פינוי בינוי התחדשות עירונית
צילום: בן חן גלילי

התחדשות עירונית ברמלה: 615 דירות חדשות ייבנו

הדירות ייבנו במבני מגורים של 5-9 קומות, חלקם מעל קומת מסחר וכן בבנייה גבוהה יותר של עד 25 קומות מעל קומת מסחר ומבנה נוסף בן 18 קומות המשלב תעסוקה ומגורים. מתוך כלל יחידות דיור, יוקצו  122 יחידות דיור עבור דירות קטנות ו-30 יחידות דיור יוקצו עבור דיור להשכרה ארוכת טווח
סתיו קורן | (1)

הוועדה למתחמים מועדפים (הותמ"ל), החליטה לאשר למתן תוקף את התוכנית להתחדשות עירונית בשכונת שפרינצק ברמלה (תמ"ל 2032).

 

התוכנית שקודמה על ידי עיריית רמלה והרשות להתחדשות עירונית, הינה על שטח כולל של 22 דונם והיא ממוקמת במתחם הרצל-בן יוסף בשכונת שפרינצק ברמלה.

 

מדובר בתוכנית הראשונה שאושרה מתוקף חוק הותמ"ל החדש. נזכיר כי החוק אושר על ידי מליאת הכנסת באוגוסט 2021 וצוות הותמ"ל עמל חודשים רבים על קידום תכניות למגורים והבאתן לקראת אישור וזאת במסגרת היעדים שנקבעו לוועדה.

 

התוכנית כוללת 615 יחידות דיור שייבנו במבני מגורים של 5-9 קומות, חלקם מעל קומת מסחר וכן בבנייה גבוהה יותר של עד 25 קומות מעל קומת מסחר ומבנה נוסף בן 18 קומות המשלב תעסוקה ומגורים. מתוך כלל יחידות דיור, יוקצו  122 יחידות דיור עבור דירות קטנות ו-30 יחידות דיור יוקצו עבור דיור להשכרה ארוכת טווח.

 

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת מענה לצרכי ציבור, מבנים הכוללים מגורים בערוב שימושים, שטחים פתוחים, שטחי תעסוקה ומסחר ומבנים לשימור. סה"כ כ- 2,000 מ"ר עבור שטחי מסחר וכ-8,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה. כיום מצויים במתחם 10 מבני שיכון טוריים בני 3 ו-4 קומות משנות ה- 50 שיפונו לטובת הפרויקט החדש.

 

בהיבט התחבורתי, התוכנית משפרת את רשת הרחובות והמעברים להולכי הרגל, לרבות חיבור רחוב הרצל לרחוב סוקולוב ורחוב בן יוסף, במטרה לשפר את הנגישות של התושבים לצירי התחבורה הציבורית ולשטחים הפתוחים בשכונה. המתחם צפוי להיות משורת על ידי תחבורה ציבורית ברמת שירות גבוהה: תחנת מטרו עתידית במרחק של כחמש דקות הליכה, קו רכבת קלה במרחק של כשלוש דקות הליכה וכן נתיב נסיעה ייעודי לתחבורה ציבורית 'מהיר לעיר' שנמצא כעת בביצוע על רחוב הרצל, ותחנת רכבת ישראל נמצאת במרחק של 950 מ'.

 

כמו כן, במסגרת התוכנית יוקמו שבילי אופניים, מדרכות רחבות ונטיעות עצים וכן שתי גינות ציבוריות לצד שטחי מסחר ובתי קפה. הבינוי הרציף ועירוב השימושים המוצע בתכנית יעצימו את רחוב הרצל כרחוב עירוני פעיל לאורך כל שעות היום, יעודדו הליכה ויסיעו בחיזוק הכלכלה המקומית.

 

השכונה נמצאת בלב מרקם עירוני היסטורי מימי המנדט הבריטי בו נשתמרו חמישה מבנים מתקופה זו. לאחר בחינה מעמיקה נבחרו שניים מהמבנים כמתאימים לשימור. מבנים אלו ישמשו למסחר ולצורכי ציבור לרווחת תושבי השכונה.

 

יו"ר הותמ"ל ויו"ר מטה התכנון הלאומי, שלומי הייזלר: "מדובר בתכנית איכותית המעלה על נס את איכות חיי התושב והעירוניות בעיר רמלה. יחד עם זאת, ראוי לציין את מהירות קידומה בוועדה במטרה להבטיח תוספת יחידות דיור בפנים הערים בשנים הקרובות".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לא התקדם כלום 07/04/2022 11:35
    הגב לתגובה זו
    אפילו בנתיב המהיר בהרצל נוסעות מכוניות יחד עם אוטובוסים. בשביל מה כל הבלאגן שהיה?
בנייה. קרדיט: Xבנייה. קרדיט: X
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים

המחירים הרשמיים "לא יורדים" אבל הקבלנים כבר מחלקים ריהוט, שכר דירה, מימון למשכנתא ואפילו רכב חדש; חמישה חודשים ברציפות המדד יורד, ירידה של 16% בקצב העסקאות אבל מסך עשן של מבצעים מנסה לשמור על האמת בפנים - שוק הנדל"ן מתאמץ לשדר יציבות כשהקרקע רועדת
צלי אהרון |


מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר. 

ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות. 

במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.

ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים. 

במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

פועל בניין
צילום: Getty images Israel

76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט

נתוני הלמ"ס מצביעים על עלייה שנתית של 22% בהתחלות הבנייה, אבל ברבעון השני נרשמה ירידה של 5.5% לעומת תחילת השנה כשבין הערים נרשמים פערים גדולים ותלות גוברת בהתחדשות עירונית - איזה עיר מובילה ומי נשרכת מאחור?

מנדי הניג |

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת שברבעון השני של 2025 החלה בנייתן של 18,553 דירות חדשות, מספר גבוה משמעותית מזה שנרשם בתקופה המקבילה בשנה שעברה עלייה של 42.3%. עם זאת, ביחס לרבעון הראשון של השנה אפשר לראות ירידה של כ-5.5% במספר התחלות הבנייה. במקביל, גמר הבנייה עלה והסתכם ב-14,385 דירות, עלייה של 17.7% לעומת הרבעון הראשון ושל 13.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התמונה הכוללת לשנה החולפת מצביעה על שוק בנייה פעיל יותר, אך לא אחיד בין המחוזות השונים.


פיזור גיאוגרפי ומגמות במחוזות

יש פערים גדולים בין האזורים. מחוזות המרכז ותל אביב הובילו את הפעילות ברבעון השני, עם כמעט מחצית מכלל הדירות החדשות - 4,519 במרכז ו-4,384 בתל אביב. במחוז הדרום החלה בנייתן של 3,984 דירות, שהיוו כ-21% מכלל הפעילות הארצית, והמספרים שם זינקו ב-62% לעומת הרבעון הקודם. לעומת זאת, בצפון ובירושלים חלה האטה משמעותית: ירידה של 55.7% בצפון, 27.1% בירושלים ו-22% בחיפה.

בכל הנוגע להיתרי בנייה, ניתנו ברבעון השני 17,189 היתרים - עלייה קלה של 1.7% לעומת הרבעון הראשון, אך יציבות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הפילוח לפי מחוזות מגלה כי במחוז המרכז חל זינוק של כמעט 40% בהיתרי הבנייה, בעוד שבמחוזות אחרים המגמה הייתה שלילית ירידה של כ-8% בתל אביב ועד 13.9% בירושלים.


התחדשות עירונית מובילה

כ-5,030 התחלות בנייה ברבעון השני היו במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית – כ-27% מכלל ההתחלות. מרבית הדירות נבנו במתכונת של הריסה ובנייה מחדש, בעיקר בפרויקטי פינוי-בינוי ותמ"א 38/2, שהיוו כ-81% מהתחלות ההתחדשות. לעומת הרבעון הקודם מדובר בירידה של 7.7%, אך בהשוואה לשנה שעברה עלייה של 31.3%. בנוסף, החלה בנייתן של כ-1,141 דירות כתוספות בנייה לבניינים קיימים, נתון המשקף עלייה של 14.4% לעומת הרבעון הראשון.


בהסתכלות רחבה על 12 החודשים האחרונים, בין יולי 2024 ליוני 2025, החלו להיבנות 76.5 אלף דירות – עלייה של 22.3% לעומת השנה שקדמה לה. לאחר ניכוי הדירות שנהרסו במסגרת התחדשות עירונית, מדובר ב-70.6 אלף דירות חדשות – עלייה של 23.5%. גם מספר היתרי הבנייה בשנה זו עלה, והסתכם ב-80.4 אלף עלייה של 8.9%.