הדמיה שכונת הפארק בחדרה
צילום: משרדי האדריכלים גיורא גור ושות', מן-שנער ופינצי רווה לונדון

בדרך: שכונה חדשה בחדרה שתכלול 4,300 יחידות דיור

הופקדה להתנגדויות תכנית להקמת "שכונת הפארק", במסגרתה ייבנו הדירות בתמהיל מגוון של בניינים עד 30 קומות. כ-28% מהדירות יהיו קטנות ותתאפשר הקצאת דירות עבור השכרה לטווח ארוך
מורן ישעיהו | (6)
נושאים בכתבה חדרה

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה של מחוז חיפה החליטה להפקיד תכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בחדרה הנקראת "שכונת הפארק", הכוללת כ-4,300 יחידות דיור שייבנו בתמהיל מגוון של בניינים בני 9 עד 30 קומות. כ-28% מהדירות יהיו קטנות ותתאפשר הקצאת דירות עבור השכרה לטווח ארוך. 

התכנית ממוקמת מזרחית למרכז העיר חדרה, על שטח של כ-650 דונם, וממשיכה את הפיתוח של שכונת "אקו פארק" הקיימת הגובלת בה מצפון.

 

בנוסף ליחידות הדיור, התכנית מקצה כ-150 דונם לצורכי ציבור ובכללם קרקע לקריית חינוך, כ-2,000 עבור שטחי תעסוקה, כ-10,000 מ"ר עבור שטחי מסחר וכן במרכז התכנית מתוכנן פארק שישתרע על שטח של 52 דונם, הממשיך את הפארק בשכונה הקיימת מצפון.

כמו כן במסגרת התכנית, הושם דגש על המרחב הציבורי ובכלל זה הקמת רשת שבילים החוצים לאורך ולרוחב התכנית ומאפשרים הליכה בין המגורים, הפארק ומוסדות ציבור כמעט ללא חציית כבישים.

 

מתכננת מחוז חיפה, ליאת פלד, ציינה כי "מדובר בתכנית הממוקמת על שטח המיועד לפיתוח בתכנית המתאר של חדרה. התכנית תייצר סביבת מגורים איכותית למגוון רחב של אוכלוסיות. כמו כן, התכנית כוללת נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) המשתלב במערך התחבורה הציבורית האזורי וכן מעודדת הליכה ברגל ורכיבה על אופניים".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בלי כבישים רק נתיבי אוטובוסים - זה שכונה למטומטמים ! (ל"ת)
    אחד 16/01/2020 12:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ניר 14/01/2020 19:03
    הגב לתגובה זו
    גם ככה בעיר הזאת הכל פקקים אין חניות אין תשתיות מתאימות למספר התושבים ראש העיר רוצה עיר גדולה מאוד, זה יביא עוד פשע למה שכבר קיים עיר צפופה מאוד שרמת החיים בה תרד
  • 2.
    ירון 14/01/2020 18:43
    הגב לתגובה זו
    יוקצו שטחים גם לבתים פרטיים?
  • 1.
    ישראלי 14/01/2020 12:40
    הגב לתגובה זו
    על 650 דונם אפשר לבנות הרבה הרבה יותר דירות. בשדה דב למשל, שטח לבנייה של 500 דונם, הולכים להרים 16 אלף דירות. אז למה רק 4300?
  • פשוט 14/01/2020 15:53
    הגב לתגובה זו
    אין מספיק תשתיות. במיוחד בתחום של תחבורה ציבורית. עד היום אין קווים שנוסעים ישר מהשכונה למרכז הארץ, למרות שבנו דרך פרס שמתחברת לכביש 9. מי שאין לו רכב נאלץ לבזבז המון זמן ורוב שעות היום לנסוע דרך תחנה מרכזית. בבוקר יש אוטובוס "ישיר" אך גם הוא מסתובב חצי שעה דרך בית אליעזר הישנה ואז מבזבז עוד זמן בנסיעה דרך מרכז העיר.
  • דוד 14/01/2020 14:50
    הגב לתגובה זו
    אז זה מספיק סקסי לדפוק עם מעט דירות , בשכונת שינה בסוף העולם שמאלה
הדמיית הפרויקט בבית שמש. קרדיט: קסם הדמיותהדמיית הפרויקט בבית שמש. קרדיט: קסם הדמיות

האם פרויקט הפינוי-בינוי הענק בבית שמש יבטיח את הגיוון של האוכלוסיה בעיר?

הוועדה המחוזית אישרה את פרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ביותר בבית שמש ואחד מהגדולים בארץ, הכולל 3,467 יח"ד ומודל "בינוי-פינוי" חדשני; התוכנית, המשתרעת על 152 דונם בשכונת גבעת שרת, תחליף 486 יחידות דיור ישנות ומסוכנות; בא כוח הדיירים, עו"ד אברהם בבג'נוב: ״בתוך שנה וחצי ייצא לפועל שלב א'״

רן קידר |
נושאים בכתבה בית שמש

ועדת המשנה להתחדשות עירונית של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים קיבלה החלטה היסטורית, ובזמן שיא כשהפקידה לאישור סופי את תוכנית הענק הממוקמת בשכונה הוותיקה גבעת שרת בדרום-מערב העיר - בין רחובות הנרקיס והרקפת. תוכנית הנרקיס היא פרויקט פינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר, והיא עתידה לחולל מהפך תכנוני, חברתי וסביבתי.

התכנית הזאת מעבר להיקפה העצום יכולה גם לתרום לגיוון האוכלוסיה בעיר. התכנית מבוצעת בחלק הישן של העיר, איזור שמאוכלס ברובו על ידי אוכלוסיית המגזר החילוני או הדתי בשונה מרמות א׳, ב׳, ג׳ וד׳ שמאוכלסות ברובן על ידי חרדים. בנוסף, בניה לגובה, כמו שהתכנית הזאת מתעדת להיות, היא דרך נוספת לעצב צביון של שכונות בגלל שחלק מבני המגזר, בעיקר חסידים וליטאים אינם סומכים על ההיתר להשתמש במעליות שבת ומשכך בוחרים לגור בבניינים בעלי קומות לא גבוהים במיוחד, סביב 4-5 קומות כאלו שהטיפוס אליהן במהלך השבת הוא נסבל ואפשרי.  

הצורך הדחוף בקידום הפרויקט נבע מחשיבות ציבורית ותכנונית גבוהה, לאור מצבם הירוד של מבני השיכון הקיימים בשטח של 152 דונם, המכילים כ-486 יחידות דיור. חלק ממבנים אלו אף הוכרזו כמסוכנים ופונו מדיירים, דבר שהאיץ את הצורך במציאת פתרון יסודי ומהיר. וכך, תוך שנתיים מההגעה לרוב הדרוש אושרה התב"ע של היזם גולדן ישראל על ידי הועדה המחוזית.

מודל מימוש חדשני

בינוי-פינוי באמצעות "מגרש חלוץ" על מנת להבטיח את ישימותה הכלכלית של התוכנית ולצמצם ככל הניתן את הפגיעה באיכות חייהם של הדיירים הוותיקים, אישרה הוועדה מודל מימוש ייחודי של "בינוי-פינוי". מתווה זה יתאפשר על ידי שימוש ב"מגרש חלוץ"– קרקע פנויה בבעלות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הנכללת בתחום התכנית. מודל זה יאפשר לדיירים לעבור ישירות מדירתם הישנה לדירה החדשה שתוקם בשלב הראשון במגרש החלוץ, תוך הימנעות ממעבר כפול וממגורים זמניים מחוץ למתחם. השימוש במגרש החלוץ גם מסייע להפחתת היקפי הבינוי הנדרשים לישימות כלכלית בפרויקט מורכב זה.

במסגרת התוכנית יפונו וייהרסו המבנים הקיימים ובמקומם יוקמו 3,467 יחידות דיור חדשות בבנייה חדשה ואיכותית המשלבת מגדלים עד 40 קומות עם מבנים מרקמיים, לצד הקמת שני בתי ספר חדשים ופיתוח תשתיות ציבוריות מלאות. הגישה התכנונית החדשנית מאפשרת שילוב של שני טיפוסי בינוי עיקריים: האחד הוא בנייה מגדלית: מגדלי מגורים גבוהים במיוחד, אשר יגיעו לגובה של עד כ-40 קומות (לפחות 145 מטרים), והשני הוא בינוי מרקמי, עם מבני מגורים בגובה נמוך יותר של עד 10 קומות, המשתלבים עם הרקמה העירונית הוותיקה.

הדמיה של פרויקט LOV LOD, קרדיט: STUDIO Yהדמיה של פרויקט LOV LOD, קרדיט: STUDIO Y

פטור ממשכנתא ל-5 שנים בהתחדשות עירונית בלוד; דירות 2 חדרים החל ב-1.72 מיליון שקל

רוטשטיין וציפחה ימכרו 133 דירות חדשות בלוד, עם פטור ממשכנתא לתקופה של עד 5 שנים לרוכשי הדירות מחיר דירת 3 חדרים החל מ- 2.05 מיליון שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה רוטשטיין לוד

החברות רוטשטיין רוטשטיין -4.81%   וציפחה משיקות את השלב השני בפרויקט ההתחדשות העירונית LOV LOD. לקראת ההשקה, יצאו החברות במבצע מימון יוצא דופן, המעניק לרוכשי דירות בפרויקט חופש מהמשכנתא לתקופה של עד חמש שנים מרגע הרכישה.

פרויקט LOV LOD הינו פרויקט התחדשות עירונית ברחוב איינשטיין בעיר שהקמתו החלה לפני מספר חודשים ובמסגרתו נבנות 488 יחידות דיור חדשות בשני שלבים. עד כה, נמכרו בפרויקט למעלה מ-40 דירות. כעת כאמור מתחילה החברה בשיווק השלב השני של הפרויקט שכולל 133 דירות במגדל בן 23 קומות. בין הדירות שמוצעות למכירה, כיום, דירות בנות 2 חדרים בשטח של כ 68 מ"ר עם מרפסת בשטח של כ-9 מ"ר, המוצעות למכירה במחיר של 1.72 מיליון שקל. דירות 4 חדרים בפרויקט בשטח של 106 מ"ר עם מרפסת בשטח 14 מ"ר מוצעות למכירה במחיר של החל מ-2.53 מיליון שקל. אכלוס הפרויקט צפוי להיות במחצית השניה של 2029.

הפרויקט ממוקם בלב העיר, במרחק הליכה מתחנת הרכבת, צירי תנועה ראשיים, מוסדות חינוך, פארקים וגינות ציבוריות, מרכזי תרבות ועוד. בלב המתחם תוקם חצר פנימית ירוקה וקומת מסחר לרווחת קהילת המגורים החדשה. כמו כן יכלול הפרויקט שטחי ציבור, מסחר ותעסוקה לטובת דיירי המתחם, השכונה ותושבי העיר כולה.

המהלך נועד לתת פתרון ממשי לאתגרי המימון של משפחות צעירות ורוכשי דירות ראשונות ולהקל על הנטל הכלכלי בתקופת הבנייה והאכלוס. כמו כן, יאפשר למשפרי הדיור גמישות מירבית בעיתוי מכירת הדירה הישנה ללא לחץ. במסגרת המבצע, יינתן לרוכשים בפרויקט מימון בהיקף של עד 70% ממחיר הדירה ברכישה, וכן פתרון מימוני המאפשר לשלם רק 15% בחתימת החוזה, קבלת הלוואת קבלן ל 5 שנים. ההלוואה בתנאים ייחודיים לתקופה ארוכה מהמקובל בשוק. 

במסגרת הלוואת הקבלן מאפשרות החברות דחיית תשלומי המשכנתא לבנק, אשר יחלו רק שנתיים לאחר האכלוס, כשתשלומי הריבית בתקופה זו חלים על רוטשטיין וציפחה כך שהרוכשים נהנים מתקופת שקט כלכלי, ללא תשלומים כפולים. היתרה תשולם באמצעות הלוואת קבלן ומשכנתא נוספת, כשתשלום ההחזר בגינן יחל רק לאחר תקופת הפטור.