
ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?
מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך.
הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה.
עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס. אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.
ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- ריטיילורס: עלייה בהכנסות אך ירידה ברווחיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.
אלא שמתחת לשורה העליונה, המספרים הרבה פחות מחמיאים: הרווח הנקי צנח ב־62.6% והסתכם ב־14.2 מיליון שקל בלבד. כשמנטרלים את פתיחת החנויות החדשות ובוחנים את המכירות בחנויות זהות, התמונה מתהפכת. ברשת נייקי, מנוע הצמיחה המרכזי של ריטיילורס, נרשמה ירידה של 10.3% במכירות החנויות הזהות, שהסתכמו ב־329.3 מיליון שקל. גם נתון המכירות למ"ר מאותת על לחץ: בכלל חנויות נייקי, שמספרן גדל ב־27 סניפים, נרשמה ירידה של 15.6% במכירות למ"ר ל־1,930 שקל. כלומר, יותר חנויות – אבל כל חנות מוכרת פחות.
ריטיילורס מחזיקה גם ברשת פוט לוקר. מכירות החנויות הזהות עלו ב־5.3% ל־139.8 מיליון שקל, והמכירות הכוללות עלו ב־11.4% ל־173.5 מיליון שקל. גם כאן נפתחו חנויות חדשות (שש במספר), אך בניגוד לנייקי, המכירות למ"ר בחנויות הלא זהות דווקא עלו ב־6.3% ל־2,551 שקל למ"ר.
- אינטרקיור נופלת: חוב בספק של 27 מיליון שקל מבזלת
- פלסאנמור בדרך לרישום בנאסד"ק; מאחדת הון ביחס של 1 ל-8
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
הרווח הגולמי עולה – אבל השוליים נשחקים
הרווח הגולמי של ריטיילורס עלה ב־10.1% ל־367.3 מיליון שקל, אך שיעורו נשחק ל־51.9% מהמכירות. עיקר הפגיעה נרשמה בפוט לוקר, שם שיעור הרווח הגולמי ירד ל־46.5% לעומת 49.6% אשתקד, בעיקר בשל עלייה בהיקף ההנחות ללקוחות.
בשורה התחתונה יש כאן חברה שנסחרת ב-2.3 מיליארד שקל, מוכרת בקצב של 2.8 מיליארד שקל ומרוויחה בינתיים סכום שלא מצדיק את השווי, אבל ברמת מכירות כזו, אם וכאשר יהיה שיפור ברווחיות והייפ סביב המותג, מספיק שיפור של 2%-3 ברווחיות כדי להוביל לרווח מרשים בשורה התחתונה.
שאלות ותשובות על נייקי וריטיילורס
מה גרם לירידה החדה במכירות נייקי בסין?
ירידה של 17% נבעה מתחרות מקומית חזקה ממתגים כמו Anta ו-Li-Ning, תעריפי יבוא מוגברים של 20% והאטה כלכלית, שצמצמו ביקוש למוצרי פרימיום. נייקי איבדה נתח שוק של 5% בסין, בעוד מתחרים צמחו ב-15%.
מהו מרווח הגולמי הנוכחי של נייקי ומדוע הוא ירד?
מרווח גולמי עומד על 40.6%, ירידה של 300 נקודות בסיס, בעקבות עלויות תעריפים של 1.5 מיליארד דולר, הוצאות לוגיסטיקה מוגברות וקידומי מכירות שהגיעו ל-25% מהמכירות.
מה מצב מכירות נייקי בצפון אמריקה?
מכירות עלו ב-9% ל-5.1 מיליארד דולר, עם צמיחה של 24% בסיטונאות ו-20% בקטגוריית ריצה. זה משקף התאוששות מהאטה קודמת, בעקבות שיפורים בשיווק והפחתת הנחות.
מהי תוכנית "Win Now" של נייקי?
תוכנית זו כוללת השקעה של 2 מיליארד דולר בשיתופי ספורט כמו NBA, חדשנות במוצרים כמו Structure 26 והשבת קשרים עם סיטונאים. היא הניבה עלייה של 12% בתנועה בחנויות דגל.
כיצד השפיעו תעריפי יבוא על נייקי?
תעריפים של 20% על יבוא מסין גרמו להפסד של 320 נקודות בסיס במרווחים, עם עלויות נוספות של 1.5 מיליארד דולר. נייקי מצמצמת זאת ל-120 נקודות דרך שינויים בשרשרת אספקה.
מה מצב המכירות הדיגיטליות של נייקי?
מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% בדיגיטל, בעקבות מעבר חזרה לסיטונאות ופחות מבצעים. זה הגביר תנודתיות בהכנסות.
כיצד משפיעה התחרות על נייקי?
מתחרים כמו Adidas צמחו ב-11% בסין, On Running עם מרווחים של 65.7%, ו-Hoka ב-25% בשוק הריצה. נייקי איבדה 3% מנתח שוק עולמי של 28%.
מה מצב פעילות ריטיילורס באירופה?
התרחבות ל-20 חנויות חדשות בפולין וגרמניה, אך מכירות ירדו ב-4% ל-3.2 מיליארד דולר, מושפעות מאינפלציה. זה תלוי בקצב פתיחות של נייקי, שדחתה 15% מפרויקטים.
מה הפוטנציאל להתאוששות במניית ריטיילורס ב-2026?
כיצד השפיע המנכ"ל החדש אליוט היל?
מאז אוקטובר 2025, הוא יישם "Win Now" ששיפרה מכירות בצפון אמריקה ב-9%, אך החולשה בסין נמשכת. שינויים אלה צפויים להניב צמיחה של 5% ב-2026.

תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קום בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק
אחרי מכירת יתרת ההחזקה בבזק, הערך הנכסי עומד על 27 שקל למניה מול כ 25 שקל בשוק. הפער מגלם 8%, כששורה של הוצאות ותשלומים משפטיים יכולה לצמצם את המספר לאזור 5% עד 6% בחישוב שמרני מאוד
