"נדל"ן הוא לא סלולר, בשנה של קיצוצים האוצר לא יאפשר למינהל לחלק מתנות"
אמש הכריז באופן מפתיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על מינויו של השר משה כחלון לתפקיד יו"ר מועצת מנהל מקרקעי ישראל, יום לפני הבחירות. האם מינויו של השר הפעלתן לתפקיד יוביל לשינוי?
"מדובר במהלך של נתניהו שנועד לנסות ולתקף את האמירה שלו שיעשה לנדל"ן את מה שעשה לסלולר", אומר אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים. "אך שוק הנדל"ן הוא לא הסלולר, שם הוזילו את דמי המוצר, את זה לא ניתן לעשות בנדל"ן."
דנוס טוען כי במדיניות של אי התערבות ממשלתית הכלים של כחלון יהיו מאוד מוגבלים. "אני בספק, עד כמה שכחלון מוצלח, אם יצליח. בדירת מגורים יש 4 רכיבים - קרקע, עלות בנייה, רווח קבלני ליזם ומע"מ. לגבי המע"מ, האוצר לא מוכן להורידו אפילו לא לרוכשי הדירות הצעירים שזו דירתם הראשונה, את הרווח היזמי לא ניתן להוריד כי אז קבלנים לא ייבנו, עלות הבנייה לא עולה וקבועה ולא תלויה בממשלה."
"כלל ההוצאות הנ"ל מסתכמות בכ-900 אלף שקל, המשמעות היא שאם רוצים למכור דירת 4 חדרים ב-1.15 מיליון שקל הקרקע צריכה לעלות 250 אלף שקל, דבר לא ריאלי", מסביר דנוס. "מדובר בעקב אכילס של הממשלה כי האוצר מתנגד להנחות בקרקע. בשנה של קיצוצים המינהל לא יחלק מתנות, נשאלת השאלה גם מי יקבל אותן. זה לא משנה מי ישימו ברשות מועצת מקרקעי ישראל, כל עוד הממשלה לא תתערב בשוק הנדל"ן ותבנה בעצמה דירות להשכרה ותחוקק חוקים של פינוי בינוי לא ישתנה כאן דבר. כל עוד כחלון לא ימונה לשר על לתחום הבנייה לא ישתנה כאן דבר."
מנגד, נשיא התאחדות בוני הארץ , ניסים בובליל, ציין כי "העברת המנהל בראשות כחלון למשרד ראש הממשלה הוא מהלך שיאפשר אחריות אישית של נתניהו על המתרחש בענף ועל שיווק מהיר של קרקעות שיאפשרו את הגדלת מלאי הדירות. כחלון הוכיח את יכולתו לטפל בבעיות מבניות בענפים כמו ענף הסלולר אני מקווה שיצליח לפתור גם את הבעיה המבנית של ענף הנדל"ן. על מנת להשלים את המהלך רצוי היה כי משרד ראש הממשלה ייקח תחת אחריותו גם את מנהל התכנון וזאת על מנת לאפשר טיפול הוליסטי בענף."
כתבות מעניינות נוספות:
- 16.אטיאס = שר ההרס והדיבורים = חורבן בית3 =אינטרסנט (ל"ת)כחלון=קונצנזוס חיובי 21/01/2013 13:07הגב לתגובה זו
- 15.א 21/01/2013 12:54הגב לתגובה זולהורדת המחירים ב-30% . כולם יופתעו מעוצמת המהלך.
- 14.כלכלן 21/01/2013 12:45הגב לתגובה זושיגרום לקבלנים לחתוך את הרווח שלהם בחצי ומי שלא יישר קו עם השוק יצא החוצה מהמשחק
- 13.חדרייתי 21/01/2013 12:37הגב לתגובה זוקבלנים בחדרה מכרו דירות חדשות 4 חדרים במיקומים טובים ב 700,000 ש"ח וזה היה יקר אז שלא יבלבל את המוח על עלויות
- ישראל 21/01/2013 14:38הגב לתגובה זוזה עניין של היצע וביקוש, שאנשים יפסיקו לקנות. מה המצחיק שאם מדובר בסך הכל במיליון דירות בכל הארץ (זה מספר לדוגמא) מספיק משחק של היצע וביקוש של כמה עשרות אלפים בשנה על מנת להקפיץ את המחירים. זה עצוב אבל זו האמת, יש כמה פונקציונרים שעלו על זה, והם מריצים את מחיר הנדלן כאילו היה מניה סוג ז בבורסה
- 12.Dor 21/01/2013 12:34הגב לתגובה זוהיה צורך לשינוי וזה נפל במשמרת שלו. אין דין חב פרטיות כדין המשאב היחיד שיש למדינה.צאו מהסרט של ירידה דרסטית במחירים
- 11.אנונימי 21/01/2013 12:28הגב לתגובה זוהם לא משלמים שקל לדוגמא מי שירש קרקע בגוש הגדול מקבל זכות לדירה 5 חדרים עוד כספים מדירה שמחולקת בין כולם עוד שטח מסחרי עוד מטרים ברידינג ובונה עח הבנק בריבית 0 ואחכ מוכר כל אחד מרויח של 3.5 מליון שח מינימום ולא משלם אגורה
- 10.אנונימי 21/01/2013 12:26הגב לתגובה זוביבי כבר מחלק גובים אז למה לעשות בחירות אם הוא זוכה?
- 9.בנטוב 21/01/2013 12:17הגב לתגובה זורק מחובות צריך גם זכויות וזה לא עניין של לתת מתנות יש פה עיניין של בניית הארץ ועיניין של הקמת מישפחות ובסופו של יום גם מעודד צמיחה בכלכלה זה עדיף מאשר ליראות את הצעירים מחפשים את עתידם בארצות ניכר
- 8.הפרדת רשויות 21/01/2013 12:09הגב לתגובה זואולי ראש הממשלה גם ישב בבנק על ויחלק משכנתאות לצעירים... אחרי הבחירות אף אחד לא יספור אותכם
- 7.אשד 21/01/2013 12:07הגב לתגובה זואם מחירי הדיור ירדו כיצד יאבטחו הבנקים משכנתאות כאשר ערך דירות באזורים סמוכים ירד והנכס הממושכן יהיה שווה פחות, מהיכן יביאו אותם זוגות צעירים בטחונות נוספים, האם המדינה תערוב לבנקים עבור נזקים עתידיי?
- כלכלן 21/01/2013 12:36הגב לתגובה זווחוץ מזה זוג צעיר שקנה דירה לא קונה אותה לרווח הון אלה כדי לגור לכן לא תהיה בריחה שלהם מהנכסים ומי שקנה להשקעה מוגבל עד 50 אחוז משכנתא כך שהמחיר יכול לרדת עד חצי מהיום ללא סיכון לביטחונות הבנקים
- 6.י.ה 21/01/2013 12:01הגב לתגובה זוחלק נכבד מהכנסות המדינה מגיע מנדל"ן וכל פגיעה במחירי הדירות תיפגע בהכנסות המדינה... מדוע לא מפרסמים באופן מרוכז את הכנסות המדינה מנדל"ן? רק המע"מ על דירות חדשות זה מילארדי שקלים, ויש את מס קניה, מכירת קרקעות מהנהל, רווחי הקבלנים וכדומה... מדוע אף אחד לא מפרסם כמה כסף המדינה תפסיד מירידה של 10% במחירי הדירות (גם אם תמצא דרך להוריד את מחירי הדירות ללא פגיעה ישירה בתקציב...) ואז נוכל לקיים דיון אמיתי על מחירי הדירות. בזמן של גירעון אסור לשחק עם הכנסות המדינה, גם אם זה גורם אי נוחות לחלקנו, בסופו של דבר רק מעט אנשים קונים דירה כל שנה אזי כל צעד דרסטי ישפר את המצב של מעטים על חשבון הרבים, הפתרון צריך להיות ארוך טווח כדי למזער את הנזקים והסיכונים...
- מ 21/01/2013 12:42הגב לתגובה זובמספר הדירות שיימכרו
- 5.אני 21/01/2013 11:57הגב לתגובה זואוהד דנוס, אם אי אפשר לקצץ בנתח של הקבלנים והם כאלו מסכנים וזה המינימום שהם יכולים להרוויח אז למה קבלן חי לו בבית פאר ומחזיק עשרות נכסים ואני מהנדס עם תואר שני (ללא אבא עשיר) גר בשכירות ולא רואה את עצמי עם דירה בעשור הקרוב? למה אוהד למה???
- אבי 21/01/2013 12:18הגב לתגובה זואתה רוצה תקנה . לא רוצה לך תשכיר רק תפסיק לבכות ולשחק אותה מסכן !! מה עניין אותך מה אחרים קונים הוא מה יש להם??
- 4.יליד הארץ 21/01/2013 11:55הגב לתגובה זוהוא המנהיג ולא פקידי האוצר. כנראה טעיתי.
- 3.אלף מם 21/01/2013 11:53הגב לתגובה זוהאנשים גם כך הגיעו לקצה גבול האפשרויות שלהם.קניית דירה עכשיו היא מעשה מטופש לדעת רוב הכלכלנים כי תיקון בוא יבוא והוא יהיה מהיר.
- 2.רק פינוי בינוי 21/01/2013 11:48הגב לתגובה זוומי ירויח כולםםםםםםםםם קודם כל המדינה מכל הארנונה שישלמו אחרי כל פרויקט
- 1.איציק 21/01/2013 11:45הגב לתגובה זואני חושב שאדמה זולה זו לא מתנה, זו חובה. אדמה יקרה זה לא כורח, זו גניבה. אז מה הממשלה צריכה לאשר?
אספת דיירים (X)כמה באמת צריך לשלם ועד בית והאם אתם משלמים יותר מדי?
כשמדברים על דמי ועד בית, אין תמחור אחיד - המחיר משתנה מאוד בין בניין לבניין. הכל תלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה, אבל הנה הממוצעים
דמי ועד בית מתייקרים. כמו כמעט כל מוצר ושירות גם העלויות שלתחזוקת הבית עולות - הניקיון, הגינון, התיקונים של המעליות. הסכומים גדלים מדי שנה. כמה בעצם עולה ועד הבית והאם אנחנו משלמים סכום סביר? אין אין תמחור אחיד - התשלום עבור ועד הבית משתנה מאוד בין בניין לבניין, בין אזור לאזור ותלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה.
טווחים טיפוסיים - תלוי מה יש בבניין
במבנים בסיסיים וישנים, ללא מעלית או מתקנים משותפים - דמי ועד יכולים להיות נמוכים יחסית. יש בניינים שבהם התשלום לדירה נע סביב 80-140 שקל בחודש. אם מדובר בבניין שמתוחזק בינוני עם מעלית, שירות ניקיון, חשמל משותף ותחזוקה כללית - דמי הוועד יהיו גבוהים יותר, באזור של 150 עד 350 שקלים בחודש.
בבניינים חדשים יחסית עם שירותים יותר נרחבים לרבות: מעלית, חניה תת-קרקעית, גינה, מערכות שירות, תחזוקת גג וחימום - העלויות עולות משמעותית. דמי ועד בבניינים כאלה מגיעים ל-500 עד 900 שקלים ולעיתים אף יותר.
בבניינים יוקרתיים יותר שבהם יש גם שמירה ולובי מטופח זה יהיה מעל 1,000 שקל בחודש. זה גם תלוי כמובן באזור. בתל אביב הכי יקר, ככל שמתרחקים זול יותר. אם במגדל בתל אביב התשלום לוועד מגיע ל-2,000 שקלים ומעלה, הרי שברמת גן ופתח תקווה זה יהיה כ-1,000-1,400 שקלים ווב קשה להשוות כי זה גם תלוי בשאלה אם יש בריכה, חדר כושר ושירותים נוספים.
בשורה התחתונה ועד הבית מתחיל ב-50 שקלים בבניינים ישנים ומגיע במקומות מסוימים גם ל-3,000 שקלים ומעלה.
מה מייקר את דמי הוועד
הגורמים העיקריים שמקפיצים את העלות: שירותים משותפים כמו ניקיון, גינון, חשמל ותאורה משותפת, תחזוקת מעלית, גג, חניון, מערכות מיזוג, חצר וגינות. במקרים רבים הוועד במיקור חוץ. שימוש בחברת ניהול מקצועית במקום ועד מתנדב מהדיירים מוסיף עלות לניהול, גבייה, טיפול בסרבנים, תיאום שירותים ותחזוקה שוטפת. עלות שירות ניהול בסיסי לדירה נעה סביב 80-120 שקל בחודש, לפני עלויות התחזוקה והשירותים הנוספים.
הדמיית הפרויקט בבית שמש. קרדיט: קסם הדמיותהאם פרויקט הפינוי-בינוי הענק בבית שמש יבטיח את הגיוון של האוכלוסיה בעיר?
הוועדה המחוזית אישרה את פרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ביותר בבית שמש ואחד מהגדולים בארץ, הכולל 3,467 יח"ד ומודל "בינוי-פינוי" חדשני; התוכנית, המשתרעת על 152 דונם בשכונת גבעת שרת, תחליף 486 יחידות דיור ישנות ומסוכנות; בא כוח הדיירים, עו"ד אברהם בבג'נוב:
״בתוך שנה וחצי ייצא לפועל שלב א'״
ועדת המשנה להתחדשות עירונית של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים קיבלה החלטה היסטורית, ובזמן שיא כשהפקידה לאישור סופי את תוכנית הענק הממוקמת בשכונה הוותיקה גבעת שרת בדרום-מערב העיר - בין רחובות הנרקיס והרקפת. תוכנית הנרקיס היא פרויקט פינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר, והיא עתידה לחולל מהפך תכנוני, חברתי וסביבתי.
התכנית הזאת מעבר להיקפה העצום יכולה גם לתרום לגיוון האוכלוסיה בעיר. התכנית מבוצעת בחלק הישן של העיר, איזור שמאוכלס ברובו על ידי אוכלוסיית המגזר החילוני או הדתי בשונה מרמות א׳, ב׳, ג׳ וד׳ שמאוכלסות ברובן על ידי חרדים. בנוסף, בניה לגובה, כמו שהתכנית הזאת מתעדת להיות, היא דרך נוספת לעצב צביון של שכונות בגלל שחלק מבני המגזר, בעיקר חסידים וליטאים אינם סומכים על ההיתר להשתמש במעליות שבת ומשכך בוחרים לגור בבניינים בעלי קומות לא גבוהים במיוחד, סביב 4-5 קומות כאלו שהטיפוס אליהן במהלך השבת הוא נסבל ואפשרי.
הצורך הדחוף בקידום הפרויקט נבע מחשיבות ציבורית ותכנונית גבוהה, לאור מצבם הירוד של מבני השיכון הקיימים בשטח של 152 דונם, המכילים כ-486 יחידות דיור. חלק ממבנים אלו אף הוכרזו כמסוכנים ופונו מדיירים, דבר שהאיץ את הצורך במציאת פתרון יסודי ומהיר. וכך, תוך שנתיים מההגעה לרוב הדרוש אושרה התב"ע של היזם גולדן ישראל על ידי הועדה המחוזית.
מודל מימוש חדשני
בינוי-פינוי באמצעות "מגרש חלוץ" על מנת להבטיח את ישימותה הכלכלית של התוכנית ולצמצם
ככל הניתן את הפגיעה באיכות חייהם של הדיירים הוותיקים, אישרה הוועדה מודל מימוש ייחודי של "בינוי-פינוי". מתווה זה יתאפשר על ידי שימוש ב"מגרש חלוץ"– קרקע פנויה בבעלות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הנכללת בתחום התכנית. מודל זה יאפשר לדיירים לעבור ישירות מדירתם הישנה
לדירה החדשה שתוקם בשלב הראשון במגרש החלוץ, תוך הימנעות ממעבר כפול וממגורים זמניים מחוץ למתחם. השימוש במגרש החלוץ גם מסייע להפחתת היקפי הבינוי הנדרשים לישימות כלכלית בפרויקט מורכב זה.
- בית שמש - 2,600 דירות חדשות; צמיחה דמוגרפית מהירה, שוק נדל"ן בר השגה
- בית שמש צמחה בהכנסות אבל שורת הרווח נשחקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת התוכנית יפונו וייהרסו המבנים הקיימים ובמקומם יוקמו
3,467 יחידות דיור חדשות בבנייה חדשה ואיכותית המשלבת מגדלים עד 40 קומות עם מבנים מרקמיים, לצד הקמת שני בתי ספר חדשים ופיתוח תשתיות ציבוריות מלאות. הגישה התכנונית החדשנית מאפשרת שילוב של שני טיפוסי בינוי עיקריים: האחד הוא בנייה מגדלית: מגדלי מגורים גבוהים במיוחד,
אשר יגיעו לגובה של עד כ-40 קומות (לפחות 145 מטרים), והשני הוא בינוי מרקמי, עם מבני מגורים בגובה נמוך יותר של עד 10 קומות, המשתלבים עם הרקמה העירונית הוותיקה.
