
564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6
העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה
דניה סיבוס דניה סיבוס 1.22% מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.
היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.
המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.
- חצי שנה אחרי: לפידות קפיטל שוב מממשת בדניה סיבוס
- דניה מסכמת רבעון עם ירידה קלה בהכנסות אך שיפור ברווחיות התפעולית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת
בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות.
אחרי תאריך המאזן החברה דיווחה גם על התקשרויות נוספות בהיקף של כ-2.8 מיליארד שקלים. החברה גם עדכנה שדירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד של 40 מיליון שקלים, וההון העצמי עמד בסוף יוני על כ-772 מיליון שקלים. להבנה עמוקה יותר על הדוח האחרון קראו כאן: דניה סיבוס: הצבר עלה לכ-18.5 מיליארד שקל
עוד נקודה שמסבירה למה נושא ההצמדה למדדים קופץ בעסקאות כאלה היא שהחברה כבר הציפה השנה ביקורת על הפער בין מדד תשומות הבנייה לבין מה שקורה בפועל בשטח, וטענה שהמדד לא משקף מספיק את עלויות העבודה ותמהיל העובדים מאז פרוץ המלחמה. בהקשר הזה, ההצמדה לתמהיל מדדים בפרויקט הנוכחי היא חלק מהאופן שבו מנסים לתמחר ולהגן על הפרויקטים מול שינויים בעלויות.
- המשקולת עזבה את התושבת: GE יוצאת מפלסאנמור והמניה מטפסת - יש סיבות נוספות לעליה?
- ג'נריישן קפיטל מדווחת על מימון מחודש למתקן ההתפלה באשדוד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את...
הרבה מעבר לעוד נתיב
העבודות עצמן רחבות יותר מהוספת נתיבים. החברה מציינת כי העבודות כוללות הרחבה של כביש 6 לשני הכיוונים, הפרדות פיזיות בין כביש 6 לכביש 1, מעברי תחתית, תוספת נתיבים, הקמת גשרים חדשים והרחבה של גשרים קיימים, קירות אקוסטיים, מעבירי מים ועבודות משלימות. אלו פרויקטים שנפרסים על שטח גדול וכוללים לא מעט עבודות תשתית “שקופות”, כאלה שלא תמיד רואים מהאוטו ביום יום, אבל הן הבסיס שמחזיק את הכביש מתפקד לאורך זמן.
הפרויקט מוגדר כפרויקט למדידה, כך שהתשלום מתבצע לפי הכמויות שיבוצעו בפועל ולפי מחירי כתבי הכמויות שסוכמו, ולא לפי סכום סגור שמוכר מראש. בחברה מציינים כי אם וכאשר יתקבל צו התחלת עבודה, משך העבודות צפוי לעמוד על כ-3 שנים.
משתלב בגל של השקעות תשתית אחרי המלחמה
הזכייה מגיעה בתקופה שבה תחום התשתיות חוזר למרכז הבמה. אחרי המלחמה, יותר פרויקטים חוזרים לשולחן ומתקדמים, בעיקר בתחבורה, גם בגלל עומסים שהולכים ומחריפים וגם כי יש רצון להזיז ביצוע בשטח ולא להיתקע עוד שנה על תכניות. זה קו שחזר גם בוועידת התשתיות של ביזפורטל בספטמבר, שבה הדגש היה על פרויקטים שמורגשים ביום יום ועל קיצור הדרך מהחלטה לביצוע. קראו עוד על מה נאמר בוועידה: מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
כביש 6 הוא דוגמה טובה לתמונה הזו. זה ציר מרכזי שהעומס עליו לא נעלם, והרחבות לאורך הציר מתקדמות בשלבים, מקטע אחר מקטע, עם עבודה שמערבת הרבה יותר מסלילה בלבד. מבחינת החברות המבצעות, זה אומר פרויקטים גדולים שמתפרסים על זמן ארוך וכוללים שילוב של סלילה, גישור, ניקוז ותשתיות נלוות.

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים
אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים
חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.
סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל.
הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט.
בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.
- סייברוואן מציגה: גם במחיר של אגורה יש לאן לרדת
- חברות מצפצפות על המשקיעים ומדווחות באיחור ניכר - מתי הרשות תתערב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל:
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגאר פי אופטיקל מזנקת 10%, פלסאנמור 4.7% - חברות הביטוח מזנקות 2.4% הבנקים ב-1.1%
זינוקים בפיננסים - הבנקים וחברות הביטוח מתחזקים; המשקולת על פלסאנמור ירדה, GE יצאה מההחזקה והמניה מטפסת; אר פי אופטיקל עם הזמנה פוטנציאלית נוספת של עד 15 מיליון דולר; דניה סיבוס עם הרחבת כביש 6 בחצי מיליארד שקל; דוראל אורבן ושמן נדל"ן יקימו מתקן אגירת חשמל בנמל חיפה; ב-18:30 יפורסם מדד המחירים לצרכן - מה עשוי להשפיע בעיקר על המדד?
התנועות במדדים:מדד ת"א
35 מדד ת"א 90 -0.15% מדד ת"א 125 0.5%
מדדים ענפיים: מדד ת"א בנקים 1.2% מדד ת"א-ביטוח 2.55% , מדד ת"א נדל"ן -0.25% מדד ת"א נפט וגז -0.69% מדד ת"א בטחוניות 0.12%
- עין שלישית זינקה 10% אר פי אופטיקל כ-7%; מניות השבבים נפלו - נעילה שלילית במדדים
- מדד ת"א 90 התחזק 1.4%; מדד הנדל"ן זינק 2.3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דולר שקל רציף
