הדמיה שכונת הפארק בחדרה
צילום: משרדי האדריכלים גיורא גור ושות', מן-שנער ופינצי רווה לונדון

בדרך: שכונה חדשה בחדרה שתכלול 4,300 יחידות דיור

הופקדה להתנגדויות תכנית להקמת "שכונת הפארק", במסגרתה ייבנו הדירות בתמהיל מגוון של בניינים עד 30 קומות. כ-28% מהדירות יהיו קטנות ותתאפשר הקצאת דירות עבור השכרה לטווח ארוך
מורן ישעיהו | (6)
נושאים בכתבה חדרה

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה של מחוז חיפה החליטה להפקיד תכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בחדרה הנקראת "שכונת הפארק", הכוללת כ-4,300 יחידות דיור שייבנו בתמהיל מגוון של בניינים בני 9 עד 30 קומות. כ-28% מהדירות יהיו קטנות ותתאפשר הקצאת דירות עבור השכרה לטווח ארוך. 

התכנית ממוקמת מזרחית למרכז העיר חדרה, על שטח של כ-650 דונם, וממשיכה את הפיתוח של שכונת "אקו פארק" הקיימת הגובלת בה מצפון.

 

בנוסף ליחידות הדיור, התכנית מקצה כ-150 דונם לצורכי ציבור ובכללם קרקע לקריית חינוך, כ-2,000 עבור שטחי תעסוקה, כ-10,000 מ"ר עבור שטחי מסחר וכן במרכז התכנית מתוכנן פארק שישתרע על שטח של 52 דונם, הממשיך את הפארק בשכונה הקיימת מצפון.

כמו כן במסגרת התכנית, הושם דגש על המרחב הציבורי ובכלל זה הקמת רשת שבילים החוצים לאורך ולרוחב התכנית ומאפשרים הליכה בין המגורים, הפארק ומוסדות ציבור כמעט ללא חציית כבישים.

 

מתכננת מחוז חיפה, ליאת פלד, ציינה כי "מדובר בתכנית הממוקמת על שטח המיועד לפיתוח בתכנית המתאר של חדרה. התכנית תייצר סביבת מגורים איכותית למגוון רחב של אוכלוסיות. כמו כן, התכנית כוללת נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) המשתלב במערך התחבורה הציבורית האזורי וכן מעודדת הליכה ברגל ורכיבה על אופניים".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בלי כבישים רק נתיבי אוטובוסים - זה שכונה למטומטמים ! (ל"ת)
    אחד 16/01/2020 12:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ניר 14/01/2020 19:03
    הגב לתגובה זו
    גם ככה בעיר הזאת הכל פקקים אין חניות אין תשתיות מתאימות למספר התושבים ראש העיר רוצה עיר גדולה מאוד, זה יביא עוד פשע למה שכבר קיים עיר צפופה מאוד שרמת החיים בה תרד
  • 2.
    ירון 14/01/2020 18:43
    הגב לתגובה זו
    יוקצו שטחים גם לבתים פרטיים?
  • 1.
    ישראלי 14/01/2020 12:40
    הגב לתגובה זו
    על 650 דונם אפשר לבנות הרבה הרבה יותר דירות. בשדה דב למשל, שטח לבנייה של 500 דונם, הולכים להרים 16 אלף דירות. אז למה רק 4300?
  • פשוט 14/01/2020 15:53
    הגב לתגובה זו
    אין מספיק תשתיות. במיוחד בתחום של תחבורה ציבורית. עד היום אין קווים שנוסעים ישר מהשכונה למרכז הארץ, למרות שבנו דרך פרס שמתחברת לכביש 9. מי שאין לו רכב נאלץ לבזבז המון זמן ורוב שעות היום לנסוע דרך תחנה מרכזית. בבוקר יש אוטובוס "ישיר" אך גם הוא מסתובב חצי שעה דרך בית אליעזר הישנה ואז מבזבז עוד זמן בנסיעה דרך מרכז העיר.
  • דוד 14/01/2020 14:50
    הגב לתגובה זו
    אז זה מספיק סקסי לדפוק עם מעט דירות , בשכונת שינה בסוף העולם שמאלה
פרויקט נדל" בגבעת שמואל במימון מכלול מימון נדל"ן קבוצ יובלים, ללא קרדיטפרויקט נדל" בגבעת שמואל במימון מכלול מימון נדל"ן קבוצ יובלים, ללא קרדיט
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות ימשיכו לרדת? הנתונים שמראים שסיכוי גבוה שכן

זוכרים את מבצעי 80/20? הרוכשים מתחילים לבטל עסקות - ירידת מחיר הדירה הופכת את העסקה ללא משתלמת; שנת 2026 תהיה שנת המבחן לעסקאות האלו; בינתיים - ההיצע גדול על הביקוש, המחירים יורדים; על התחלות הבנייה, גמר הבנייה וסימנים להמשך ירידת המחירים; וגם - מה עשוי לגרום לעלייה במחירים?

אדיר בן עמי |

מחירי הדירות בירידה. על פי הלמ"ס המחירים יורדים כבר 8 חודשים ברציפות. סיכוי מאוד גבוה שהירידות ימשכו. ראשית, הנתונים של הלמ"ס בעיכוב של כחודשיים וחצי ומהשטח אפשר להבין שהמחירים ממשיכים לרדת. שנית, כל הנתונים על שוק הדירות מרמזים על היצע גדל מול ביקוש שנמוך ממנו, כלומר - עודף היצע שלוקח את המחירים למטה. בשטח רואים ירידת מחירים של אפילו 10% מתחילת השנה, בלמ"ס מצביעים על תל אביב כמקום שבו הירידה בולטת ביותר- קצב שנתי של כ-9%. השאלה הגדולה - לאן הולכים מכאן, ואיך תראה 2026?

נתחיל בנתונים. בשבוע שעבר התפרסמו נתוני התחלות הבנייה ונתון סיום הבנייה. גם הנתונים האלו מלמדים על היצע גבוה בבנייה לצד ביקוש מתון יותר. נתוני הלמ"ס מראים כי ב-12 החודשים עד ספטמבר החלה בנייתן של כ-76 אלף דירות נטו, לאחר ניכוי הריסות בהתחדשות עירונית. מספר זה עולה על תוספת משקי הבית השנתית הממוצעת של כ-55 אלף דירות. וצריך לדבר על הפיל שבחדר - הגירה.

על פי ההערכות היתה הגירה שלילית מאזור המרכז של כ-40 אלף איש נטו, בערך 10 אלף דירות שנוספו להיצע הדירות. זה בעצם מלמד שהפער בין ההיצע הגדול לביקוש אפילו גדול יותר. 

נתון שני שמלמד על הכיוון - קבלנים משתמשים בהטבות מימון כדי לשמור על קצב מכירות. חלקם מציעים ריבית 0% על משכנתה ל-10-20שנים, או הלוואות ללא ריבית עד מיליון שקל לעשר שנים, שחוסכות כ-50-60 אלף שקל בשנה לרוכש. מבצעי תשלום נמוך ראשוני כמו 10%/90% פחות יעילים כעת בגלל המגבלות של בנק ישראל, והמעבר להצעות דחיית תשלומים נרחבת יותר בולט, בעיקר בפריפריה אבל לא רק. מדובר על מבצעים בסגנון - כנסו עכשיו שלמו עוד שנה. כנסו, ריבית המשכנתא עלינו ל-10 שנים ועוד. הנה דוגמה:  הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

גמר הבנייה עמד על 58 אלף דירות ב-12 החודשים האחרונים, עלייה של 4% מהתקופה הקודמת. אז ההתחלות מגיעות כאמור ל-76 אלף, גמר הבנייה 58, זה אומר שהמלאי דירות בתהליך גדל, ונזכיר שיש כ-84 אלף דירות במלאי שעדיין לא נמכרו וזו כמות ששקולה בערך לשנה וחצי.   

הדמיה של המתחם החדש בבאר שבע הדמיה: אירית צרף - אדריכלות ובינוי עריםהדמיה של המתחם החדש בבאר שבע הדמיה: אירית צרף - אדריכלות ובינוי ערים

הלב הצבאי מתפנה: כך ייראה מתחם פיקוד דרום בבאר שבע

אחרי עשרות שנים כמתחם סגור ומגודר, עיריית באר שבע מקדמת תוכנית לפינוי תחנת המשטרה ומטה פיקוד דרום מהעיר העתיקה. על שטח של כ-39 דונם יוקם מתחם חדש עם מגורים, מסחר, תרבות ומרחב ציבורי פתוח. בעירייה רואים במהלך מנוע להתחדשות האזור ההיסטורי וחיבורו מחדש למרקם העירוני

עוזי גרסטמן |

ועדת המשנה לתכנון ולבנייה בעיריית באר שבע המליצה בשבוע שעבר להפקיד את תוכנית מתחם הפיקוד - לב העיר העתיקה, שמבקשת לשנות מן היסוד את אחד האזורים המרכזיים והסגורים ביותר בעיר. לפי ההחלטה, תחנת המשטרה ומטה פיקוד דרום של צה״ל, שפועלים כיום בלב העיר העתיקה, יפונו מהמתחם, ובמקומם יוקם אזור עירוני פתוח שישלב מגורים, מסחר, תרבות ופנאי. מדובר במתחם רחב היקף, בשטח של כ-39 דונם, התחום בין הרחובות הפלמ״ח, הרצל, העצמאות וחטיבת הנגב. עד היום שימש האזור מתחם צבאי מגודר, ללא גישה חופשית לציבור. התוכנית החדשה מבקשת לפתוח אותו לראשונה לתושבים ולמבקרים, ולשלב אותו מחדש בלב הפועם של העיר העתיקה.

על פי התכנון, שאותו הכין משרד אירית צרף - אדריכלות ובינוי ערים עבור עיריית באר שבע, ייבנו במתחם כ-237 יחידות דיור. הבנייה תתבצע במבנים של עד שש קומות, מעל קומת קרקע שתשמש למסחר ולשימושים ציבוריים. בעירייה מדגישים כי המטרה היא ליצור רחובות פעילים לאורך שעות היום, כאלה שישלבו מגורים עם חנויות, מקומות בילוי ושירותים ציבוריים, ולא מתחם סגור שמתעורר רק בשעות מסוימות.

התוכנית שמה דגש גם על שימור אופייה ההיסטורי של העיר העתיקה. מבנים מתקופות עות’מאניות ומנדטוריות ישולבו במתחם ויוגדרו לשימור, לצד הבנייה החדשה. כך, לפי העירייה, נשמר החיבור בין העבר של באר שבע לבין הפיתוח העתידי שלה. פתיחת המתחם צפויה ליצור רצף עירוני חדש שיחבר בין מוקדים מוכרים בעיר העתיקה, בהם מדרחוב קק״ל, גן אלנבי, פארק קרסו והרחובות ההיסטוריים שסביבם.

גם נושא התחבורה קיבל מקום מרכזי בתכנון. מערך התנועה מבוסס על צמצום תנועת כלי רכב בתוך המתחם עצמו, כשהכניסה לכלי רכב תתבצע בעיקר בהיקף האזור. הליבה הפנימית מיועדת להולכי רגל ולרוכבי אופניים, מתוך רצון לעודד תנועה רגלית ותחבורה ציבורית. לצורך כך מתוכנן חניון תת־קרקעי, שאמור לתת מענה לצרכי החניה מבלי לפגוע במרחב הציבורי מעל הקרקע.

בעירייה מעריכים כי למהלך תהיה גם השפעה כלכלית וחברתית רחבה. השילוב בין מגורים, מסחר, תעסוקה ותיירות נועד לחזק את הכלכלה המקומית של העיר העתיקה, למשוך עסקים ומבקרים ולהגביר את הפעילות באזור. במקביל, התכנון כולל שטחים ציבוריים פתוחים וגינות, שנועדו לשמש מרחב מפגש קהילתי. בהיבט הסביבתי, נכללים בתוכנית שבילים מוצלים וגגות ירוקים, כחלק מתפישה של פיתוח עירוני מקיים.