רווחי ג'נרל מוטורס צנחו ב-40% ברקע - הפסד בסין ומחסור בחלקים
התוצאות החלשות של יצרנית הרכב GENERAL MOTORS משקפות שילוב בין אתגרים מתמשכים לשיבושים בשרשרת האספקה, כולל מחסור מתמשך במוליכים למחצה (שבבים). מוקדם יותר החודש, החברה אכן הזהירה כי ירידה בתפוקת כלי הרכב בצפון אמריקה תשפיע על תוצאות הרבעון השני.
הרווח הנקי של החברה ברבעון השני ירד ב-40% לעומת הרבעון המקביל של 2021. עיקר הפגיעה ברווחים נובע מהפסד בסין ומבעיות בשרשרת האספקה, אשר הותירו את יצרנית הרכב עם עשרות אלפי כלי רכב שבנייתם לא הושלמה, ולפיכך לא ניתן היה למכור אותם במהלך התקופה.
חברת הרכב שבסיסה בדטרויט, אמרה היום שהרווח הנקי לתקופה שבין אפריל ליוני הסתכם ב-1.69 מיליארד דולר. זאת לעומת 2.84 מיליארד דולר שנה קודם לכן. מדובר בירידה של מעל 40% ברווחים.
עוד מסרה החברה כי ההכנסות ברבעון השני עלו בכ-5%, והסתכמו בסכום של 35.76 מיליארד דולר. הרווח למניה לפני מס עומד על 1.14 דולר, מתחת להערכת האנליסטים הממוצעת של 1.23 דולר.
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- ענקית הביטוח מתמוטטת והמשקיע שהופך למיליארדר מקריסת הבנק המרכזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'נרל מוטורס הזהירה מוקדם יותר החודש שהירידה בתפוקת כלי הרכב בצפון אמריקה תפגע בתוצאות הרבעון השני. המחסור בשבבי מחשב ובחלקים אחרים, מנע מהחברה את האפשרות להשלים את הייצור ולשלוח 95,000 כלי רכב לסוחרים. יחד עם זאת, החברה מסרה שהיא מצפה לנקות את הצבר הקיים במהלך המחצית השנייה של השנה.
יצרנית הרכב הצהירה היום על התחזית שלה עבור השנה כולה. על פי התחזית, הרווח הנקי יגיע לכדי 9.6 עד 11.2 מיליארד דולר.
הלחץ של החברה בא לידי ביטוי גם בחלקים אחרים של עסקי החברה כולל בסין, שהיא השוק השני בגודלו של החברה. בסין רשמו עסקי המיזמים המשותפים של ג'נרל מוטורס הפסד נדיר של 87 מיליון דולר. שולי הרווח לפני מס בצפון אמריקה, שהם המשפיעים העיקריים על השורה התחתונה של GM, ירדו מ-10.4% בשנה שעברה, ל-8% השנה.
המנכ"לית מרי בארה אמרה שהחברה מקצצת בהוצאות, מגבילה את הגיוס ומוכנה להדק את העלויות עוד יותר אם התנאים הכלכליים יחמירו. היא הוסיפה ואמרה שהתחזית למחצית השנייה של השנה היא חזקה, והיא צופה שהייצור יעלה בחדות ביחס למחצית הראשונה של השנה.
- סם אלטמן משתעשע: ה-ChatGPT הבא ייקרא 6-7
- פייבר עקפה את הצפי ברווח למניה - אבל על מה חשוב להסתכל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
פורד מתכוננת לקצץ כמה אלפי משרות בצפון אמריקה, על מנת לשפר את מבנה העלויות שלה. זאת, כשבטווח הארוך היא מתכוננת לעבור לייצור של רכבים חשמליים.
הסכמים לאספקת חומרי גלם לייצור סוללות לרכבים חשמליים
חברת GM מסרה בהצהרה נפרדת, שהיא חתמה על הסכמים עם ספקים חיצוניים, לאבטחת חומרי הגלם הדרושים לבניית סוללות לרכבים חשמליים. ההסכמים יסייעו לחברה להבטיח לעצמה את חומר הגלם בכמות שתספיק לה להגיע ליעד של מיליון כלי רכב חשמליים בצפון אמריקה עד 2025.
חומר קתודי לסוללות והמשמעות שלו
חברת LG Chem מדרום קוריאה, הסכימה לספק ל-GM כמעט מיליון טונות של חומר קתודי, אשר משמש לייצור הקתודות של הסוללות לרכבים החשמליים. הקתודות הן מרכיב מרכזי בסוללות EV, כך מסרה יצרנית הרכב. הקתודות עשויות ליתיום, ניקל וחומרים אחרים, המהווים כ-40% מהעלות הכוללת של הסוללה.
GM גם אמרה שהיא חתמה על עסקה עם חברת Livent Corp. שבסיסה בפילדלפיה, לאספקה של ליתיום הידרוקסיד, שגם הוא מרכיב המשמש לייצור הקתודות של הסוללות. אספקת החומר נדרשת לחברה, על מנת להעביר את ייצור הסוללות מדרום אמריקה למתקני ייצור בארה"ב, בהמשך העשור.
גם ג'נרל מוטורס וגם יצרניות רכב אחרות, מקפידות לחשוף יותר בפני המשקיעים בוול סטריט פרטים על האופן שבו הן מתכננות את הייצור של מכוניות חשמליות. התלהבות המשקיעים ממניות הקשורות לרכב חשמלי זינקה בשנה שעברה, על רקע סימנים לכך שכמות כלי רכב המונעים בסוללות צפויה לצמוח במהירות. מאז המניות הללו נסוגו בחדות, בין היתר בגלל החמצת תחזיות הייצור.
כך גם המתחרה, פורד, תיארה בשבוע שעבר כמה צעדים שהיא נוקטת כדי להגביר את הייצור של סוללות ודגמים חשמליים, כולל הסכם למקור סוללות מבוססות ברזל מחברת הטכנולוגיה Amperex העכשווית של סין .
פורד תדווח על תוצאות הרבעון השני מחר, ואחריה תדווח גם יצרנית הרכב העולמית Stellantis NV, שמתכננת לפרסם את הדו"ח הרבעוני שלה ביום חמישי בתחילת היום
.
אנליסטים העלו תהיות לגבי ההשפעה האפשרית של מחסור עתידי בסוללות על השאיפות של תעשיית הרכב להגדיל את ייצור הרכב החשמלי. גם ג'נרל מוטורס וגם פורד אמרו שהן שואפות לעקוף את טסלה במכירות הרכב החשמלי בארה"ב.
ומה עם כלי הרכב המונעים בדלק?
בינתיים, חברות הרכב המסורתיות מתמודדות עם שורה של אתגרים בעסקי הליבה שלהן, המתבססים על בניית מכוניות עם מנוע בעירה פנימית , אלו שעדיין מתדלקים כמעט את כל הרווחים שלהן.
עליית הריבית עלולה לפגוע בביקוש הצרכנים, בעוד עלויות גבוהות יותר של חומרי גלם שוחקות את הרווחים ומובילות את חברות הרכב להעלות את מחירי הרכב. המחסור בשבבי מחשב ממשיך לטרוף את לוחות הזמנים של יצרניות הרכב, ומסבך את המאמצים לחדש את מלאי הרכבים במגרשי הסוכנויות.
עם רמות מלאי קרובות לשפל של כל הזמנים, המחיר הממוצע ששולם עבור רכב חדש בארה"ב הגיע לשיא של כ-45,800 דולר ביוני, כמעט 15% יותר מאשר שנה קודם לכן.
פארוק פתיח אוזר (רשתות)הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו
פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר.
Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה.
באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים בלי כיסוי לנכסים שלהם. בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.
הרשעה תקדימית
בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
- ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי.
סם אלטמן. קרדיט: רשתות חברתיותסם אלטמן משתעשע: ה-ChatGPT הבא ייקרא 6-7
בציוץ שמשחק על כמה מגרשים, סם אלטמן גם הכריז (בערך) על המודל הבא וגם קרץ לדור האלפא, עם שימוש בסלנג ששמור לילידי המאה ה-21; בנוסף, האם OpenAI מצאה ערוץ מוניטזציה חדש?
החדשות אודות מודלים חדשים, מבחני בנצ'מרק שמודדים ביצועים, תוצאות תחרות השקעות בין המודלים השונים ועוד ועוד יישומים שונים מגיעות אלינו בסיטונאות. כמעט ואין יום ללא חדשות על מודל כזה או אחר, אבל בין ההודעות היבשות יחסית, לבין הציוץ האחרון של סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, יש הבדל קטן. אלטמן אמנם פרסם פוסט לכאורה שגרתי, שמכריז, בצורה כזאת או אחרת, על המודל הבא של ChatGPT, אבל תיבל אותו באמירה לא ברורה עבור רוב מי שנולד לפני המאה ה-21. בציוץ המדובר הוא אמר ששמו של המודל שיחליף את ChatGPT 5 יהיה 6-7.
למי מכם ששואל את עצמו, מה הכוונה 6-7, חשוב לציין שלפני ימים ספורים אתר Dictionary.com הכריז על הביטוי “6-7” כ-”מילת השנה” לשנת 2025. הביטוי הפך לפופולרי בקרב בני דור האלפא, המשמשים בו כדי לתאר סיטואציות מוזרות, כאוטיות או חסרות משמעות. “6-7” הוא בעצם ביטוי סרקסטי, מעין “ככה זה”, “לא משנה” או “מה זה בכלל?”. לפי ההסבר המילוני, מדובר בבדיחה חסרת הקשר. אלטמן, שמחבב הצהרות עם נימה דקיקה של הומור, גם הם עוסקות בנושאים רציניים, פרסם את הציוץ ממש שעות לאחר ההכרזה של Dictionary.com.
גל של פרשנויות
החשיבות הגדולה של ChatGPT בעולם ה-AI, והעוצמה חסרת התקדים של ההשקעות ב-AI גורמות לרבים לייחס חשיבות רבה לציוצים של המובילים. וכך, רבים ראו בציוץ הקצר רמז מתוחכם, אולי אפילו אמירה תרבותית-פילוסופית על היחסים שבין אנושיות, כאוס ואלגוריתמים.אם “6-7” הוא ביטוי
לכאוס אנושי, ייתכן שאלטמן מבקש לומר שהטכנולוגיה החדשה שלו תלמד להבין את אי-הסדר הזה, ולפעול בתוכו. במילים אחרות, אחרי שנים שבהן הבינה המלאכותית שאפה לשלמות ולדיוק מתמטי, ייתכן שהעתיד טמון דווקא בהבנה של הלא צפוי. יש גם מי שסבורים שמדובר ברמז כפול: “6-7” כציון
לשתי גרסאות קרובות, דגם נסיוני (GPT-6) ודגם סופי משופר (GPT-7) שיפותחו במקביל. כך או כך, המהלך יוצר באזז עצום סביב החברה שכבר רגילה לייצר כותרות מדי שבוע.
במהלך ראיונות קודמים, הביע אלטמן ביטחון מוחלט בהתקדמות הטכנולוגית של OpenAI. "אני יכול
לומר בוודאות ש-GPT-6 יהיה טוב משמעותית מ-GPT-5, ו-GPT-7 יהיה טוב משמעותית מ-GPT-6". כלומר, החברה רואה ברצף הדגמים הקרוב זינוק איכותי ולא רק גרסה מעודכנת. אם השם “6-7” אכן מרמז לשילוב של שני שלבים, ייתכן שהמשתמשים יחוו מעבר הדרגתי בין טכנולוגיה “חצי-אבולוציונית”
לשדרוג דרמטי שיגיע מיד אחריה.
- מאסק לסם אלטמן: "גנבת עמותה"
- המפלצת של אלטמן: איך OpenAI הפכה לאיום על הכלכלה האמריקנית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לעכשיו, אין הצהרה רשמית באתר OpenAI המאשרת את השם “GPT-6-7”, ולא הוצג לוח זמנים להשקה. מקורות שונים אף מציינים שהדבר עשוי להיות טריק שיווקי או רגע של הומור מאת אלטמן. ועדיין, עצם העובדה שציוץ אחד בלבד הצליח להצית
דיון עולמי על עתיד הבינה המלאכותית, מעידה עד כמה הנושא הזה כבר חוצה גבולות של טכנולוגיה, פילוסופיה ותרבות פופ.
