אפסייד בטסלה - רשת של עמדות הטעינה; האם היא תרחיב את השימוש לרכבים אחרים?
טסלה TESLA INC היא עבור משקיעים רבים הרבה יותר מסתם חברה לייצור מכוניות חשמליות. נוסף על מכונית הטסלה עצמה, החברה פועללת בתחום הסולארי ובתחום הסוללות. בנוסף, אחד הנכסים המשמעותיים של טסלה היא גם תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה.
נכס נוסף שלא מקבל מספיק זרקור הוא רשת הטעינה המהירה לרכבים חשמליים. מדובר ברשת הגדולה ביותר בארצות הברית. למעשה, החברה מוכרת גם כלי רכב חשמליים וגם את הדלק (במקרה הזה הטעינה של הרכב באמצעות חשמל) המניע אותם. אפשר לומר שטסלה מחזיקה את המקל בשני קצותיו - גם מוכרת רכבים וגם מספקת להם את הטעינה. תיאורטית, זה קצת כמו מצב היפותטי שבו ליצרנית הרכב ג'נרל מוטורס, למשל, היו גם תחנות דלק בבעלותה.
רשת הטעינה של טסלה ותוספת הערך הפוטנציאלית שלה למניה
לרשת העמדות הקיימת של טסלה לטעינת רכבים יש ערך גבוה עבור החברה. האנליסט של גולדמן זאקס, מארק דלייני, תוהה האם טסלה צריכה לפתוח את העמדות שלה גם לרכבים חשמליים של חברות אחרות. צעד כזה יכול, ללא ספק, לייצר לה רווחים משמעותיים. לדעתו של דלייני, צעד כזה עשוי להעלות את מחיר המנייה ב-32 דולר, שהם כ-5% ממחיר המניה הנוכחי.
בארצות הברית יש עמדת טעינה אחת לכל 80 או 90 רכבי טסלה. באופן כללי, יש בכל רחבי ארצות הברית בערך עמדת טעינה אחת לכל 10 כלי רכב חשמליים, שזה בערך 136,000 עמדות, כך על פי נתוני משרד האנרגיה בארצות הברית. ברוב המכריע של העמדות ניתן למצוא מטענים איטיים. לעומת זאת, לטסלה יש כ-25,000 עמדות לטעינה מהירה. כתוצאה, היא שולטת ביותר מ-50% מנתח השוק בתחום. רק על מנת לסבר את העין – בכל רחבי ארצות הברית יש כ-115,000 תחנות דלק, וגם 1.2 מיליון משאבות, שזאת בערך משאבה אחת לכל 200 כלי רכב. לשם השוואה - בישראל יש רק מספר מצומצם של עמדות לטעינה מהירה. עם זאת, מספר עמדות הטעינה הפרטיות נמצא בתהליך עקבי של עלייה. כמעט כל מי שרוכש רכב חשמלי דואג להתקין בבית שלו, או בחניה שלו, עמדת טעינה.
- מסכמים שנה - 6 המותגים שנפלו בשנת 2025
- וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-1.8%, אנבידיה איבדה 4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתחשב בגודל ובצמיחה של רשת עמדות הטעינה של טסלה, פתיחה שלה לשימוש לכלל הרכבים החשמליים, עשויה להניב כמה יתרונות הן עבור טסלה עצמה והן עבור המשקיעים שלה, כך לדברי דלייני. לדעתו, צעד כזה עשוי להגביר את המעבר של מספר גדל והולך של משתמשים לכלי רכב חשמליים. בנוסף, הוא יכול גם לסייע לטסלה להגדיל את נתח השוק שלה. למשל - היא יכולה לתת לבעלי רכבים מתוצרתה תמחור טוב יותר על הטעינה, מזה שיינתן לכלי רכב חשמליים אחרים שמשתמשים ברשת שלה. דלייני סבור שיש להניח כי תשתית טעינה רחבה יותר, תקל גם על מכירת כלי רכב חשמליים שאינם טסלה. פתיחת עמדות הטעינה של טסלה תייצר לה יותר מכירות ותשפר את תזרים המזומנים שלה.
החסרונות בפתיחת עמדות הטעינה של טסלה לשימוש כלל הרכבים החשמליים
אל מול היתרונות הברורים שצוינו, לפתיחת רשתות הטעינה של טסלה לרכבים חשמליים של חברות אחרות יש גם חסרונות אפשריים. עם החסרונות ניתן למנות ניצול יתר של הרשת, מה שאומר שלקוחות ייאלצו להמתין זמן ארוך יותר לטעינה. בעלי רכבי טסלה לא ממש יתלהבו מהרעיון שבכל עצירה לטעינה, הם ייאלצו להמתין מאחורי שורה של כלי רכב חשמליים שאינם טסלה. עם זאת, מדובר בסיכון היפותטי שיבוא לידי ביטוי, אם בכלל, רק בהמשך הדרך. נכון להיום, רשת עמדות הטעינה של טסלה מנוצלת בכ-5% עד 10% בממוצע במהלך היום, ובאחוזים גבוהים יותר בזמני שיא ובאזורים מסוימים, כך כותב דלייני בדו"ח שלו מ-29 ביוני. "אנו מאמינים" כותב דלייני, "שבמיקומים רבים, טסלה תוכל לפתוח את רשת עמדות הטעינה שלה ולייצר שולי רווח מצטברים גבוהים".
נתון נוסף שיש לקחת בחשבון, הוא שטסלה מתכננת להוסיף הרבה יותר עמדות טעינה. "הרשת של טסלה הוכפלה ב-18 החודשים האחרונים, ואנחנו מתכננים לשלש אותה בשנתיים הקרובות", אמר סגן נשיא בכיר להנעה ואנרגיה, אנדרו בגלינו, באוקטובר האחרון. משמעות הדבר עשויה להיות תוספת של 25,000 עמדות בארה"ב, ותוספת ניכרת של עמדות טעינה בכל רחבי העולם עד 2024.
- פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?
- יותר גדולה, יותר חזקה - סמארט #5 החל מ 220 אלף ש"ח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת...
דלייני מעניק למניית טסלה דירוג "קנייה", וקובע יעד מחיר של 1,000 דולר למניה. יעד המחיר שלו הוא בערך 115 דולר גבוה מיעד המחיר הממוצע של האנליסטים, שעומד על 885 דולר למניה בקירוב.
- 3.אבנר 08/07/2022 16:56הגב לתגובה זושחוץ מהמפעל בסין, שאר המפעלים מפסידים... לא הבנתי נכון או שיש אינטרס להסתיר?
- משקיע כבר עשור בטסלה 11/07/2022 08:42הגב לתגובה זובקרוב מאוד יהפכו להיות מאוד מאוד רווחיים, לטסלה יש ROIC הכי גבוה בתעשייה ומתקרב למספרים של יצרני מוליכים למחצה.
- בת אל 08/07/2022 21:15הגב לתגובה זוכנראה שהוא בלונג.
- 2.זה כבר נפתח לכלל הרכבים בכמה מדינות אירופה (ל"ת)משקיע 08/07/2022 11:58הגב לתגובה זו
- 1.אפסייד חזק - בעמדת קנייה. חזקה 08/07/2022 11:32הגב לתגובה זואפסייד חזק - בעמדת קנייה. חזקה
מטרו (נת"ע)פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?
פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים
המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים.
פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו? למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד.
אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!
כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות.
- עבודות המטרו החלו באוזר סבידור בת"א; איך זה ישפיע על התנועה?
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבן דרך בהקמת המטרו
היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.
מטרו (נת"ע)פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?
פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים
המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים.
פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו? למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד.
אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!
כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות.
- עבודות המטרו החלו באוזר סבידור בת"א; איך זה ישפיע על התנועה?
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבן דרך בהקמת המטרו
היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.
