שיתוף פעולה בין מיקרוסופט לפורד
פורד מוטורס, יצרנית הרכבים האמריקאית הנודעת, מתכננת שיתוף פעולה עם מיקרוסופט. פורד תתקין במכוניותיה יכולות קישוריות שניתן למצוא כיום במחשבים אישיים בלבד. על פי הידוע מתכננת יצרנית הרכבים לחשוף מערכת אלחוטית מבוססת בלוטות' וכן מערכת הפעלה לרכב שפותחו עבורה בידי מיקרוסופט, כשהמטרה הסופית היא שמערכת זו תיהיה זמינה כאפשרות עבור כל המכוניות שיוצאות מקו היצור של החברה. המערכת החדשה, שכבר זכתה לכינוי Sync - ומבוססת ככל הנראה על Windows Automotive - תהיה זמינה בתחילת 2007 כאפשרות עבור שני מודלים שיעברו רענון: הפוקוס ו-500. שאר המכוניות והמשאיות, כאמור, יצטרכו לחכות זמן ממושך יותר, לפחות עד תחילת שנת הדגם הבאה (2008).
פורד מקווה שהמערכת החדשה תעניק לה יתרון על פני יצרניות אחריות, לפחות בארצות-הברית, למרות שידוע שפיאט האיטלקית מציעה מערכת דומה מחוץ לגבולות האמריקאיים. המערכת, בכל מקרה, אמורה לאפשר בין השאר תקשורת באמצעות טלפון נייד ללא כל צורך בשימוש בידיים, אבל לא רק: מדובר באפשרות לבצע העברת נתונים באופן אלחוטי בתוך המכונית כולל יכולת לקבל דואר-אלקטרוני ואף להוריד קבצי מוזיקה. מאמץ שיתוף הפעולה הזה עם מיקרוסופט בא לאחר שחברת המכוניות החליטה לאחרונה להרחיב את ההיצע שלה בתחום מכשירי הרדיו הקולטים שידורים באמצעות לוויין וכן בעקבות החלטתה להתחיל להציע מכוניות עם חיבורים מיוחדים לנגנים דיגיטליים, בראשם iPod כמובן.
מומחי כספים מעריכים שפורד עומדת לדווח על הפסדים מסיביים למדי ב-2006, ולכן היא נאבקת על כל הזדמנות וכל דרך כדי לשפר את כוח המשיכה של מכוניותיה ומשאיותיה בליבת עסקיה בשוק הצפון-אמריקאי. מצד שני יכולה מיקרוסופט להיעזר בפורד כדי להגדיל את הנוכחות שלה בתעשיית הרכב. במיקרוסופט גם רוצים כמובן להראות שהפלטפורמות שמציעה החברה מתאימות לכל דבר: ממכוניות, כאמור, ועד מערכות הפעלה המתאימות לתחום הבידורי או לתחום העסקי.
למרות שגורמים רשמיים בפורד לא אישור את הסיפור באופן ישיר, מרק פילדס, נשיא פורד ביבשת אמריקה, צוטט ב-12 לדצמבר 2006, כאומר, בתשובה לשאלה מדוע החברה אינה משלת טכנולוגיית בלוטות' בדגמים החשובים יותר, "אני חושב שבקרוב מאוד תראו שאנחנו אגרסיביים יותר בכל הנוגע לטכנולוגיות מהסוג הזה".במיקרוסופט, לעומת זאת, אישרו שיש להם מיזם משותף עם פורד. מיקרוסופט כבר עבדה בתחום הזה בעבר יחד עם פיאט.
האם ההכרזה אכן תבוא? כנראה שלא ניתן הרבה זמן לנחש. בקרוב מאוד, ב-7 בינואר, עומדת להיפתח בדטרויט תערוכת המכוניות הצפון-אמריקאית הבינלאומית, כשיום לפני כן אמורה להיפתח לעיתונאים תערוכת CES בלאס-וגאס.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".