נמשכות הירידות הקלות בוול-סטריט: קריקס קופצת ב-9%

תגייס כ-80 מיליון דולר. מדד הנאסד"ק ומדד הדאו-ג'ונס יורדים בשיעור מתון של כ-0.2%. אולטיקום קופצת ב-4.5%. אלטק מתממשת ב-10%. בי.או.אס מתממשת בירידה של 18%
רם דגן |

בוול-סטריט ממשיכות ירידות השערים המתונות גם בפתיחת חציו השני של יום המסחר. לאחר 6 ימים רצופים של עליות שערים, נראה שהמשקיעים נרגעים מעט, וממשים חלק מן הרווחים שרשמו ברייל האחרון. היום פורסמו שלושה נתוני מאקרו שליליים. מדד מחירי היצרן המשיך את המגמה החיובית מיום רביעי בכל הנוגע ליציבות המחירים בשוק האמריקני. ביום רביעי דווח על צמצום בגרעון, ואמש דווח הממשל על יציבות ברמת המחירים לצרכן.

עוד פורסמו נתוני היצור לחודש יוני, שהיו טובים מן הצפוי, כמו גם מדד אמון הצרכנים שעלה במחצית הראשונה של החודש. במקביל מתנהל היום השוק כשברקע הדוחות של קונגלומרט האלקטרוניקה, GE. המספרים לרבעון השני היו אומנם טובים מן הצפוי, אולם התחזית שלילית לגבי הרבעון הנוכחי מקשה במידה מסויימת על המניה ועל המסחר כולו היום.

מדד הנאסד"ק מאבד בשעה האחרונה כ-0.2% ונסחר סביב שער של 2,148 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס יורד גם הוא ב-0.2% ל-10,615 נקודות.

בזירה המאקרו כלכלית

כשעה לפני פתיחת המסחר פרסמה מחלקת המסחר של הממשל את מדד המחירים ליצרן(ה-PPI). כהמשך לנתונים המרגיעים מאמש על מדד המחירים ליצרן גם היום הציג הממשל נתונים מצויינים עם יציבות מחירים מרשימה. המדד הכולל רשם ירידה של 0.1%, בעוד שמדד הליבה עלה קלות ב-0.2%. בשווקים צפו לעליה של 0.4% בחודש יוני. מדד הליבה, הוא מדד המחירים ליצרן בנטרול מחירי האנרגיה והמזון שהינם תנודתיים במיוחד.

עוד פורסם היום, כי היצור התעשייתי של ארה"ב עלה ביוני ב-0.9%. הצפי היה לעליה של 0.4%, אחרי עליה זהה בחודש מאי.

מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עלה במחצית הראשונה של החודש לרמה של 96.5 נקודות. בשוק ציפו לעליה מתונה יותר לרמה של 96 נקודות. ביוני נקבע המדד ב-95 נקודות.

במרכז

מניות ג'נרל אלקטריק (GE) נסחרות בירידה של 1.15%. קונגלומרט הענק דיווח היום על זינוק חד ברווחים, על גידול בהכנסות ואף העלה את הטווח התחתון של תחזיותיו עבור 2005 כולה. מניותיו, שלוקחות חלק ברשימה הנחשקת של 30 משתתפות הדאו ג'ונס צפויות לסחוף אחריהן את המדד כולו.

הרווח של GE זינק ברבעון השני של השנה ב-24% - השיעור החד ביותר זה שנה וחצי ל-4.6 מיליארד דולר או 44 סנט למניה. ההכנסות קפצו ב-13% ל-41.6 מיליארד דולר. החברה סיפקה היום, כאמור, תחזית מעודכנת והיא צופה כעת רווח של 1.8-1.83 דולר למניה ב-2005. אולם בצד השורות המעודדות לרבעון הקודם הזהירה החברה, כי היא עשויה שלא לעמות בתחזיות לרבעון השלישי של השנה.

מניותיה של ענקית המחשוב, היולט פאקרד (בקיצורף HP שסימולה: HPQ) מושכות את תשומת הלב היום ועולות ב-1.06%. ברקע, פרסום, לפיו החברה עתידה להכריז בהמשך השנה על מהלך רה אורגניזציה, העשוי להוביל לפיטורי ענק.

בישראליות

מניות קריקס מזנקות ב-9% תוך היקף מסחר גבוה במיוחד. היום אישרה החברה באופן סופי את ההודעות הקודמות לגבי גיוס צפוי של כ-70 מיליון דולר בנאסד"ק.

שתי הממריאות מאמש, אלטק ובעיקר בי.או.אס מתממשות היום. הראשונה מאבדת 11.5%% לאחר שאמש קפצה בלמעלה מ-40%. בי.או.אס שזינקה בכ-72% יורדת ב-18.5%. אמש הודיעה החברה, על חוזים בהיקף משמעותי של כ-3.5 מיליון דולר לחברת הבת, אודם.

קמטק הודיעה אמש, כי היא תובעת 4.1 מיליון דולר מאורבוטק בטענה, כי הבקשה לצו מניעה כנגד שיווק של שני מוצרים של קומטק אשר הוגשה על ידי אורבוטק הביא לביטול גיוס מתוכנן בהיקף של כ-39.95 מיליון דולר בנאסד"ק. התביעה תידון בביהמ"ש המחוזי בת"א ומניות השתיים עשויות להגיב לדברים. קמטק יורדת ב-1.6% במסחר זעום, אורבוטק מגיבה בירידה קלה של 0.3%.

מניות אולטיקום קופצות ב-4.5%. בחודש האחרון זינקו מניותה של חברת הבת השניה של קומברס, ורינט, ב-25%. בבנק ההשקעות, אוסקר-גרוס, העריכו השבוע, כי המעידה שהיתה לאולטיקום ברבעון הראשון של 2005 היתה חד פעמית, וכי היא צפויה לחזוק למסלול כבר ברבעון השני של השנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.

יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאליואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל
ראיון

מנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"

יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה

רן קידר |

התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור  - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.

ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב. 

ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?

"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".

נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?

 "אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".

ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?

"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".

גרמניה היא לא ידידה קרובה?

"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".