
מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?
לפני שאני מנכ"ל , אני אזרח. אני עומד בפקקים, כמו כולם. יש פקקים, היו פקקים, ואם לא נעבוד קשה, הם גם לא ייעלמו. אנחנו עובדים קשה כדי לפתור את העניין הזה.
הגודש בכבישים הוא בעיה שטיפלו בה כבר שנים , אבל הציבור עדיין מרגיש שאין פתרון. מתי נראה שינוי?
כל נושא התשתיות במדינה לא טופל כראוי במשך עשורים. זה לא נבע מזדון, אלא מהעדפות אחרות. כשהקימו את המדינה, הצורך המרכזי היה להשתלט על טריטוריה, להקים יישובים, לפתח את הארץ. התשתיות תמיד באו אחר כך.
- התמ"ג זינק ב-11% ברבעון השלישי של 2025, הצריכה ב-21%
- הפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
רק בשנים האחרונות אנחנו מפתחים תשתיות על ערים קיימות , בתל אביב, עם המטרו המתוכנן, הקווים האדום, הסגול והירוק, בירושלים , כביש 16, מנהרות, שיפועים, חיבורים. גם בצפון וגם בדרום הרחוק. כל זה נועד לייצר אלטרנטיבה , גם לרכב פרטי וגם לתחבורה ציבורית.
אבל עדיין, עומסים כבדים. הציבור מתוסכל.
נכון. מי שנוסע בעיקר בלילות רואה את העבודות. זה לא תמיד נוח , בטח לאזרח, שצריך להתאזר בסבלנות , אבל זה הכרחי. הבאנו תקציב עתק של 63 מיליארד שקל, תקציב שמשרד התחבורה לא הכיר בעשורים האחרונים. והצלחנו לממש אותו כולו. לכן רואים עוד רכבות קלות, רכבות כבדות, עוד קווים. זה מלווה גם בהרבה עבודות ופקקים, אבל אני בטוח שבסוף הסבלנות תשתלם לכולנו.
התקציב הזה צפוי לגדול בשנים הקרובות?
הכול תלוי במי שיושב מול משרד האוצר. לפעמים כדי לשחרר תקציבים צריך להיות קצת ערס, ואז משחררים את התקציבים הנכונים. רוצים לראות שאתה באמת מוציא את הכסף ומבצע. אני שמח לבשר שאנחנו משתמשים בו בפועל , גם תוך כדי אתגרי מלחמה, איומים ומבצעים , ומצליחים לעמוד במשימות.
יש מי שטוען שאנחנו משקיעים בפתרונות של העבר , כמו מטרו או רכבת קלה , כשבעוד עשור כבר לא נצטרך אותם. מה דעתך?
נושא המטרו לא נולד אצלנו, במשרד. השרה הרימה גבה לפרויקט הזה, גם בגלל מה שאמרת. אבל היה לה חשוב שיביאו תקציב שיחבר את המדינה, בעיקר את הפריפריה. נסענו לגרמניה, לניו יורק, ראינו את פרויקטי המטרו , יש לזה ביקוש, זה מנצל שטח תת-קרקעי, ומקטין את העומס על פני השטח.
אבל אם בעתיד יהיו רובוט-טקסי, רכבים שיסעו לבד , למה בכלל להשקיע עכשיו בתשתיות? תחשוב על זה שאני בכלל לא אחזיק רכב יהיה שאטל שיבוא ויקח אותי
גם מוניות אוטונומיות יכולות להיתקע בפקק. אנחנו חיים במציאות שבה יש ביקושים , בטיסות, בכבישים , אבל אין קיבולת. גם אם יהיה רכב בלי נהג, אם הוא תקוע , מה עשינו בזה? אני בעצמי ראיתי רובוט-טקסי לפני שבועיים. אנחנו מובילים בטכנולוגיה. ביקרנו במפעל של טסלה, יחד עם נשיא החברה, ויש שיח בינינו לבין ההנהלה בישראל. מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו. תרד במקום העבודה, והרכב יאסוף נוסעים.
אז נהיה מהראשונים בעולם?
בין הראשונים. אני לא אוהב לנעוץ לוחות זמנים. יש אתגרים , ביטחוניים, בטיחותיים. רכב כזה עלול להיפרץ. אנחנו רואים את הסיכונים. אבל אנחנו בהחלט שם.
ומה עם Uber? עד היום לא הצלחנו להביא את השירות הזה לישראל כל פעם שחשבו לעשות את זה הנהגי מוניות חסמו את זה
כל דבר טוב שאתה מקדם , עלול לפגוע במגזר אחר. אנחנו שואפים לווין-ווין. רואים מה קרה בתחום התעופה , וויז הורידה מחירים, הציבור נהנה, והשרה רגב דוחפת את זה בכל הכוח. לגבי Uber , היה להם מוקד בישראל, הם עזבו, אבל חזרנו איתם לקשר. גם נהגי המוניות לא מתנגדים עקרונית, הם רק מבקשים שיפוי הוגן על ההשקעה שלהם. השרה ביקשה לחדש את הקשרים עם Uber ולבחון איך מקדמים את זה. בעולם זו טכנולוגיה הכרחית.
הפתרון האמיתי, בסוף, הוא תחבורה ציבורית?
לגמרי. רכבות כבדות, מהירות, תוספות שירות, נתיבי תחבורה ציבורית, הפחתת האלימות באוטובוסים, שיפור השירות, מחירים נוחים. רפורמת צדק תחבורתי כבר הגיעה ל-700 אלף מימושים. אזרחים ותיקים נוסעים חינם, חיילים משוחררים נוסעים שנה חינם. אנחנו עושים הכול כדי למקסם את היכולות של המשרד ולהתמודד עם הפערים.
מה המטרות העיקריות שלך לשנה הקרובה?
קודם כול , למזער את הגודש. יהיו הרבה עבודות. הגודש גובר, אבל זה כי אנחנו עושים פעולות שבסופן נראה הקלה. נרחיב כבישים, נוסיף גשרים, נשפר את התשתיות. וגם , נלחם בתאונות הדרכים. זה לא רק בידיים שלנו , זה אכיפה, ענישה, חינוך. אבל משרד התחבורה מחויב למצוא פתרונות.
ומה לגבי אגרת גודש? אתם בעד או נגד?
אנחנו נגד. התחבורה הציבורית הוזנחה במשך שנים. אנחנו הוספנו מיליארדים, הבאנו עוד 250 מיליון שקל לתוספות שירות, אוטובוסים, רכבות קלות. רק כשזה יעבוד כמו שצריך , נוכל לדבר על אגרת גודש. לא ייתכן להטיל על האזרח עוד מס , בנוסף לחניה ולעומסים. בניו יורק ניסו, טראמפ עצר את זה כי הבין שזה פוגע בחלשים. אנחנו באותו קו , עד שלא תהיה אלטרנטיבה, אין מקום למס כזה.
מתי נראה שיפור ממשי, גם בגוש דן?
אני משתדל תמיד להסתכל חיובי. זה עוזר, תנסה את זה. כבר עכשיו נפתחו מחלפים, חניוני חנה וסע. תסתכל על כביש 90 , דרך הערבה. שנים לא טיפלו בו. עכשיו יש שם כביש דו-נתיבי, תאורה, גדר הפרדה. ראש העיר אילת אמר לי , מאז שפיתחנו את הכביש, לא היו בו תאונות. לא הרוגים ולא פצועים. אלה פרויקטים שמצילים חיים. גם כביש 65 בצפון , פעם כביש אדום, היום דו-נתיבי, גשר. נפגשנו עם אב שאיבד את בתו בתאונה שם. הוא אמר , זה היה החלום שלי לראות את הכביש הזה משתנה. ועשינו את זה.
ובכל זאת , שלוש שנים מהיום, אם ממשיכים בקצב ההשקעות, תהיה הקלה?
אם נמשיך, כן. אבל לא רק בגוש דן. אנשים רוצים להגיע לגוש דן , לעבודה, לאוניברסיטאות. לכן אנחנו עושים חיבוריות וקישוריות. רכבת מהירה מחיפה לתל אביב , 35 דקות. ב-2028 היא תיסע 250 קמ"ש. אנחנו מכפילים מסילות, מתחילים לתכנן קווים לבאר שבע, אילת, קריית שמונה. זה כבר לא רק דיבורים , זה מתוקצב, מתוכנן, יוצא לפועל. רכבת לאילת? אם לא יהיו עיכובים , חמש עד שבע שנים.
אז לסיכום אתה אופטימי.
כן. עובדים במלוא המרץ. חשוב לנו לעבוד בשביל אזרחי מדינת ישראל.
- 10.אנונימי 16/09/2025 23:43הגב לתגובה זושמענו את המעשיות האלה ממירי רקב כבר שנים והמצב רק מחמיר. לך תבלבל למישהו אחר את המוח.
- 9.אנונימי 16/09/2025 22:56הגב לתגובה זולא יהיה מס גודש נגמר
- 8.רונן 16/09/2025 20:42הגב לתגובה זואני לא מצליח להבין איך מתגאים במשרד עם כל כך הרבה תקציב ותחבורה ציבורית כל כך נחותה
- 7.מירי 16/09/2025 17:57הגב לתגובה זוהחרה צף
- 6.הוא לא מאמין לעצמו 16/09/2025 16:07הגב לתגובה זוכשממנים אפסים מאופסים וחסרי נסיון כמו משה בן זקן להיות מנכל משרד עם עשרות אלפי עובדים ועשרות מיליארדי שקלים מקבלים קטסטרופה תחבורתית. די לשחיתות ולחאפריות.
- 5.ערס הוא כן כמו שרתו הגאונה (ל"ת)ויטלי 16/09/2025 15:56הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 16/09/2025 15:49הגב לתגובה זולכל דייר אצלנו בבניין 2 מכוניות אחת קטנה לילדה.
- 3.מוטי ברנס 16/09/2025 15:04הגב לתגובה זומשרד התחבורע רע לישראל כל הבכירים מונו בגלל קשרים ולא כישורים ובראשו השרה המטורללת מירי רגב חוסר מקצועיות משווע של כל הבכירים לא מסוגלים לנהל מערכות ארציות עושים רוח ויחסי ציבור ודואגים רק לעצמם
- 2.צריך להיות ערס לעבוד אצל מירי רקב (ל"ת)אנונימי 16/09/2025 14:34הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 16/09/2025 13:42הגב לתגובה זוכשיש לך שרה ערסית מהדגם של מירי זו הבעיה הכי קטנה שלך. יותר מסובך כשצריך שהכלומניקית העילגת הזו תצא מהפוזיציה של שכונה ותתנהג לפעמים כמו אדם אחראי מתורבת עם איזה שהוא עמוד שדרה אתי ומוסרי. פה אין ספק שתהיה לך בעיה. קשה לה.
רו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קלייןהפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים
חושבים שכבר שמעתם הכול על בדיקות סוף שנה? בראיון מקיף, רו"ח עינת דואני, מומחית למיסוי, מפרטת מה כדאי לעשות ב-15 ימים שנשארו לנו; עצות שרלוונטיות לשכירים, למשקיעים גם לבעלי חברות: דיברנו על חברות ארנק, רווחים כלואים
וגילוי מרצון, ועד מימוש ניירות ערך בהפסד ועסקאות קריפטו; מה אתם חייבים לבצע לפני סוף השנה ומה יכול להמתין להמשך
לפני שאתם ממשיכים הלאה וחושבים שכנראה שמעתם כבר את כל מה שאפשר לשמוע על "בדיקות סוף שנה" ואף אחד כבר לא יכול לחדש לכם, תעצרו. דווקא בחלון הזמן שאנחנו נמצאים בו, סה"כ 15 ימים לסוף שנת המס, יש לא מעט החלטות שיכולות להשפיע בפועל על חבות המס שלכם. בין אם
אתם משקיעים בשוק ובין אם אתם בעלי חברה. אגב, זה לא 'טריקים' ואין כאן חלילה עקיפה של החוק, אלא תכנון מס לגיטימי, כזה שהחוק מאפשר ובמקרים מסוימים יש אפילו צפיה שתעשו את זה. לחלק מכם המשמעות יכולה להיות חיסכון של אלפי שקלים, ולאחרים אפילו הרבה מעבר לזה.
סוף שנת מס תמיד מגיע עם אותה שאלה שחוזרת על עצמה: מה עוד אפשר לעשות עכשיו, רגע לפני שהשנה נסגרת, ומה כבר מאוחר מדי לדחות לינואר. אלא שלדברי רו"ח עינת דואני, מומחית לענייני מיסוי, השאלה הזאת רחוקה מלהיות רק שאלה טכנית
של תזמון. "יש פער מאוד גדול בין דברים שאפשר להשלים בדיעבד במסגרת הדוחות, לבין פעולות שאם לא נעשו בפועל בתוך שנת המס", היא אומרת. "יש דברים שאם לא עשיתם בשנת המס הקודמת, בדיקה בינואר לא תמיד תעזור, אפילו אם הכול היה נכון על הנייר".
יש מהלכים שאפשר
לסגור גם אחרי סיום השנה, דרך התאמות חשבונאיות, אבל יש לא מעט פעולות שבהן הזמן עצמו הוא הגורם המכריע. אם הן לא בוצעו עד 31 בדצמבר, הן לא ייספרו לשנה הזאת ולא משנה כמה מוקדם תפתחו את הדוחות בינואר.
אז מה חייב לקרות עכשיו כדי שישפיע על המס, ואיזה משימות אפשר להשאיר להמשך?
"יש דברים שמאחר והם נמדדים לפי תקופת שנת המס, אם אנחנו רוצים שהם ייכנסו לאותה משבצת, לאותה קופסה, אנחנו חייבים לבצע אותם עד ה-31 בדצמבר", היא מסבירה. "אם עושים אותם אחרי, זה כבר נכנס לשנה העוקבת, ואין דרך לתקן את זה בדיעבד" חשוב להבחין בין פעולות חשבונאיות לבין פעולות משפטיות ומעשיות, "יש הפרשות שונות, כמו הפרשה לחוב אבוד או לירידת ערך, שאפשר לבצע לפני הגשת הדוחות, במסגרת התאמות חשבונאיות. אבל לא תמיד מכירים בהן לצורכי מס. לעומת זאת, כשמדובר בפעולות שמשפיעות ישירות על המס, יש דברים שחייבים להיעשות בפועל בתוך שנת המס".
- תושב אילת חשוד בהעלמת הכנסות של מיליון שקל
- "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דוגמה טובה לזה היא חלוקת דיבידנד. רבים מבעלי חברות מניחים שכל עוד את המס על הדיבידנד אפשר לשלם בתחילת השנה הבאה, גם עצם ההחלטה על החלוקה יכולה להמתין לינואר. בפועל, זה לא עובד כך. חלוקת דיבידנד אינה פעולה חשבונאית שניתן "להשלים בדיעבד", אלא החלטה משפטית לכל דבר. "גם אם את המס עצמו משלמים בינואר או בפברואר, ההחלטה המשפטית חייבת להתקבל עד סוף השנה. צריך פרוטוקול, החלטה של הדירקטוריון ושל האספה הכללית. מי שרוצה שדיבידנד ייחשב לשנת 2025, חייב שהמסמכים המשפטיים יראו שהחלוקה בוצעה השנה. אחרת זה פשוט לא זה".

הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות
מה כוללת הרפורמה של בצלאל סמוטריץ' בקשר למע"מ על יבוא אישי?
הכפלת פטור ממע"מ ביבוא אישי מ-75 דולר ל-150 דולר החל מינואר 2026.
למה נועד הפטור?
להוזיל עלויות לצרכן ולהגביר תחרות מול רשתות ומחירים גבוהים בישראל.
מה החשש של הקמעונאים?
תחרות לא הוגנת שתביא לסגירת אלפי חנויות קטנות ועסקים מקומיים.
טענת המתנגדים העיקרית?
אובדן של כ-2 מיליארד שקל הכנסות מע"מ ופגיעה קשה במסחר.
הצרכנים באמת יחסכו?
כן, עד 18% על אופנה, קוסמטיקה ולייף-סטייל, אבל לא משמעותי לטווח ארוך.
מי ירוויח הכי הרבה?
עליאקספרס, אמזון, חברות שילוח והצרכן הפרטי הישראלי.
איך דואר ישראל יתמודד?
כבר עמוס מאוד, יצטרך הרחבה משמעותית של מיון ושליחויות.
מה עם נקודות איסוף?
יקבלו יותר תנועת לקוחות אך רווחיות נמוכה מעמלות.
השפעה על חברות ישראליות?
פגיעה קשה באופנה וקוסמטיקה, חלקן ישקלו מעבר לחו"ל.
כמה המדינה תפסיד?
כ-2 עד 2.25 מיליארד שקל בשנה מהפסד גביית מע"מ.
יש קשר פוליטי?
רבים רואים בזה צעד פופוליסטי לקראת בחירות 2026.
עמדת אתרי הסחר הישראליים?
חוששים מאובדן לקוחות, שוקלים להקים מחסנים בקפריסין או ירדן.
יש חלופות טובות יותר?
פטור מדורג או הטבות לעסקים מקומיים – כרגע לא מתוכנן.
מתי זה נכנס לתוקף?
צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2026 לאחר אישור הצו.
מה אומר הדרג המקצועי?
התנגדות חריפה, המליץ לבטל את הפטור ממע"מ לגמרי.
ילכו לבג"ץ?
איגודי סוחרים ותעשיינים מאיימים בעתירה לבג"ץ לעצירת הרפורמה.
