2 בעיות בשיטת החיסכון הפנסיוני שמאבדות לנו כסף - והרבה
בטור הקודם דיברנו על ההשפעה של השינויים בביטוח על כל החברים בקרן הפנסיה, אלו שמפקידים ואלו שלא, אבל אם חשבתם שהשפעת הביטוח היא הקריטית, הרי מעבר לפינה מתחבאת לה בעיה גדולה בהרבה - הבעיה האקטוארית.
קרנות הפנסיה סובלות כיום מכמה בעיות עיקריות, אחת מהן היא תוחלת החיים שהולכת ועולה. אם בעבר החסכון שצברנו היה צריך להספיק לנו ל-18 שנה בממוצע, היום הוא צריך להספיק ל-20 שנה ובעתיד ככל הנראה יעלה עוד ועוד - כלומר הכסף שנחסך וצריך לפרנס אותנו 18 שנה, יצטרך לפרנס אותנו 15% ואף יותר. אם זו היתה הבעיה היחידה דיינו. אבל לבעיה זו מצטרפת בעיה נוספת וקשה לא פחות - הריבית הנמוכה ששוררת במשק כבר שנים רבות ועכשיו אולי נבין אחת ולתמיד למה זה גורם.
לכאורה, אם הכסף שנחסך צריך להספיק למספר רב יותר של שנים והריבית במשק נמוכה מהחישובים האקטוארים שעורכות הקרנות, הפתרון הוא פשוט - נקטין את הפנסיה לכל אחד שיוצא לפנסיה לפי הריבית ולפי תוחלת החיים ונפתור את הבעיה. אבל פעולה כזו תגרום לפגיעה גדולה מאד בפנסיונר עצמו, לכן מה שעושות הקרנות זה לפזר את החוסר בכסף על פני כלל העמיתים.
נניח שיש לנו 2 פנסיונרים שלכל אחד מהם צבירה בסך של מיליון שקלים. אם היו מחשבים את הזכויות שלהם כמו שצריך, הפנסיה היתה צריכה להיות כ-4,000 שקלים. אבל על פי הנחות תיאורטיות, הקרן משלמת להם 5000 שקלים מידי חודש. באותו רגע נוצרת פגיעה של 480 אלף שקלים. (1000 ש' לחודש מוכפל ב-12, מוכפל בתוחלת חיים של 20 שנים)
- מדיניות חדשה של טראמפ: חשבונות פנסיה יוכלו להשקיע בנכסים אלטרנטיביים
- מי מקבל את כספי הפנסיה, איך מושכים אותם - ומה צריך לדעת על המיסים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך זה ממומן?
בוא נניח שבקרן התאורטית הזו יש 100 חברים שעוד לא יצאו לפנסיה, ולכל אחד מהם 100 אלף ש' חסכון צבור - סה"כ 10 מיליון שקלים. אם נחבר את סך החסכונות של כולם נגיע לכך שהכסף הצבור בקרן עומד על 12 מיליון שקלים. ניקח את הפגיעה של 480 אלף השקלים ונחלק אותם בסכום הצבור בקרן - ונגיע לכך שהפגיעה היא של 4%. המשמעות היא שלכל עמית יורדים כעת 4.000 שקלים מהחסכון הצבור, ולכל חוסך בקרן יש חסכון של 96 אלף במקום 100 אלף שקלים.
קוראים יקרים, זה לא בעיה אקטוארית תאורטית זה קורה כבר היום. אנחנו עוד לא מרגישים את זה כיון שכמות הפנסיונרים בקרנות עדיין נמוכה, אבל כאשר יגדל מספרם תגדל הבעיה ואנחנו נרגיש אותה בכסף הצבור שלנו.
אז מה עושים?
אין פתרונות קסם. אגף שוק ההון מנסה לחפש פתרונות יצירתיים לבעיה, אחד הפתרונות שפורסמו הינה חלוקה אחרת של האג"חים המיועדים (מבטיחי הצמדה ותשואה) - יותר למבוגרים ופחות לצעירים, קרנות הפנסיה מקפידות שלא לקבל חברים לפרישה מיידית ועוד. אבל הבעיה כאמור לפתחנו ואמורה להטריד אותנו בשנים הקרובות.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.