איפה אנחנו מרוויחים? על חשיבותם של מקדמי הקיצבה

ירון שמיר, מומחה הפנסיה של Bizportal, בסדרת כתבות להתנהלות פנסיונית נכונה בעולם של עלייה בתוחלת החיים וריבית אפסית
ירון שמיר | (7)
נושאים בכתבה מקדם קיצבה פנסיה

בטור המקצועי היום נדון במשמעות של מקדמי הקיצבה וננסה להבין כמה נקודות שיכולות להשפיע עלינו בתהליך קבלת ההחלטות. ראשית, חשוב להבין כי מקדמי הקיצבה החלו לקבל התייחסות אחרת מאז עבר תיקון 3 לחוק שרותים פיננסים (קופות גמל)בשנת 2008. במסגרתו נקבע כי ההפקדות למכשירים פנסיונים יהיו למטרת קבלת פנסיה לכל החיים ולא למטרה הונית - סכום חד פעמי.

מכאן מובן כי במידה וקיימות שתי תוכניות, אשר באחת מהן מקדם הקיצבה לגיל 67 לגבר הוא 157 ובשנייה 200, אותם מיליון שקלים שווים יותר כאשר מקדם החלוקה/ קיצבה הוא הנמוך ביותר. בדוגמא שלפנינו, כשמקדם הקיצבה 157 הפנסיה הצפויה היא 6,370 שקלים, בעוד שבמקדם הקיצבה 200 הפנסיה הצפויה היא 5,000 ש' בלבד. עד כאן הדבר הפשוט ומובן מאליו, אבל  בואו וננסה לתקוף עוד כמה נקודות לדיון.

חשוב לציין, כי גם תיקון 3 המפורסם שקבע שמטרת ההפקדות היא לקיצבה קיימת חובה למשוך קיצבה עד לקיצבה מזערית, שעומדת היום על כ-4,500 ש', ואת היתרה ניתן להוון, כלומר לקבל את סכומי הקיצבה הצפויים כסכום חד פעמי. ניתן לומר כי מי שמעוניין למשוך קיצבה רק עד 4,500 ש', או לחילופין למשוך קיצבה גבוהה יותר נניח של 8,000 ש', אבל על חלק מהכסף לבצע היוון, ייתכן וצריך להסתכל גם על פרמטרים אחרים כיון שחשוב להבין שבהיוון הפרמטרים הם אחרים.

במקרה כזה ייתכן והלקוח ירצה להסתכל על פרמטרים, כמו האפשרות להשתמש במסלולי השקעות שונים - אפשרות שלא קיימת בפוליסות בהם מקדם הקיצבה טוב יותר (פוליסות מ-1992-6.2001), גובה הצבירה החזויה , דמי הניהול הנגבים במכשירים ועוד. לגבי גובה הצבירה החזויה, חשוב להבין כי תשואות ריאליות טובות של הפוליסות הישנות, שאנו מניחים כי הפוליסות החדשות ישיגו תשואות דומות במסלולי השקעה דומים, ויכולים להביא להבדלים דרמטים בצבירה. למשל דמי הניהול המשתנים יכולים להגיע ל-1.35% אם התשואה הריאלית היא 5%, ו-1.2% אם היא 4% וכן הלאה וכן הלאה.

ניקח חוסך שצבר מיליון שקלים ודמי הניהול שלו הם 0.6% 15% מהרווח הריאלי במכשיר אחד עם מקדמי קיצבה עדיפים, 1% מהצבירה במכשיר שני עם מקדמי קיצבה טובים פחות, ודמי ניהול של 0.6% במכשיר ללא מקדמי קיצבה. כעת נבדוק כמה שווה הצבירה לאחר 10 שנים נגיע לתוצאות הבאות:

במקרה של צורך בקיצבה, אין ספק שגם בתשואה גבוהה של 5% ודמי ניהול גבוהים, היתרון של מקדמי הקיצבה גובר על כל שאר הפרמטרים. אך מה במקרה של לקוח שקיימת לו קיצבה מספיקה והוא דווקא מעוניין במנגנון של היוון? כאן כאמור אנו רואים שעקב ההפרשים בדמי הניהול אנו מגיעים למצב של צבירה גבוהה בכמה עשרות אלפי שקלים דווקא במכשיר שלא נהנה ממקדם הקיצבה המובטח. במקרה הזה אולי צריך לחפש את המכשיר שיתן לנו את הצבירה הגבוהה ביותר ואת מנגנון ההיוון הנכון ביותר.  

אז מה עושים?

כמו שאני מציין תמיד, חשוב להשקיע מחשבה והבנה בפנסיה שלנו. חשוב להבין את הפרמטרים ולנסות לרדת למהותם הכלכלית והביטוחית לאורך זמן. על חשיבות הקיצבה אין כלל עוררין, ועל כן חשיבות יצירת סכום קיצבתי צריכה להיות אינטרס ראשוני של הפרט. יחד עם זאת, גם כאן אין רק פתרון אחד ומומלץ להתייעץ באנשי המקצוע על הפתרונות אשר מציע השוק ומתפתחים מפעם לפעם.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    זה נלקח בחשבון? 25/04/2015 22:54
    הגב לתגובה זו
    בנוסף בפנסיה יש 30% אגח מיועדות שזה היום מצויין אבל יש תקופות שדווקא מגביל את התשואה
  • 6.
    אור 23/04/2015 21:42
    הגב לתגובה זו
    ניכר שהכותב לא ביצע הגהה על הנכתב לפני פרסומו.
  • 5.
    הכסף נזיל? משוך מייד 22/04/2015 10:40
    הגב לתגובה זו
    אני מעדיף מזומן ולכן מושך מיד כל גרוש נזיל בקרנות השתלמות , פיצויים מביטוחי מנהלים או כל כסף נזיל הנמצא בגופי החיסכון הפנסיוני. הסיבה היא שהפוליטיקאים הקובעים את חוקי הפנסיה הפרטית מקבלים פנסיה אחרת לגמרי - פנסיה תקציבית. החוקים שהם מחוקקים - אינם חלים עליהם. הם מקבלים הבטחה לפנסיה שמנה ומעודכנת מתקציב המדינה , בלי דמי ניהול רצחניים , מקדמי קצבה ועוד שטויות שנועדו להבטיח שהכסף יישאר בגוף החיסכון הפנסיוני ולא אצל הפנסיונר. קניתי דירה וכל גרוש אשר משתחרר הולך לסגירת המשכנתא. במקום לשלם דמי ניהול רצחניים ולסבסד מקומות עבודה חזקים הסוחטים תנאים טובים יותר - אני משתמש בכסף הנזיל בעצמי במקום לתת לגנבים לשחוק אותו. כסף בבנק , בעו"ש , הרבה יותר בטוח ומוחשי מאשר הבטחות ללא כיסוי לקבל פנסיה בגיל 67 , 70 , או 80 ? מי יודע ???
  • 4.
    שוקי 22/04/2015 08:43
    הגב לתגובה זו
    אז מה זה עוזר שאנחנו יודעים יותר טוב עכשו על חשיבות מקדם הקצבה ?
  • 3.
    עדי 21/04/2015 11:08
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא יקבל את הפנסיות הצפויות מקרנות הפנסיה !!! חבל על הכסף שנזרק לשם על ידי מבוטחים תמימים שחושבים שהמדינה תדאג להם ... חחח... אין סיכוי לקבל מקרנות הפנסיה את מה שהם מבטיחים על הקרח ..... ראו הוזהרתם !!!
  • 2.
    אני 21/04/2015 10:35
    הגב לתגובה זו
    ההנחה היסודית שלך שביטוח המנהלים יכול לשאת תשואה טובה היא טעות יסודית. ביטוחי המנהלים הם מוצר גרוע. עדיף לוותר על הקצבה ולעבור למקום שבו התשואות הן טובות מאשר להישאר עם קצבה מצומקת אבל עם מקדם מובטח.
  • 1.
    לקוח שבוי 20/04/2015 23:59
    הגב לתגובה זו
    עם מקדמי קצבה ישנים אבל עם דמי ניהול גבוהים אי אפשר לעשול כלום במצב היום רק לחרוק שיניים ולבהשלים עם הגזל חוץ מזה שהמשתתף ברווחים של הפניקס ביצועיו הרבה יותר גרועים משל חברות ביטוח אחרות (קרן י) ביטוח נט
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.