר בשוק שורי חדש"; שיעור המזומנים ירד ל-4.6%; מחברי הסקר - "עדיין לא מדובר ברמות של אופוריה"
עמית נעם טל | (9)

השווקים בוול סטריט לא מראים סימני עצירה ולראשונה בחודשים האחרונים נראה כי מנהלי הקרנות בארה"ב הופכים אופטימים במיוחד - כך עולה מסקר מנהלי הקרנות החודשי האחרון של בנק אוף אמריקה.

כ-46% מהנשאלים בסקר טוענים כעת כי הראלי בשווקים הוא כבר "שוק שורי חדש", לעומת 40% בלבד מהנשאלים בסקר של החודש שעבר. כ-35% בלבד מהנשאלים טוענים כי הראלי בשווקים הוא "ראלי של שוק דובי", לעומת 47% מהנשאלים בסקר בחודש שעבר. 

כ-17% מהנשאלים בסקר מעריכים כעת כי ההתאוששות הכלכלית בארה"ב תהיה מהירה (כלומר בצורה של "V"), לעומת 14% בלבד בסקר בחודש יולי. כ-31% בלבד מהנשאלים טוענים כי ההתאוששות תהיה איטית, כלומר התאוששות בצורה של "U" וכ-37% מעריכים כעת כי ההתאוששות תהיה בצורה של "W". 

כ-79% מהנשאלים בסקר צופים כי הכלכלה האמריקנית תתחזק בעתיד - הנתון החזק ביותר מאז דצמבר 2009. כ-57% מהנשאלים צופים עלייה ברווחים.

האופטימיות הגבוה של מנהלי הקרנות מתבטאת בשיעור המזומנים של גופים אלו. שיעור המזומן מהחלק הכולל בתיק ירד בחודש האחרון לרמה של 4.6% בלבד. בבנק אוף אמריקה מציינים כי אמנם מדובר בשיעור הנמוך ביותר מאז פברואר 2020, אך עדיין לא מדובר ברמות של אופוריה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הטרייד הפופולרי ביותר ע"פ הסקר ממשיך להיות "לונג" על מניות הטכנולוגיה בארה"ב. עם זאת, נראה כי מתחילים להופיע סימנים לשינוי העדפות (ראינו חלק מזה בשווקים מוקדם יותר החודש) - יותר "מניות ערך" ופחות מניות צמיחה, פחות מזומן ופחות אגרות חוב ממשלתיות.

השינויים בהעדפות של מנהלי הקרנות בחודש האחרון - מתחילים להאמין באינפלציה?

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    נהג 19/08/2020 04:56
    הגב לתגובה זו
    גולדמן זקס מטעה ומשלה
  • 6.
    זאב 18/08/2020 20:34
    הגב לתגובה זו
    איך כל הבנקאים והסוחרים נוהים אחר מטורף!!!!!
  • 5.
    פרשנדתא 18/08/2020 20:11
    הגב לתגובה זו
    פיצוץ הבלון הענק מתקרב בצעדי ענק והוא יהיה כואב במיוחד!
  • 4.
    כולם אופטימיים 18/08/2020 17:30
    הגב לתגובה זו
    הכסף יגמר והחוב מצטבר.
  • פנחס הטווס 18/08/2020 19:03
    הגב לתגובה זו
    הם ממש לא שפויים לזרוק טריליונים על אדים כשמה שהולך לקרות ברור גם לנער בתיכון האשליות
  • 3.
    לטל 18/08/2020 17:25
    הגב לתגובה זו
    אבל פיספסת וחבל
  • תסביר. לא נובן (ל"ת)
    מוקי 18/08/2020 18:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אופטימיים במיוחד? נו שויין....יענו באידיש מיילא..שיהיה (ל"ת)
    לטל עמית נועם 18/08/2020 17:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דוד 18/08/2020 17:15
    הגב לתגובה זו
    לו יתכן מה שהם עושים נחי המסכן הריץ פחות נכנס לכלה ופו הם עושים מה שבא להם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.