מריו דראגי
צילום: AFP

אנליסטים באירופה חושבים שהתמריצים החדשים של ה-ECB משדרים פאניקה

"המהלכים עליהם הכריז ה-ECB הם הימור, שכן השפעתם צפויה להיות מועטה מאד לצורך התמודדות עם האיומים המרכזיים", מעריכים כלכלנים באירופה

ערן סוקול | (1)

תכנית התמריצים החדשה עליה הכריז הבנק המרכזי באירופה (ECB) תהיה בעלת השפעה מועטה על הכלכלה האירופית המקרטעת ולצורך התמודדות עם הסיכונים המרכזיים שלה, כך מעריכים אנליסטים באירופה.  

נזכיר כי ביום חמישי נשיא הבנק המרכזי של אירופה, מריו דראגי, אמר כי הריבית תישאר ברמת השפל הנוכחית לפחות עד דצמבר. תחזיות הצמיחה של גוש האירו הופחתו והוכרזה תכנית תמריצים נוספת לבנקים באירופה (לכתבה המלאה). "ההצהרה של ה-ECB משדרת פאניקה במקצת, שכן תרחיש הבסיס של הבנק המרכזי האירופאי עדיין צופה התאוששות הדרגתית, והתחזיות לשנים 2020 ו-2021 לא תוקנו כלפי מטה", כתב קרסטן ברזסקי (Carsten Brzeski), הכלכלן הראשי של בנק ING הגרמני במסר ששיגר ללקוחות הבנק.

"המהלכים של ה-ECB אינם מפתיעים במיוחד, אולם העיתוי של ההודעה מפתיע", הוסיף ברזסקי. "המהלכים עליהם הכריז ה-ECB הינם גם קצת בבחינת הימור, שכן השפעתם צפויה להיות מועטה מאד לצורך התמודדות עם האיומים המרכזיים על כלכלת גוש האירו, אשר על פי הבנק המרכזי של אירופה, נובעים ממקורות חיצוניים".

דראגי אפילו הודה בכך במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר ההודעה על החלטת הריבית הרשמית של ה-ECB. "אנו מודעים לכך שהחלטותינו (לגבי תכנית התמריצים) בהחלט מגבירות את חוסנה של כלכלת גוש האירו, אך האם התכנית יכולה להתמודד עם הגורמים המכבידים על כלכלת גוש האירו בשאר העולם? התשובה לכך היא לא", אמר דראגי לכתבים, והוסיף כי מדיניות מגן (הטלת מכסים) ומתחים גיאופולטיים הינם בין הסיכונים החיצוניים האמורים.

כלכלת גוש האירו רשמה את קצב הצמיחה הנמוך ביותר מזה 4 שנים ברבעון האחרון של 2018, כך עולה מהנתונים שפורסמו בחודש ינואר. לאחרונה, גם נתוני הייצור הצביעו על האטה בפעילות הכלכלית, זאת על רקע החששות לגבי הצמיחה העולמית, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, וחולשה בשווקים המתעוררים.

"בנוסף לתמריצים מקומיים, עבור שינוי מגמה בכלכלה האירופאית, נדרש ריבאונד בביקושים בשווקים המתעוררים כדי לשפר את סיכויי ההתאוששות של גוש האירו", אמר טילמן גלר (Tilmann Galler), אסטרטג שווקים גלובליים בג'יי.פי מורגן ניהול נכסים, בהודעה ללקוחות ביום שלישי.

ה-ECB חתך את תחזית הצמיחה שלו לשנת 2019 ל-1.1% לעומת תחזית קודמת לצמיחה של כ-1.7% מחודש דצמבר. בנוסף, ה-ECB הוריד את תחזיות האינפלציה לשנת 2019. האינפלציה השנתית צפויה להגיע השנה ל-1.2%, לעומת התחזיות מחודש דצמבר ליעד אינפלציה של 1.6% ולעומת יעד האינפלציה של הבנק המרכזי האירופאי מעט נמוך מ-2%.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החולמים בעמידה 10/03/2019 15:44
    הגב לתגובה זו
    אם במשך שנים מטפלים בבורסות במקום לטפל בבעיות הכלכליות זאת התוצאה...תזרימו עוד כסף לבורסה ותמשיכו לחלום...בעמידה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.