סקר: 65% מהצרכנים מודים - "מותגים משפיעים עלינו"

מדובר בעלייה חדה לעומת שנת 2005, אז 34% מהנשאלים קבעו כי חשוב להם לרכוש מוצרים ממותגים. בנוסף, גברים נמצאו מושפעים ממותגים יותר מנשים; בני נוער - המושפעים ביותר
אפרת אדיר |

65% מהצרכנים מודים: "חשוב לנו לרכוש מוצר ממותג ידוע", כך חושף מדד השפעת המותגים שערך מכון המחקר מידע שיווקי סי.איי, עבור משרד הפרסום שיאון info, לרגל פרסום המהדורה "המותגים המשפיעים 2006" בגיליון "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" בסוף השבוע הקרוב.

מטרת מדד השפעת המותגים היא לבדוק את מידת ההשפעה והעוצמה שיש למותגים על הצרכן הישראלי. מדובר בעלייה חדה לעומת המחקר מהשנה שעברה, אז 54% מהמשיבים טענו כי החלטות הרכישה שלהם מושפעות ממותגים. הסקר חושף עוד, כי דווקא האוכלוסייה הבוגרת, שבטווח הגילאים 50-59, מחשיבה יותר את המותג בהחלטות הקנייה שלהם.

נתון מעניין נוסף מראה שגברים מושפעים ממותגים יותר מנשים. בעוד 22% מהנשאלים השיבו כי דווקא גברים הם שמוּשפעים במיוחד ממותגים, 20% השיבו כי הנשים מוּשפעות יותר. בראש רשימת המוּשפעים, צועדים - כמו בשנה שעברה - בני הנוער. 32% מהנשאלים במחקר קבעו כי בני הנוער הם המוּשפעים ביותר ממותגים.

סוגיה נוספת שנבדקה במחקר הייתה האם הצרכן מקשר בין מותג לבין איכות המוצר? כלומר: האם מוצר ממותג הוא בהכרח גם טוב יותר. גם כאן התשובות היו חד משמעיות, 65% מהנשאלים קבעו כי מוצרים של מותגים ידועים הם איכותיים יותר ממוצרים אחרים.

אלא שלמרות כל זאת, מגלה המחקר שחשיבות המותג והעוצמה שמייחסים לו הצרכנים, איננה בהכרח מובילה לנאמנות לו. 67% מהנשאלים טענו, כי הם בדרך כלל קונים מוצרים שונים של יצרנים שונים, בעוד ש-22% בלבד הצהירו כי בדרך כלל הם רוכשים מוצרים מאותו יצרן.

עוד נבדקה בסקר מידת ההשפעה של המותגים בתחומים וקטגוריות שונות. לנשאלים הוצגו ארבע קטגוריות - רכב, תקשורת, אופנה ומזון והם התבקשו לדרג בסולם שבין 1 ל-7 את עוצמת השפעת המותג בכל אחד מהתחומים.

התוצאות: קטגורית הרכב - המושפעת ביותר ממותגים

ההשפעה החזקה ביותר של מותגים קיימת בתחום הרכב, עם מדד עוצמה של 5.8 (מתוך 7). אחריו תחום האופנה (5.4), התקשורת (5.2) והמזון (5.1). הסבר אפשרי להבדלים הוא בנִראוּת השונה של המוצרים בתחומים השונים. הרכב הפרטי מוצג לכל, וכך גם הבגדים הנלבשים. אבל חבילות אינטרנט ויוגורטים נצרכים בדרך כלל באופן פרטי, ולכן ייתכן שהשפעת המותגים בתחומים אלו קטנה מעט יותר.

גם בנושא זה נמצאו, כמובן, הבדלים בין סוגי האוכלוסיות: צעירים בגילאי 18-29 ונשים ייחסו יותר עוצמה למותגים בתחום האופנה, לעומת השאר. משפחות מסורתיות ובעלי ילדים ייחסו חשיבות גבוהה יותר למותגי מזון.

חיליק שיאון, מנכ"ל משרד הפרסום שיאון Info: "העלייה בחשיבות שהצרכנים מייחסים למותגים ולעוצמת השפעתם מוכיחה כי המיתוג הוא אחד מערוצי התקשורת החשובים ביותר, בין היצרנים והמשווקים לבין הצרכנים. העידן שבו הסתפקו בלומר "קנו אותי, כי אני טוב" - הסתיים. היום הצרכן רוצה לקבל מידע נוסף: למה זה טוב, מה זה אומר עליי, מדוע זה כדאי. בדיאלוג החדש הזה שבין הצרכן לבין היצרן או המשווק - שפת המותג, הערכים שעליהם הוא בנוי, התדמית שהוא משדר כלפי חוץ וכמובן האינפורמציה על המוצר עצמו - הם כלי התיקשור החשובים ביותר".

זו השנה השנייה בה מתפרסמת מהדורת "המותגים המשפיעים" כפרוייקט המשלב תוכן שיווקי עם מחקר מדעי אובייקטיבי, בדומה לשיתופי פעולה אותם עורכים מגזינים מובילים בעולם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".