
פורמולה לא משקיעה במטריקס אחרי נפילה במניה; את המזומנים היא מחזירה לבעלי המניות
פורמולה מחלקת דיבידנד שמן של כ-200 מיליון דולר אחרי עסקת סאפיינס, בזמן שמניית מטריקס נחתכה יותר מ-35% על רקע החשש מהשפעת ה-AI על חברות ה-IT; אם חברת האם באמת רואה במטריקס הזדמנות, למה היא לא מנצלת את המזומן כדי להגדיל את ההחזקה בה? וגם - גיוס חוב וחלוקת
מזומן מספר לנו איך בפורמולה מדרגים את בעלי המניות מול מחזיקי החוב
פורמולה מחלקת לבעלי המניות שלה דיבידנד מיוחד בהיקף של כ-200 מיליון דולר. ממבט ראשון זה טבעי ומתבקש, החברה השלימה את עסקת סאפיינס (אותה מכרה באוגוסט האחרון לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר, פרמיה של 50%, לקרן הפרייבט אקווויטי האמריקאית, אדוונט) פורמולה הציפה ערך משמעותי, רשמה רווח של כ-775 מיליון דולר, ועכשיו הגיע הזמן שלפחות חלק מהכסף הזה יגיע לבעלי המניות. מבחינת המשקיעים בפורמולה, זו כמובן בשורה טובה תראו מה עושה המניה של הקבוצה הבוקר, היא מתחזקת 2.4%, המשקיעים אוהבים, הם מקבלים מזומן, כאן ועכשיו, אחרי עסקה שהייתה אחת המרכזיות בהייטק הישראלי בשנים האחרונות. גם הבכירים של הקבוצה לוקחים רווח גדול לכיס, גיא ברנשטיין צפוי לראות מהדיבידנד הזה סביב 70 מיליון שקל וזה בתוספת לשכר של יותר מ-100 מיליון שקל שהוא כבר מקבל שנתי.
אבל מאחורי הדיבידנד הזה מסתתרת שאלה שצריכים לתת עליה את הדעת. אם לפורמולה יש כל כך הרבה כסף (2.4 מיליארד דולר נכון למאזן בדוח 2025) ואם היא כל כך מאמינה בחברות הקבוצה שלה, למה היא לא מגדילה החזקה במטריקס?
מטריקס היא אחת ההחזקות המרכזיות של פורמולה, פורמולה מחזיקה 47.6% מההון בה. אחרי מכירת סאפיינס, החשיבות שלה בתוך הקבוצה אפילו עולה. זו כבר לא עוד בת בתוך פורטפוליו רחב, אלא אחת הזרועות המרכזיות של פורמולה בעולם ה-IT, השירותים הטכנולוגיים, האינטגרציה, הענן, הסייבר והפרויקטים הארגוניים. אבל הבת הזאת קיבלה חבטות חזקות לאחרונה, מטריקס ספגה ירידה של יותר מ-35% מתחילת השנה בגלל החששות של השוק מההשפעה של ה-AI על הסקטור.
וזה מסר בעייתי. חברת האם, בייחוד בהחזקה כזאת גדולה וארוכת שנים מכירה את החברה הבת שלה מקרוב והיא נמצאת בפוזיציה משופרת להבין מה קורה בקישקעס, הרבה יותר מכל מוסדי או אנליסט. היא רואה את צבר ההזמנות, את הביקושים, את השיחות עם הלקוחות, את הרווחיות, את הלחצים בענף ואת ההזדמנויות.
אם הירידה במטריקס היא באמת עיוות שוק, ואם החשש מה-AI מוגזם, כמו שהמצגות והשיחות במטריקס מנסים למכור לנו פורמולה הייתה יכולה להשתמש בחלק מהמזומן כדי להגדיל את ההחזקה בה.
אם פורמולה הייתה שמה לפחות חלק מהכסף במטריקס זה היה משדר שהיא חושבת שהשוק טועה, והיא גם מוכנה לשים על זה כסף.
במקום זה, פורמולה בחרה לחלק את הכסף החוצה.
צריך לומר ביושר, זו לא בהכרח החלטה לא נכונה. אף אחד לא מחייב חברה לרכוש מניות של חברה בת רק בגלל שהמניה ירדה. אולי בפורמולה חושבים שהמחיר של מטריקס (עדיין) לא מספיק אטרקטיבי. אולי רוצים לשמור על גמישות פיננסית. ייתכן שהם רוצים לראות איך מתייצבת הפעילות אחרי המיזוג עם מג'יק. וייתכן שהנהלת פורמולה פשוט סבורה שהדבר הנכון אחרי מימוש גדול כמו סאפיינס הוא להחזיר כסף לבעלי המניות, ולא להעמיק חשיפה לענף שנמצא תחת סימני שאלה.
אבל גם אם ההחלטה לגיטימית, היא עדיין מספרת סיפור.
הסיפור הוא שמטריקס מגלה שלאמא יש בנות מועדפות. סאפיינס הייתה הנכס שממנו פורמולה הציפה ערך בעסקת ענק. בעלי המניות הם אלה שמקבלים עכשיו דיבידנד חריג. מטריקס, לעומת זאת, נשארת בשוק עם מניה חבוטה ועם עננה מעל המודל העסקי שלה.
- ה-AI טרם פגע במטריקס: ההכנסות טיפסו 2.4%
- מטריקס צמחה ב-11.8% ב-2025; הרווח הנקי עלה ל-330 מיליון שקל; תחלק דיבידנד של 73 מיליון שקל
לכך מצטרפת נקודה נוספת: פורמולה גם מגייסת חוב וגם מחלקת מזומן. זו בחירה שמספרת הרבה על סדרי העדיפויות שלה. מצד בעלי המניות, התמונה פשוטה, הם מקבלים דיבידנד שמן. מצד מחזיקי החוב, השאלה מורכבת יותר. חברה שמגייסת אג"ח ובמקביל מוציאה סכום גדול לבעלי המניות למעשה מעדיפה בשלב הזה את ההון העצמי על פני חיזוק נוסף של הקובבנטים לטובת החוב.
אין כאן בהכרח בעיה מיידית. אם החברה עומדת באמות המידה הפיננסיות שלה, והיא עומדת, שומרת על נזילות מספקת ומנהלת את החוב בצורה אחראית, חלוקת דיבידנד היא מהלך לגיטימי. אבל מבחינה כלכלית זה מסר בעייתי גם במובן הזה. המזומן לא מופנה להשקעות בתוך הקבוצה, ולא משמש להגדלת ההחזקה בבנות. הוא יוצא לבעלי המניות.
- 6.שמעתי פורמולה קונים את קומדע. (ל"ת)אנונימי 15/05/2026 20:15הגב לתגובה זו
- 5.אנונימימ 14/05/2026 23:44הגב לתגובה זונטו הון ושלטון בלי הקשרים של גוטמן מטריקס זה סתם עוד חברת כוח אדם low level
- 4.אנונימי 14/05/2026 16:06הגב לתגובה זואף מילה על זה נראה לך כנראה סביר ..
- 3.אנונימי 14/05/2026 16:00הגב לתגובה זובסוף אם לחברה הייתה אחזקה קטנה אז הייתי מבין מאיפה השיח על למה היא לא מגדילה דווקא בגלל שיש לה אחזקה כל כך גדולה בחברה זו ההבעת אמון 47% בחברת בת זה הרבה מעל רוב חברות האחזקות שיש בשוק פשוט להשקיע בה עוד יביא לה מה עוד אחוז או שניים זה יהיה ההבדל לבעלי המניות פורמולה תקנה חברות או תשקיע בחברות ותחלק דיבידנד חד פעמי.
- 2.ערן 14/05/2026 14:36הגב לתגובה זוגיא לא פרייאר לוקח מזומנים הביתה
- 1.אנונימי 14/05/2026 11:46הגב לתגובה זומחקתי אותה מהמעקב