חיפה
צילום: יח"צ

התחדשות עירונית בנשר: אושרה להפקדה תכנית להוספת 11 אלף דירות

האוכלוסייה בעיר צפויה לגדול לכדי 68,700 תושבים עד שנת 2040, כמעט פי 3 מהיקפה היום. עוד כוללת תכנית המתאר אזור תעסוקה חדש במקום אתר המחצבה והעתקת תחנת הרכבת העתידית

מורן ישעיהו | (1)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, בראשות איתמר בן דוד, אישרה להפקדה תכנית מתאר להוספת 11 אלף דירות בנשר - עיקרן באמצעות התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות, כשהיקף האוכלוסייה בעיר צפוי לגדול לכדי 68,700 תושבים עד שנת 2040, כמעט פי 3 מהיקפה היום. 

נוסף על מגורים, התכנית מקצה תוספת של כ-1,375,600 מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר וכ-45,500 מ"ר עבור שטחי ציבור. בחלק המערבי של העיר, התכנית מציעה הקמת אזור תעסוקה חדש במקום אתר המחצבה שכבר לא נמצא בשימוש. 

כמו כן, התכנית כוללת פיתוח מרכז עסקים ראשי (מע"ר) לאורך הרחובות דרך השלום ודרך בר יהודה כמרחב ציבורי הנשען על מערכת הסעת המונים. בשל התנאים הטופוגרפיים של היישוב, התכנון המוצע כולל בין היתר דרגנועים שיחברו בין שכונות העיר ושטחי התעסוקה.

 

בהיבט התיירותי, התכנית מציעה פיתוח של מוקדי תיירות קיימים וחדשים בעיר, בהם הפארק המטרופוליני בבריכות נשר, פארק הגשרים בנחל קטיע ומתחם קמפינג ותיירות במחצבת חרייבה הממוקמת בלב פארק הכרמל.

מבחינת תחבורה, מוצעת הקמת כביש עוקף חדש לעיר, נוסף על צירי מערכת הסעת המונים ונתיבי תחבורה ציבורית וכן מיקום חדש לתחנת הרכבת העתידית - רכבת העמק בסמוך למרכז העיר.

 

יו"ר הוועדה המחוזית חיפה, איתמר בן דוד, מסר כי "מדובר בתכנית בעלת חשיבות רבה לנשר שלוותה ע"י שיתוף פעולה הדוק עם הרשות המקומית ובתמיכת ראש העיר. בהתאם למדיניות התכנון הנוכחית והעתידית, התכנית נותנת דגש לעידוד תהליכי התחדשות עירונית, חיזוק האיתנות הכלכלית של העיר ושמירת השטחים הפתוחים שעוטפים את היישוב".  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מלק 04/02/2020 15:42
    הגב לתגובה זו
    כל עוד יש מפעל מלט לא בונים כלום כלל תעשיות
חיפה. קרדיט: צלי אהרוןחיפה. קרדיט: צלי אהרון
סיור שכונות

חיפה: העיר של משקיעי הנדל״ן - דירות על הים ב-1.3 מיליון שקל

סיור בשכונות החוף: קריית אליעזר, קריית שפרינצק ובת גלים - 50 אלף דירות בדרך, זינוק של 12% במחירים בשנת 2024 והמשקיעים ממשיכים להגיע; ״כל הנתונים מעידים על המשך צמיחה״; וגם - מה הסיכונים בהשקעה כזו?

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

לאורך שנים חיפה נחשבה לעיר שמאבדת תושבים, אבל מאז תקופת הקורונה בשנת 2020 - התמונה השתנתה לחלוטין. משקיעים נוהרים אליה ונראה שבצדק - הם הגיעו לתשואות יפות מאוד. בשנה שעברה חיפה הובילה את מדד מחירי הדירות עם זינוק של 12%, ובימים אלה יש כ-50 אלף דירות בתכנון ובביצוע בעיר. 

כמובן שבהשקעה בדירה יש גם סיכונים - כמו ירידת מחירים, סיכון של אי-השכרה ועוד. אבל באופן כללי ואם מסתכלים על העבר של השנתיים האחרונות ואפילו 5 השנים האחרונות - המשקיעים בחיפה נהנו מתשואות יפות. בעיקר מעליית ערך מהירה בשכונת בת גלים.

העיר הצליחה להפוך את עצמה ליעד השקעה אטרקטיבי בזכות שילוב די נדיר: מחירי דירות נמוכים יחסית, קרבה לים, תחנות רכבת במרחק הליכה ופארק הייטק במרחק 10 דקות נסיעה בלבד. המחירים בחיפה נעים כיום בין 1.8 ל-2 מיליון שקל בממוצע לדירת 3 חדרים, 2 מיליון שקל עד 2.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים. ויש גם מחירים גבוהים מכך כמובן. התשואה למשכירים נעה בין 2.8% ל-3%, לא מדובר על החזר חודשי גדול, אבל נאה בהחלט ביחס לתל אביב וסביבתה, וחשוב לזכור שההשקעה בעיר נהנתה בעיקר מעליית ערך משמעותית בשנתיים האחרונות.

אז איפה בדיוק משקיעים? סיור בשכונות החוף של העיר בוחן שלוש שכונות מרכזיות שעוברות תהליכים מואצים של התחדשות עירונית ומושכות משקיעים מכל הארץ:


הים של תל אביב (תמר מצפי)הים של תל אביב (תמר מצפי)

תושבי רחוב ארנון ניצחו - הפרויקט לא יסתיר את הנוף לים

מה חשוב יותר - הקמת בנייני דירות ומלונות או שימור הסביבה והמורשת של העיר? 

עמית בר |
נושאים בכתבה תל אביב ועדת ערר

ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב ביטלה השבוע את היתר הבנייה לפרויקט משולב של מלון ומגורים ברחוב הירקון 162-164, הסמוך לרחוב ארנון. הפרויקט, ביוזמת חברת א.פ.צ השקעות שבשליטת היזם ספי צביאלי, כלל איחוד של שני מגרשים צמודים, מגרש עם מלון ישן המיועד להריסה ומגרש חנייה, והקמת שני בניינים מחוברים בגובה שבע קומות ובהיקף של 55 חדרי מלון ו-32 יחידות דיור.

תושבי רחוב ארנון הגישו ערר בטענה שאיחוד המגרשים והיקף הבנייה סותרים את תוכנית רובע 3 החלה על האזור. התוכנית, שאושרה ב-2007 ומעודכנת מעת לעת, קובעת כי כל מגרש במרכז העיר חייב להישאר יחידה תכנונית עצמאית, ומגבילה את שטח הבלוק המותר לפיתוח ל-700 מ״ר בלבד. המערערים הוסיפו כי הבנייה המתוכננת תחסום את נוף הים הנשקף מדירותיהם, תגרום להצללה משמעותית, תפגע באוורור הטבעי ובאור היום ותשנה לרעה את המרקם ההיסטורי של הרחוב, הנמצא בגבול אתר המורשת העולמית ״העיר הלבנה״.

ועדת הערר, בראשות עו״ד שלומית וולף-לוי, קיבלה את מרבית הטענות וקבעה כי איחוד המגרשים אינו חוקי וכי הוועדה המקומית חרגה מסמכותה כאשר אישרה את התוכנית. בפרוטוקול ההחלטה נכתב במפורש שהיתר הבנייה ״פוגע בערכי השימור של העיר הלבנה ובמרקם העירוני הייחודי״, וכי ״גם קיומו של שימוש מלונאי קודם במגרש אחד אינו מצדיק הסרת ההפרדה בין המג. כתוצאה מכך בוטל ההיתר במלואו והפרויקט הוקפא.

החלטה זו מצטרפת לשורה של מקרים דומים בשנים האחרונות שבהם ועדות ערר מחוזיות בלמו פרויקטים בטענה של פגיעה בעיר הלבנה או בתוכנית רובע 3, ביניהם ביטול פרויקט מלונאות של רשת בראון ברחוב הירקון 127 (״רשת בראון הפסידה: פרויקט המלון בהירקון בוטל סופית״) והפחתת היקף בנייה בפרויקט אחר של צביאלי עצמו ברחוב אלנבי.

במישור הרחב יותר, הפסיקה ממחישה את המתח בין הצורך בהתחדשות עירונית והגדלת היצע המלונאות בעיר, לבין החובה לשמר את המורשת האדריכלית ואת איכות החיים של התושבים. בעוד התושבים רואים בהחלטה ניצחון על שמירת הנוף והמרחב האישי, היזמים והרשות המקומית נאלצים להתמודד עם האטה בפיתוח ועם קושי למצוא פתרונות כלכליים למגרשים קטנים ומוגבלים. מקרה זה עשוי להשפיע גם על עשרות תוכניות דומות הממתינות להכרעה בוועדות השונות, ולהקשיח את עמדת מוסדות התכנון כלפי איחודי מגרשים באזורי שימור.