לקראת פסח: גידול של למעלה מ-40% במכירות יין בארץ

היקף מכירות היין הסתכם ב-2006 בכ-730 מיליון שקל; כ-51% מהיקף מכירות היינות המיוצאים הם לארה"ב; בישראל כ-250 יקבים ולמעלה מ-150 יקבי בוטיק
אפרת אדיר |

ממחקר מיוחד שנערך על-ידי BDI בנושא יקבים לקראת פסח עולה כי, בשנים האחרונות ניכרת מגמה של גידול בהיקף צריכת היין בישראל. מן המחקר עולה, כי היקף מכירות היין ב-2006 הסתכם בכ-730 מיליון שקל, גידול של כ-4% בהשוואה למכירות ב-2005.

כמו כן, מספר בקבוקי היין המיוצרים בישראל עלה גם הוא בשיעור של כ-4% והסתכם בכ-54 מיליון בקבוקים.לקראת פסח, בדומה לתקופה שלפני ראש השנה, חל גידול של למעלה מ-40% במכירות בענף בהשוואה לשאר חודשי השנה. ב-BDI מסבירים את הגידול, ברכישת יין על ידי מעבידים וועדי עובדים, בצריכה מוסדית של בתי מלון ומסעדות העורכים סעודות חג חגיגיות, ניצול הוזלות החג, קנייה של יינות רבים כמתנות, גידול במפגשים משפחתיים וחברתיים ובמנהג שתיית יין מרובה בסדר החג.

נתון נוסף שעולה מן המחקר מראה, כי בישראל פועלים כ-250 יקבים ולמעלה מ-150 יקבי בוטיק,המוגדרים כיקבים המייצרים פחות מ-100 אלף בקבוקים בשנה. 5 מבין היקבים: יקבי כרמל, אפרת, בנימינה, ברקן ורמת הגולן, מרכזים כ-85% מבציר הענבים (בטונות). מכיוון שחלק ניכר מיקבי הבוטיק מייצרים יין לא כשר, הם מתקשים להכניס את תוצרתם לנקודות מכירה גדולות בסופרמרקטים ורשתות שיווק.

בבחינת ייצוא של יינות ישראליים נמצא, כי כ-51% מהיקף מכירות היינות מיוצאים לארה"ב. אחרי ארה"ב ממוקמות צרפת, עם 10% מהיקף מכירות היינות המיוצאים ובריטניה עם נתח של כ-9% מסך היצוא. ב-BDI מעריכים, כי אלמלא מלחמת לבנון השנייה, מכירות היין ב-2006, הן מבחינה כספית והן מבחינה כמותית היו יכולות להיות גבוהות יותר. בין הגורמים להאטה בענף: השבתת חלק מהיקבים הממוקמים באזור הצפון, ירידה בהיקף התיירות ופגיעה בכרמים עצמם.

כלכלני BDI מצאו כי היין האדום מחזיק בכ-60% מנתח שוק בקבוקי היין בישראל, בעוד שהיין הלבן אוחז בכ-40% מכלל בקבוקי היין המיוצרים בישראל. למעלה ממחצית מבקבוקי היין הנמכרים בישראל נמנים על קטגוריית היינות הזולים, בעוד היינות בטווח המחירים הבינוניים מחזיקים בנתח של 30% מכלל הבקבוקים הנמכרים וכ-15% הנם יינות יוקרתיים.

בבחינת נקודות המכירה של יין, כ-50% מהיינות בישראל נמכרים ברשתות השיווק, כ-30% נמכרים בחנויות המתמחות ביין ובנקודות המכירה האחרות (חנויות פרחים וחנויות מתנות). ענף ההסעדה (בתי מלון, חברות קייטרינג ומסעדות) אחראי לכ-20% ממכירות בקבוקי היין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה