דשבורד דיגיטלי נהג רכב נהיגה מכונית
צילום: Istock

מימון ישיר העלתה לכם את הריבית - זו הסיבה לגידול ברווח

המימון היקר של מימון ישיר - הלוואה בגין רכב בריבית של 8.75% צמודה למדד (והרכב משועבד)
לימור זילבר | (2)

חברת ההלוואות מימון ישיר 2.46% מדווחת על רווח של 34.4 מיליון שקל ברבעון הרביעי (להרחבה - דוחות 2020). החברה מוסרת כי הגידול ברווח נובע מגידול תיק האשראי, התייעלות וירידה בהפרשה בגין הפסדי אשראי. האמת היא שיש סיבה נוספת, אותה כנראה מימון ישיר מנסה להסתיר, אך בביאורים לדוחות הכספיים ובדוחות המלאים היא צפה - מימון ישיר העלתה את הריבית על ההלוואות ב-1%. זה הרבה כסף בהינתן שהריבית במשק אפסית. מימון ישיר מלווה לרוכשי רכבים בריבית של 8.75% צמודה למדד. זה גבוה, וזו הסיבה העיקרית לרווחים הגבוהים. מה שמדהים שההלוואות האלו אמורות להיות הלוואות בריבית נמוכה כי יש שעבוד חזק - הרכב עצמו. הלוואת אחרות ללא שעבוד הן אפילו בריבית גבוהה יותר. 

החברה מסבירה בביאור כי חלק מההתמודדות עם תוצאות משבר הקורונה, העלתה את הריבית הממוצעת בהלוואות הרכב וכן הקשיחה את תנאי החיתום - תנאי אישור ההלוואות לרכישת כלי רכב בשיא תקופת המשבר ברבעון ה-2 של השנה ולאחר מכן הקלה את תנאי האישור (חיתום).

 

תיק ההלוואות של החברה מורכב משני סוגי הלוואות עיקריים: הלוואות לרכישת כלי רכב המובטחים בבטוחה והלוואות סולו שמרביתן ללא בטוחה, כאשר 90% מהרווחים מקורם בהלוואות רכב (ליסינג מימוני) שעמדו ב-2020 על כ-3 מיליארד שקל. נכון לסוף דצמבר 2020 יתרת תיק ההלוואות שהעמידה ושיווקה החברה הסתכם בכ-8.2 מיליארד שקל בהשוואה לכ-8.9 מיליארד שקל בסוף 2019. התיק עלה במהלך השנה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אתה הנכס המניב של מימון ישיר. הם זזים קדימה ואתה אחורה. (ל"ת)
    אבי 15/03/2021 15:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נחום 15/03/2021 14:55
    הגב לתגובה זו
    ואז תיקנה.
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: