אורתם-סהר השלימה גיוס של 100 מיליון ש' בביקושי יתר
חברת אורתם-סהר השלימה אתמול בהצלחה את הנפקת מניותיה בבורסה בתל-אביב. החברה גייסה סכום כולל של כ-100 מיליון שקל בהנפקת מניות ואיגרות חוב, כאשר אתמול הושלם השלב הציבורי של ההנפקה, בסיכומו נרשמו ביקושי יתר של פי 2.54 לכמות ניירות הערך שהוצעה לציבור. מכרז ההנפקה התקיים על הריבית שתניב איגרת החוב מסדרה א', והוא הסתיים בריבית המינימלית ששיעורה נקבע ל-5.5%. שיעור ההקצאה למזמינים בשיעור ריבית זה יקבלו כ-45% מהזמנותיהם.
בסך הכל, גייסה אורתם-סהר כ-25 מיליון שקל במניות, לפי שווי חברה של כ-220 מיליון שקל "לאחר הכסף" (לפי מחיר של 18 אגורות למניה), וכ-75 מיליון שקל בשתי סדרות של איגרות חוב – האחת "סטרייט" והשניה להמרה. איגרות החוב מסדרה א' ישלמו ריבית של 5.5%, כפי שנקבעה במכרז ההנפקה, והן יעמדו לפדיון בתשלומים שווים בין השנים 2009 עד 2014. איגרות החוב מסדרה ב' ניתנות להמרה למניות החברה לפי מחיר של 30 אגורות והן עומדות לפדיון בין השנים 2008 ועד 2012. את הנפקה אורתם-סהר הובילו החתמים: הבינלאומי חיתום, מנורה-מבטחים חיתום והראל חיתום.
הנהנית העיקרית מהנפקת אורתם-סהר היא חברת דוראה הציבורית, בשליטתו של בצלאל איגר. דוראה השקיעה באורתם-סהר במספר שלבים, וכיום שווי אחזקותיה בכ-40% ממניות החברה מגיע לכ-80 מיליון שקל.
חברת אורתם סהר מתמחה בהקמת מרכזים לוגיסטיים, קמפוסים לאוניברסיטאות, בתי חולים מתחמי היי-טק, תחנות רכבת, מוזיאונים, תיאטראות ועוד. לאחרונה, זכתה החברה במכרז להקמת חניון "הבימה" במרכז תל-אביב. בתחום הבנייה למגורים בישראל מעורבת אורתם-סהר, באמצעות הפעילות שנרכשה ממליבו, בפרוייקטים בבית שמש, לוד ופתח-תקוה.
אודות החברה
אורתם-סהר, הנשלטת ומנוהלת על ידי אמיר נחום, הוקמה בשנת 1999 והיא מתמחה בביצוע פרוייקטים מורכבים של בנייה בתחום ההנדסה האזרחית.
בשנת 2006 רכשה אורתם-סהר את עסקי הבנייה של קבוצת מליבו ישראל, ומאז החלה לפעול גם בתחום הבנייה למגורים. לאחרונה החלה אורתם-סהר לעסוק גם ביזמות נדל"ן באזור מזרח אירופה, בין היתר באמצעות שיתוף פעולה עם חברת גירון הישראלית. פעילות במזרח אירופה מתרכזת כיום בפולין, ובין היתר החברה יוזמת פרוייקט בעיר קרקוב באמצעות חברת אורתם-גירון, המשותפת לאורתם-סהר ולגירון. מחזור ההכנסות של אורתם-סהר עמד על כ-250 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי שלה הסתכם בכ-13.4 מיליון שקל. לחברה צבר הזמנות של כ-650 מיליון שקל.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".