איך זה שבתקופה של קורונה, ההפרשה להפסדים בגין לווים בעייתים - יורדת?
הרווח הנקי של מימון ישיר 0.77% ברבעון הרביעי הסתכם ב-34.4 מיליון שקל - פי 2 מהרבעון המקביל אשתקד. לכאורה זה מפתיע. הרבעון האחרון של 2020 הוא עדיין "רבעון קורונה", אבל מימון ישיר שמחלקת הלוואות התאוששה יחסית מהר מהבום של הקורונה ברבעון הראשון והשני וחזרה לחלק "חמצן" לאנשים ובקצב מוגבר. ברבעון הרביעי חלה עלייה בהיקף תיק האשראי המוחזק על ידי החברה (ביחס לרבעונים קודמים) וזו סיבה מרכזית לגידול ברווח כשבנוסף החברה המשיכה להתייעל ובאופן מפתיע גם רשמה ירידה בהפרשה להפסדי אשראי.
על פי החברה, בעקבות תכנית התייעלות שיושמה בחברה עם פרוץ משבר הקורונה, היקף החיסכון בהוצאות ברבעון הרביעי לשנת 2020 הסתכם בכ-12 מיליון שקל בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.
נכון לסוף דצמבר 2020 יתרת תיק ההלוואות שהעמידה ושיווקה החברה הסתכם בכ-8.2 מיליארד שקל בהשוואה לכ-8.9 מיליארד שקל בסוף 2019. התיק עלה במהלך השנה. על רקע התוצאות אמר ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר: "אנו מסכמים רבעון עם תוצאות חזקות למרות השפעת משבר הקורונה והסגר שהוטל על המשק במהלך הרבעון. הגידול החד ברווח הנקי הושג, בין היתר, בעקבות צעדי התייעלות שבהם נקטנו עם פרוץ המשבר וירידה בנזקי האשראי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. נזקי האשראי הנמוכים ברבעון הרביעי משקפים ירידה משמעותית בכשלי האשראי ועלייה בשיעור ה'ריקברי' בהלוואות כתוצאה מהפעולות שבהן נקטנו לצמצום הסיכון וכן מהשפעות אקסוגניות משקיות.
ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר: "בעקבות השיפור המשמעותי בתוצאות החברה החל מהרבעון השני של השנה, החברה חלקה דיבידנד והכריזה על חלוקה נוספת כך שסך החלוקה בגין רווחי שנת 2020 הינה כ-25 מיליון שקל. בראיה קדימה, הביקוש הגובר לאשראי צרכני, התשתית הטכנולוגית היעילה שפיתחה החברה והשימוש במידע ממאגר נתוני האשראי לצד מנועי הצמיחה: הלוואות לתחום הנדל"ן, פעילות הסטארטאפ קארוויז, הלוואות סולו אשראי לקניות בבתי עסק, מהווים נדבך מרכזי להמשך הצמיחה ומובילות החברה".
- מימון ישיר: "צופים שיפור משמעותי בשנה הבאה"
- הרווח הנקי של מימון ישיר צנח בכ-40% בשל מבצע עם כלביא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרווח ברבעון כאמור הוכפל לכ-34.4 מיליון שקל. תיק אשראי המוחזק על ידי החברה גדל בכ-500 מיליון שקל (תיק מוחזק להבדיל מתיק אשראי שנמכר לאחרים) לעומת סוף שנת 2019
הרווח בשנת 2020 הסתכם בכ-70.9 מיליון שקל לעומת כ-115.9 בשנת 2019. וזאת, עקב הפגיעה בתוצאות הרבעון הראשון של שנת 2020, בעיקר עקב הירידה בשווי תיק ההלוואות המיועדות למימוש. ביתר הרבעונים בשנת 2020 חל שיפור משמעותי בתוצאות הפעילות, היקף העמדת הלוואות, זמינות ועלות מקורות האשראי, בין היתר עקב רישום החברה למסחר בבורסה בתל אביב.
הוצאות הפסדי אשראי הסתכמו ברבעון הרביעי לשנת 2020 בכ-7.8 מיליון שקל (בדומה לרבעון השלישי של שנת 2020) לעומת כ-24.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד נבעה משיפור בשיעורי הגביה מהלקוחות וירידה חדה בתיקים שהועברו לטיפול משפטי. במהלך הרבעון הרביעי שיעורי הגביה היו טובים יותר אף מהתקופה של טרום משבר הקורונה. זו סוגייה מעניינת - למרות משבר הקורונה, שיעור ההפרשה להפסד, ירדה. קסם.
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
נזק האשראי המשוקלל ברבעון הרביעי של שנת 2020 הסתכם ב-0.88% ומשקף שיפור משמעותי ביחס לרבעון המקביל אשתקד שבו הסתכם נזק האשראי המשוקלל ב-3.14%. השיפור נובע ממודל האשראי, הקשחת החיתום בתקופת משבר הקורונה, שיפור הגבייה והקטנת החשיפה להלוואות שאינן מגובות בטוחה. בשנת 2020 נזק האשראי המשוקלל הסתכם ב-2.20% לעומת 2.80% בשנת 2019.
- 1.שואל שאלה 15/03/2021 08:55הגב לתגובה זויש פה אבל גדול, זה לא הכסף של מר ערן וולף. אז מה אכפת לו לחלק אותם?
- לרון 15/03/2021 12:19הגב לתגובה זושדיבידנד מורד מערך החברה ביום האקס ומראה רק על יציבות מסוימת של החברה,הכסף המשולם הוא כספכם ומוגדר בארה"ב כ"חוזר למשקיעים"
- לחברת בלוף קשה לחלק דיבידנד.. לזיף מאזן קל יותר (ל"ת)קצת מציאות 16/03/2021 10:52

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
