מה נשים רוצות?... במכונית - חלק א'
עברו הימים בהם הייתם צועקים לנשים - "מי נתן לך רשיון?". אם חשבתם שנשים הן לא כוח קניה חשוב בשוק הרכב - תחשבו שוב. בסיורי בין יבואני הרכב, עולה תמונה מרעננת. כולם רוצים "ביס מהעוגה" של שוק הנשים העצמאיות העולה. איך הם עושים את זה? על כך בשלוש הכתבות המצולמות שאנו מביאים לכם היום, מחר ומחרתיים. בואו איתי.
שוק הרכבים בישראל נחלק לרכבים עממיים ולרכבים פרימיום. במבט על מכוניות הפרימיום, כדוגמת וולבו, ב.מ.וו ויגואר ניתן לחשוב שנשים בישראל אינן מתעניינות בשוק זה.
שי קופיליס, מנהל השיווק המכירות בסוכנות יגואר, המשווקת בארץ על-ידי חברת מאיר, מסביר בראיון בלעדי ל-Bizportal כי ליגואר יש 2 דגמים החביבים בעיקר על נשים. מדובר בדגם S-TYPE הסולידי, המיועד בעיקר לאמהות, שכן הוא מאובזר באמצעי בטיחות ומיגון כגון 6 כריות אוויר, ונמכר במחיר התחלתי של 406 אלף שקל. "לאישה עם ילדים חשוב ביותר הנושא הבטיחותי והיא מחפשת את האביזרים האלקטרוניים המסייעים לבטיחות הילדים", אומר קופיליס.
הדגם השני, הספורטיבי יותר, נקרא X-TYPE והוא אהוב בעיקר, לדברי קופיליס, על רווקות ונשים צעירות. דגם זה נמכר במחיר התחלתי של 313 אלף שקל, תלוי ברמת האבזור והגימור של הרכב.
"נשים מחפשות רכב", מסביר קופיליס "בעיקר לפי פרמטרים של צבע, עיצוב ונוחות. ככה צריך לקנות היום מכונית, כי כל המכוניות טובות יותר או מאד וצריך ליהנות ממה שקונים. נשים קונות, לדעתי, יותר חכם מגברים".
בין הצבעים הפופולארים שמונה קופיליס נמצא הלבן, כסוף, שחור ובז'. לגבי צבעים כהים יותר כמו בורדו, ירוק וכחול, לא רק נשים מוותרות על הצבעים האלה ואנשים בכלל מפחדים, לדבריו, על צבעים מיוחדים יותר.
ש: מה נשים מעדיפות - תיבת הילוכים ידנית או אוטומטית?
"באופן גורף נשים מעדיפות תיבת הילוכים אוטומטית. בארץ, תיבות הילוכים ידניות לא מעניינות נשים, למרות שבאירופה יש שימוש בקרב נשים גם בתיבת הילוכים ידנית".
ש: מי מחליט בסופו של דבר בקניית רכב לאישה - הגבר או האישה?
"חד משמעית, אישה מחליטה על קניית הרכב רק על דעת עצמה והיא גם קונה את הדגם שהיא רוצה בו. גם במקרה בו הבעל רוצה את הרכב הספציפי והאישה לא רוצה - אז זה לא יהיה, ואם היא כן רוצה והוא לא רוצה - אז זה כן יהיה".
עובדים על קמפיין שיווקי לנשים
על אף כוח הקנייה הנשי המשמעותי, עדיין רוב הפרסומות לרכבים מיועדות לצרכן הגברי ומציגות בקמפיינים גבר מחזיק בהגה או במקרה של רכב משפחתי, הגבר עדיין יושב מאחורי ההגה והאישה לצידו. קופיליס מאמת את הטענה, מצר על כך ואף חושב ש"צריך לשנות את זה ולהיות במקומות שמיועדים לנשים כדי שיביאו את הבעלים שלהן לסוכנות".
עוד מגלה קופיליס, כי יגואר מתכוונת לפעול לתיקון הנושא. "בימים אלה, אנחנו ביגואר נמצאים בתהליך של עשייה ובנייה של קמפיין שיווקי לנשים עם מכונית ה-S-TYPE. הקמפיין יעלה בעיתונים של נשים עם הטבה מעניינת לנשים בלבד ואנחנו מקווים שזה יעבוד טוב ויביא קהל נשי חדש לביקור בסוכנות".
שוק הרכבים לנשים בישראל דומה בהתנהגותו לשוק האירופי ושונה לחלוטין מהשוק האמריקני, בו נשים מעדיפות מכוניות גדולות ומגושמות להסעת הילדים מבית הספר ולחוגים. קופיליס מסביר שהסיבה שהאמריקאים אוהבים מיני ואנים ובישראל לא, נובעת מעיקר בגלל הכבישים הצרים בארץ".

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".