
מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים"
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?
לפני שאני מנכ"ל , אני אזרח. אני עומד בפקקים, כמו כולם. יש פקקים, היו פקקים, ואם לא נעבוד קשה, הם גם לא ייעלמו. אנחנו עובדים קשה כדי לפתור את העניין הזה.
הגודש בכבישים הוא בעיה שטיפלו בה כבר שנים , אבל הציבור עדיין מרגיש שאין פתרון. מתי נראה שינוי?
כל נושא התשתיות במדינה לא טופל כראוי במשך עשורים. זה לא נבע מזדון, אלא מהעדפות אחרות. כשהקימו את המדינה, הצורך המרכזי היה להשתלט על טריטוריה, להקים יישובים, לפתח את הארץ. התשתיות תמיד באו אחר כך.
- המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
- המלונות שאירחו מפונים יקבלו 160 מיליון ש' לשיפוצים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה
רק בשנים האחרונות אנחנו מפתחים תשתיות על ערים קיימות , בתל אביב, עם המטרו המתוכנן, הקווים האדום, הסגול והירוק, בירושלים , כביש 16, מנהרות, שיפועים, חיבורים. גם בצפון וגם בדרום הרחוק. כל זה נועד לייצר אלטרנטיבה , גם לרכב פרטי וגם לתחבורה ציבורית.
אבל עדיין, עומסים כבדים. הציבור מתוסכל.
נכון. מי שנוסע בעיקר בלילות רואה את העבודות. זה לא תמיד נוח , בטח לאזרח, שצריך להתאזר בסבלנות , אבל זה הכרחי. הבאנו תקציב עתק של 63 מיליארד שקל, תקציב שמשרד התחבורה לא הכיר בעשורים האחרונים. והצלחנו לממש אותו כולו. לכן רואים עוד רכבות קלות, רכבות כבדות, עוד קווים. זה מלווה גם בהרבה עבודות ופקקים, אבל אני בטוח שבסוף הסבלנות תשתלם לכולנו.
התקציב הזה צפוי לגדול בשנים הקרובות?
הכול תלוי במי שיושב מול משרד האוצר. לפעמים כדי לשחרר תקציבים צריך להיות קצת ערס, ואז משחררים את התקציבים הנכונים. רוצים לראות שאתה באמת מוציא את הכסף ומבצע. אני שמח לבשר שאנחנו משתמשים בו בפועל , גם תוך כדי אתגרי מלחמה, איומים ומבצעים , ומצליחים לעמוד במשימות.
יש מי שטוען שאנחנו משקיעים בפתרונות של העבר , כמו מטרו או רכבת קלה , כשבעוד עשור כבר לא נצטרך אותם. מה דעתך?
נושא המטרו לא נולד אצלנו, במשרד. השרה הרימה גבה לפרויקט הזה, גם בגלל מה שאמרת. אבל היה לה חשוב שיביאו תקציב שיחבר את המדינה, בעיקר את הפריפריה. נסענו לגרמניה, לניו יורק, ראינו את פרויקטי המטרו , יש לזה ביקוש, זה מנצל שטח תת-קרקעי, ומקטין את העומס על פני השטח.
אבל אם בעתיד יהיו רובוט-טקסי, רכבים שיסעו לבד , למה בכלל להשקיע עכשיו בתשתיות? תחשוב על זה שאני בכלל לא אחזיק רכב יהיה שאטל שיבוא ויקח אותי
גם מוניות אוטונומיות יכולות להיתקע בפקק. אנחנו חיים במציאות שבה יש ביקושים , בטיסות, בכבישים , אבל אין קיבולת. גם אם יהיה רכב בלי נהג, אם הוא תקוע , מה עשינו בזה? אני בעצמי ראיתי רובוט-טקסי לפני שבועיים. אנחנו מובילים בטכנולוגיה. ביקרנו במפעל של טסלה, יחד עם נשיא החברה, ויש שיח בינינו לבין ההנהלה בישראל. מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו. תרד במקום העבודה, והרכב יאסוף נוסעים.
אז נהיה מהראשונים בעולם?
בין הראשונים. אני לא אוהב לנעוץ לוחות זמנים. יש אתגרים , ביטחוניים, בטיחותיים. רכב כזה עלול להיפרץ. אנחנו רואים את הסיכונים. אבל אנחנו בהחלט שם.
ומה עם Uber? עד היום לא הצלחנו להביא את השירות הזה לישראל כל פעם שחשבו לעשות את זה הנהגי מוניות חסמו את זה
כל דבר טוב שאתה מקדם , עלול לפגוע במגזר אחר. אנחנו שואפים לווין-ווין. רואים מה קרה בתחום התעופה , וויז הורידה מחירים, הציבור נהנה, והשרה רגב דוחפת את זה בכל הכוח. לגבי Uber , היה להם מוקד בישראל, הם עזבו, אבל חזרנו איתם לקשר. גם נהגי המוניות לא מתנגדים עקרונית, הם רק מבקשים שיפוי הוגן על ההשקעה שלהם. השרה ביקשה לחדש את הקשרים עם Uber ולבחון איך מקדמים את זה. בעולם זו טכנולוגיה הכרחית.
הפתרון האמיתי, בסוף, הוא תחבורה ציבורית?
לגמרי. רכבות כבדות, מהירות, תוספות שירות, נתיבי תחבורה ציבורית, הפחתת האלימות באוטובוסים, שיפור השירות, מחירים נוחים. רפורמת צדק תחבורתי כבר הגיעה ל-700 אלף מימושים. אזרחים ותיקים נוסעים חינם, חיילים משוחררים נוסעים שנה חינם. אנחנו עושים הכול כדי למקסם את היכולות של המשרד ולהתמודד עם הפערים.
מה המטרות העיקריות שלך לשנה הקרובה?
קודם כול , למזער את הגודש. יהיו הרבה עבודות. הגודש גובר, אבל זה כי אנחנו עושים פעולות שבסופן נראה הקלה. נרחיב כבישים, נוסיף גשרים, נשפר את התשתיות. וגם , נלחם בתאונות הדרכים. זה לא רק בידיים שלנו , זה אכיפה, ענישה, חינוך. אבל משרד התחבורה מחויב למצוא פתרונות.
ומה לגבי אגרת גודש? אתם בעד או נגד?
אנחנו נגד. התחבורה הציבורית הוזנחה במשך שנים. אנחנו הוספנו מיליארדים, הבאנו עוד 250 מיליון שקל לתוספות שירות, אוטובוסים, רכבות קלות. רק כשזה יעבוד כמו שצריך , נוכל לדבר על אגרת גודש. לא ייתכן להטיל על האזרח עוד מס , בנוסף לחניה ולעומסים. בניו יורק ניסו, טראמפ עצר את זה כי הבין שזה פוגע בחלשים. אנחנו באותו קו , עד שלא תהיה אלטרנטיבה, אין מקום למס כזה.
מתי נראה שיפור ממשי, גם בגוש דן?
אני משתדל תמיד להסתכל חיובי. זה עוזר, תנסה את זה. כבר עכשיו נפתחו מחלפים, חניוני חנה וסע. תסתכל על כביש 90 , דרך הערבה. שנים לא טיפלו בו. עכשיו יש שם כביש דו-נתיבי, תאורה, גדר הפרדה. ראש העיר אילת אמר לי , מאז שפיתחנו את הכביש, לא היו בו תאונות. לא הרוגים ולא פצועים. אלה פרויקטים שמצילים חיים. גם כביש 65 בצפון , פעם כביש אדום, היום דו-נתיבי, גשר. נפגשנו עם אב שאיבד את בתו בתאונה שם. הוא אמר , זה היה החלום שלי לראות את הכביש הזה משתנה. ועשינו את זה.
ובכל זאת , שלוש שנים מהיום, אם ממשיכים בקצב ההשקעות, תהיה הקלה?
אם נמשיך, כן. אבל לא רק בגוש דן. אנשים רוצים להגיע לגוש דן , לעבודה, לאוניברסיטאות. לכן אנחנו עושים חיבוריות וקישוריות. רכבת מהירה מחיפה לתל אביב , 35 דקות. ב-2028 היא תיסע 250 קמ"ש. אנחנו מכפילים מסילות, מתחילים לתכנן קווים לבאר שבע, אילת, קריית שמונה. זה כבר לא רק דיבורים , זה מתוקצב, מתוכנן, יוצא לפועל. רכבת לאילת? אם לא יהיו עיכובים , חמש עד שבע שנים.
אז לסיכום אתה אופטימי.
כן. עובדים במלוא המרץ. חשוב לנו לעבוד בשביל אזרחי מדינת ישראל.

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.