לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה
דוחות

רווחי ג'נרל מוטורס צנחו ב-40% ברקע - הפסד בסין ומחסור בחלקים

הרווח הנקי הסתכם ב-1.69 מיליארד דולר לעומת 2.84 מיליארד דולר שנה קודם לכן. בסין נרשם הפסד נדיר של 87 מיליון דולר. שולי הרווח לפני מס בצפון אמריקה הצמצמו מ-10.4% בשנה שעברה, ל-8% השנה; מאשררת את התחזית השנתית
משה כסיף |

התוצאות החלשות של יצרנית הרכב GENERAL MOTORS משקפות שילוב בין אתגרים מתמשכים לשיבושים בשרשרת האספקה, כולל מחסור מתמשך במוליכים למחצה (שבבים). מוקדם יותר החודש, החברה אכן הזהירה כי ירידה בתפוקת כלי הרכב בצפון אמריקה תשפיע על תוצאות הרבעון השני.

הרווח הנקי של החברה ברבעון השני ירד ב-40% לעומת הרבעון המקביל של 2021. עיקר הפגיעה ברווחים נובע מהפסד בסין ומבעיות בשרשרת האספקה, אשר הותירו את יצרנית הרכב עם עשרות אלפי כלי רכב שבנייתם לא הושלמה, ולפיכך לא ניתן היה למכור אותם במהלך התקופה.

חברת הרכב שבסיסה בדטרויט, אמרה היום שהרווח הנקי לתקופה שבין אפריל ליוני הסתכם ב-1.69 מיליארד דולר. זאת לעומת 2.84 מיליארד דולר שנה קודם לכן. מדובר בירידה של מעל 40% ברווחים.

עוד מסרה החברה כי ההכנסות ברבעון השני עלו בכ-5%, והסתכמו בסכום של 35.76 מיליארד דולר. הרווח למניה לפני מס עומד על 1.14 דולר, מתחת להערכת האנליסטים הממוצעת של 1.23 דולר. 

ג'נרל מוטורס הזהירה מוקדם יותר החודש שהירידה בתפוקת כלי הרכב בצפון אמריקה תפגע בתוצאות הרבעון השני. המחסור בשבבי מחשב ובחלקים אחרים, מנע מהחברה את האפשרות להשלים את הייצור ולשלוח 95,000 כלי רכב לסוחרים. יחד עם זאת, החברה מסרה שהיא מצפה לנקות את הצבר הקיים במהלך המחצית השנייה של השנה.

יצרנית הרכב הצהירה היום על התחזית שלה עבור השנה כולה. על פי התחזית, הרווח הנקי יגיע לכדי 9.6 עד 11.2 מיליארד דולר. 

הלחץ של החברה בא לידי ביטוי גם בחלקים אחרים של עסקי החברה כולל בסין, שהיא השוק השני בגודלו של החברה. בסין רשמו עסקי המיזמים המשותפים של ג'נרל מוטורס  הפסד נדיר של 87 מיליון דולר. שולי הרווח לפני מס בצפון אמריקה, שהם המשפיעים העיקריים על השורה התחתונה של GM, ירדו מ-10.4% בשנה שעברה, ל-8% השנה.

המנכ"לית מרי בארה אמרה שהחברה מקצצת בהוצאות, מגבילה את הגיוס ומוכנה להדק את העלויות עוד יותר אם התנאים הכלכליים יחמירו. היא הוסיפה ואמרה שהתחזית למחצית השנייה של השנה היא חזקה, והיא צופה שהייצור יעלה בחדות ביחס למחצית הראשונה של השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

פורד מתכוננת לקצץ כמה אלפי משרות בצפון אמריקה, על מנת לשפר את מבנה העלויות שלה. זאת, כשבטווח הארוך היא מתכוננת לעבור לייצור של רכבים חשמליים.

הסכמים לאספקת חומרי גלם לייצור סוללות לרכבים חשמליים

חברת GM מסרה בהצהרה נפרדת, שהיא חתמה על הסכמים עם ספקים חיצוניים, לאבטחת חומרי הגלם הדרושים לבניית סוללות לרכבים חשמליים. ההסכמים יסייעו לחברה להבטיח לעצמה את חומר הגלם בכמות שתספיק לה להגיע ליעד של מיליון כלי רכב חשמליים בצפון אמריקה עד 2025. 

חומר קתודי לסוללות והמשמעות שלו

חברת LG Chem מדרום קוריאה, הסכימה לספק ל-GM כמעט מיליון טונות של חומר קתודי, אשר משמש לייצור הקתודות של הסוללות לרכבים החשמליים. הקתודות הן מרכיב מרכזי בסוללות EV, כך מסרה יצרנית הרכב. הקתודות עשויות ליתיום, ניקל וחומרים אחרים, המהווים כ-40% מהעלות הכוללת של הסוללה.

GM גם אמרה שהיא חתמה על עסקה עם חברת Livent Corp. שבסיסה בפילדלפיה, לאספקה של ליתיום הידרוקסיד, שגם הוא מרכיב המשמש לייצור הקתודות של הסוללות. אספקת החומר נדרשת לחברה, על מנת להעביר את ייצור הסוללות מדרום אמריקה למתקני ייצור בארה"ב, בהמשך העשור.

גם ג'נרל מוטורס וגם יצרניות רכב אחרות, מקפידות לחשוף יותר בפני המשקיעים בוול סטריט פרטים על האופן שבו הן מתכננות את הייצור של מכוניות חשמליות. התלהבות המשקיעים ממניות הקשורות לרכב חשמלי זינקה בשנה שעברה, על רקע סימנים לכך שכמות כלי רכב המונעים בסוללות צפויה לצמוח במהירות. מאז המניות הללו נסוגו בחדות, בין היתר בגלל החמצת תחזיות הייצור.

כך גם המתחרה, פורד, תיארה בשבוע שעבר כמה צעדים שהיא נוקטת כדי להגביר את הייצור של סוללות ודגמים חשמליים, כולל הסכם למקור סוללות מבוססות ברזל מחברת הטכנולוגיה Amperex העכשווית של סין  .

פורד תדווח על תוצאות הרבעון השני מחר, ואחריה תדווח גם יצרנית הרכב העולמית Stellantis NV, שמתכננת לפרסם את הדו"ח הרבעוני שלה ביום חמישי בתחילת היום

.

אנליסטים העלו תהיות לגבי ההשפעה האפשרית של מחסור עתידי בסוללות על השאיפות של תעשיית הרכב להגדיל את ייצור הרכב החשמלי. גם ג'נרל מוטורס וגם פורד אמרו שהן שואפות לעקוף את טסלה במכירות הרכב החשמלי בארה"ב.

ומה עם כלי הרכב המונעים בדלק?

בינתיים, חברות הרכב המסורתיות מתמודדות עם שורה של אתגרים בעסקי הליבה שלהן, המתבססים על בניית מכוניות עם מנוע בעירה פנימית , אלו שעדיין מתדלקים כמעט את כל הרווחים שלהן.

עליית הריבית עלולה לפגוע בביקוש הצרכנים, בעוד עלויות גבוהות יותר של חומרי גלם שוחקות את הרווחים ומובילות את חברות הרכב להעלות את מחירי הרכב. המחסור בשבבי מחשב ממשיך לטרוף את לוחות הזמנים של יצרניות הרכב, ומסבך את המאמצים לחדש את מלאי הרכבים במגרשי הסוכנויות.

עם רמות מלאי קרובות לשפל של כל הזמנים, המחיר הממוצע ששולם עבור רכב חדש בארה"ב הגיע לשיא של כ-45,800 דולר ביוני, כמעט 15% יותר מאשר שנה קודם לכן.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.