יפעת: "ענף הסלולר חולש על המגזר הערבי"

בסיכום שנת 2006 מוביל ענף הסלולר כקטגוריה המפרסמת ביותר במגזר זה; חברת פלאפון היא המפרסמת המובילה ויחד איתה משרד הפרסום המגזרי שלה, פובליסיס סקטורס
אפרת אדיר |

חברת "יפעת בקרת פרסום" מפרסמת השבוע את דירוג הפרסום במגזר הערבי לסיכום שנת 2006, במחירים ריאליים.

בדומה למגזר הדתי, גם במגזר הערבי ישנה עליה בהוצאה לפרסום של כ-20%. לדברי נתי יעקבי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, העלייה במגזר הערבי נובעת מנכונות מצד מנהלי שיווק ומנכ"לים להגדיל השקעות במגזר עקב זיהוי הפוטנציאל הטמון בו ושינוי תרבות הצריכה של הלקוחות. "העלייה ניכרת היטב במספר האינטשים בעיתונות ובנפח הפרסום של שילוט החוצות ואתרי האינטרנט".

בנוסף, חשוב לציין את פתיחתם של מרכזי קניות חדשים בקרב המגזר הערבי. הדבר מתבטא בשני מוקדים: אום אל פחם, עם פתיחת קניון "עבד אל לטיף" וכניסת רשתות כמו ניו פארם, אפרודיטה, קדס קידס ופיצה האט, כמו גם פתיחת סניף של סופר פארם באום אל פחם על ציר ואדי ערה.

מוקד הבילוי השני הוא נצרת ופתיחת מתחם "דודג' סנטר" בנצרת עילית אשר הביא איתו מספר רשתות כמו ACE, אפרודיטה, ג.ר.א.ס, בי-גוד, מחסני תאורה , בסט ביי וסופר פארם.

במקביל, הוגברה הפעילות השיווקית של מרכזי קניות קיימים כדוגמת רשת מרכזי קניות BIG, גרנד קניון חיפה וקניון ערים בכפר סבא. כניסתן של של רשתות אלה מניעה הגדלת תקציבי פרסום במטרה להביא יותר לקוחות ולהגדיל את נתח השוק שלהם בקרב המגזר הערבי וקהלי היעד.

המפרסם המוביל - פלאפון

תת ענף תקשורת סלולרית מוביל בגדול את טבלת הקטגוריות המובילות בפרסום. פלאפון, המפרסמת המובילה במגזר, מובילה את הפרסום בקטגוריה עם גידול של למעלה מ-100% בהוצאה לפרסום באמצעות משרד הפרסום פובליסיס סקטורס. פלאפון מגדילה באופן משמעותי את הפרסום בעיתונים המובילים של המגזר ובחברות שילוט החוצות "יארא" ו"ברק". החברה מפרסמת בווליום גבוה את פלאפון ספורט, מכשירי הדור השלישי ותוכניות עם סלבס מהעולם הערבי בטלוויזיה הסלולרית ועוד.

סלקום הממוקמת במקום השני בקטגוריה ובמקום החמישי בטבלת המפרסמים של המגזר מגדילה באופן מינורי את תקציב הפרסום שלה באמצעות משרד הפרסום מקאן אריקסון ומפרסמת את פתיחת התקשורת בינה לבין חברת "ג'וואל" - רשת סלולרית ברשות הפלסטינית, את שירות משפחת סלקום בתעריף מוזל ועוד.

קטגוריית ההימורים ממוקמת במקום השני במגזר עם הוצאה לפרסום של כ-950 אלף דולר. המפרסמת הדומיננטית בקטגוריה היא המועצה להסדר ההימורים בספורט הממוקמת במקום השני בטבלת המפרסמים ומגדילה את תקציב הפרסום שלה בכ-40% באמצעות פרסום "אסוואק". המועצה להסדר הימורים מפרסמת באופן קבוע, בעיקר באמצעות שילוט חוצות, את קמפיין השבוע בטוטו, ווינר מונדיאל ועוד.

קטגוריית המזון המהיר הממוקמת במקום השלישי בטבלה יותר ממכפילה את ההוצאה שלה לפרסום עם שני מפרסמים בולטים: מקדונלד'ס ופיצה האט. מקדונלד'ס הממוקמת במקום השלישי בטבלת המפרסמים, העבירה ב-2006 את תקציב הפרסום שלה למשרד "אקסלנט" והגדילה אותו בכ-100%. החברה הגדילה את תקציב הפרסום בעיתונות והחלה לפרסם ב-2006 גם במדיות שלא פרסמה בהם ב-2005 כמו עיתון "אלסינארה" שהוא אחד העיתונים החזקים במגזר וחברת שילוט החוצות ברק בנוסף לפרסום שהיא עושה בחברת יארא. מקדונלד'ס פרסמה את קמפיין מתנות המונדיאל, האפי מייל, קמפיין "אני אוהב אותו" לגבי שלל המוצרים שלה ועוד.

במקום הרביעי בפרסום במגזר ממוקמת חברת שטראוס-עלית, שקיצרה את שמה לאחרונה ל"שטראוס". שטראוס, שב-2005 כמעט ולא הייתה מורגשת בפרסום במגזר, מכפילה את תקציב הפרסום שלה פי 3.5 לעומת 2005 ומפרסמת באמצעות פרסום מזוואי ופרסום מגזרים את גלידות שטראוס, מסטיק MUST, שטראוס לבנה, מילקי ועוד.

לעומתה, תנובה דווקא מורידה את תקציב הפרסום במגזר השנה בכ-15%. החברה מפרסמת את קמפיין ברכות לרמדאן ושוקו SHOCK, לצד קידום לאתר החברה באינטרנט ופרסום לדיאט יופלה.

סוגרת את הטבלה "מאיר" - חברה לכלי רכב עם גידול של פי 6 להוצאה לפרסום שלה במגזר. החברה פרסמה את וולבו 80S, יגואר XJ והונדה סיוויק החדשה.

פובליסיס סקטורס ממשיך להוביל

פובליסיס סקטורס ממשיך להוביל את הפרסום במגזר בפער גדול יותר השנה לעומת 2005, בהשוואה לשאר משרדי הפרסום בטבלה. המשרד עובד עם פלאפון, תנובה, החברה המרכזית למשקאות, בזק ועוד.

את המקום השני השנה חולקים יחדיו מקאן אריקסון ואסוואק. מקאן אריקסון חווה ירידה של כ-20% בתקציב הפרסום שלו, בעיקר עקב איבוד תקציב מקדונלד'ס וירידה בהיקף הפרסום של הריבוע הכחול. פרסום אסוואק לעומתו מגדיל השנה את כוחו בכ-35% עקב גידול בפרסום של המועצה להסדר ההימורים בספורט, טיפול זמני במקדונלד'ס בשנת 2006 ועוד.

פרסום טריו הממוקם במקום הרביעי הוא משרד הפרסום המציג את הגידול המשמעותי ביותר השנה (143%). טריו גדל עקב תחילת העבודה עם קבוצת בנק הפועלים, סובחי נח'לה ובניו (יצרן קפה דומיננטי במגזר), גידול בתקציב הפרסום של פרוקטר אנד גמבל, תחילת עבודה עם יורקום בשנת 2006 ועוד.

יארא, הסוגרת את החמישייה המובילה בפרסום, עם הוצאה לפרסום של כ-660 אלף דולר, מפרסמת השנה בווליום יפה את משקה האנרגיה XL שפרסם גם במגזר הכללי, וויסקי ג'וני ווקר, מוצרי הטיפוח חלאבין ועוד.

יצויין, כי הנתונים אינם כוללים פעילות קד"מ, יח"צ, הפקות דפוס ורדיו א-שמס'. כמו כן, מכיוון שמדובר במחירים ריאליים מוערכים, בסיטואציה בה ההבדל בין הגופים המדורגים הייתה פלוס מינוס 3%, יהיה באותו המקום בדרוג יותר מגורם אחד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה