דן יוצאת למיקור חוץ מלא של ה-IT
חברת האוטובוסים דן הודיעה היום (א'), כי חתמה על הסכם עם חברת מלם, מקבוצת מלם-תים, לאספקת שירותי מיקור חוץ מלאים לכל מערך המיחשוב שלה. במסגרת העסקה, שהיקפה הכספי נאמד בכ-60 מיליון שקלים לתקופה של עשר שנים, תהיה אחראית מלם על תחזוקה, תפעול ושדרוג מערכות החומרה, התוכנה והתשתיות של דן. משתתפות נוספות במכרז מיקור החוץ היו נס טכנולוגיות, מטריקס, EDS ויבמ, שבחרה לפרוש בשלבים המוקדמים. כיום מעסיקה דן יותר מ-20 אנשי IT בתחומים שונים, ומהחברה נמסר כי עובדים שיחפצו בכך, יוכלו להפוך לעובדי מלם. בתוך כך, הודיעו שתי החברות על הקמת חברה חדשה בבעלות משותפת ושווה, אשר תתמחה באספקת פתרונות מיחשוב לשוק התחבורה, בהתבסס על הניסיון של שתיהן בתחום.
מערך ה-IT שעובר לידיה של מלם משרת כ-400 משתמשים ב-400 תחנות קצה וכולל ERP של One1, מערך שרתים המבוסס בעיקר על שרתי HP, בסיס נתונים אורקל, מערכות אחסון של נטוורק אפליינס ואפליקציות שונות שפותחו באופן עצמאי עבור צרכיה המיוחדים של דן. "יש לנו הרבה מאוד מערכות שפותחו בבית, ולמעשה אפשר לומר שרוב האפליקציות פותחו פה", מסביר מיכה פסט, מנמ"ר דן, בראיון ל-DailyMaily. "אחת הדוגמאות הטובות ביותר היא מערכת בשם 'קומפוט', שמשמשת לניהול פס הייצור והשינוע שלנו. המערכת מכסה את כל נושא פס הייצור – החל מתכנון התנועה דרך מנהלי העבודה ועד לעמדת הסדרן האחרונה שלנו. בנוסף, אנו עובדים בימים אלה על מערכת עתידית לניהול ושליטה בצי רכב. המדובר במערכת שכבר נמצאת בקנה ותעלה לאוויר בחודשים הקרובים, כך לפחות אנו מקווים".
"בהיבט פריסת מערכות ה-IT, אנו בהחלט מתכוונים לשים דגש על כל נושא התנועה", מוסיף פסט. "לשם כך נשדרג את הקיים ונבנה סוג של ERP מוקטן בנושא התנועה. מערכת נוספת שמשמשת אותנו היא מערכת משאבי אנוש. היא לא ממש מקבילה ל-CRM, שכן אין דרישה בארגון כרגע למערכת CRM, אך היא בהחלט עושה את העבודה. יכול מאוד להיות שבהמשך נלך ל-CRM, אבל זה בוודאי לא יקרה ב-2007".
זה לא המפגש הראשון בין מלם ודן. כזכור, לפני חודש וחצי זכתה מלם במכרז ענק בהיקף 57 מיליון שקלים להטמעת מערכת כרטוס ממוחשבת ומערכת מחשב רכב בצי האוטובוסים של דן. לדברי פסט, אין קשר בין שני הפרוייקטים, ומלם זכתה במכרז משום שההצעה שלה היתה המתאימה ביותר לצרכיה של דן. "לא אכחיש שנוצרה סיטואציה מאוד נוחה עבורי בכך שמלם קיבלה את מיקור החוץ, אבל זה לא היה גורם בהחלטה שלנו", הוא אומר. "למרות זאת, נפתרה לי בעיה משמעותית, והיא בעיית האינטגרציה בפרויקט הכרטוס. מהיום לא תהיה לי בעיה יותר, כי מלם אחראית גם על הטמעת מערכת הכרטוס וגם על מערך ה-IT, כך שכל נושא האינטגרציה הוא עליהם. עכשיו לא אצטרך לרוץ בין ספק לספק כדי לחבר בין כל המערכות – זה יהיה התפקיד של מלם. מדובר, אגב, בתפקיד לא קל, שכן מערכות הכרטוס העתידיות תחצנה את כל הארגון – גם מבחינת מערכות המיחשוב וגם מבחינת המשתמשים. בכלל, ברגע שיסתיים הפרויקט, מספר המשתמשים שלי יקפוץ ל-1,400, כי כל נהג יהיה למעשה משתמש וכל אוטובוס יהפוך לתחנת קצה, על כל המשתמע מכך".
"אחד הנושאים החשובים ביותר עבורנו ביציאה למיקור חוץ היה ההקמה של המיזם המשותף עם החברה שתספק לנו את השירותים", מדגיש פסט. "ברגע שההחלטה הזו נפלה, החברות האמריקניות, דוגמת EDS ויבמ, ירדו מהפרק פחות או יותר. מצד אחד זה חבל, כי אנחנו מאוד מעריכים אותן וחושבים שהן חברות מעולות ומצד שני, לא יכלנו להתפשר על זה".
מיכאל נגר, יו"ר דן ורפאל שמואלי, מנכ"ל החברה, ציינו כי "הבחירה במלם נעשתה לאור הניסיון החיובי בעבודתנו המשותפת ולאור המקצועיות והמובילות שלה בתחום פתרונות מחשוב לשוק התחבורה. בחירתנו הנוספת במלם, תוך פרק זמן קצר ביותר, מהווה הוכחה לכך שאנו רואים במלם מעבר לספק שירות, שותף אמיתי ואסטרטגי".
אופיר קרני, מנהל הכספים של דן, מסר כי העסקה מהווה נדבך נוסף באסטרטגיה של החברה לפיתוח עסקים בתחומים בעלי פוטנציאל התרחבות, ואשר לחברה יתרון יחסי בהם, "שוק פתרונות המיחשוב לענף התחבורה בארץ ובעולם הוא אחד מהם".
לוי הלוי, מנכ"ל מלם, אמר: " אנו מעריכים כי בשנת 2007 צפויים בשוק התחבורה הישראלי מכרזים בהיקפים של 200-300 מיליון שקלים - מכרזים בהם תהיה מלם שחקנית ראשית. עסקאות וזכיות אלו הן המשך ישיר לאסטרטגיה הברורה של מלם, אשר כבר היום מהווה את אחד הגורמים המובילים בשוק באספקת פתרונות מיקור חוץ, ומובילה בתחום פתרונות מיחשוב לשוק התחבורה".

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

ישראל חושפת את "אור איתן": מערכת יירוט לייזר מבצעית ראשונה בעולם
משרד הביטחון, חיל האוויר וחברת רפאל השלימו בהצלחה את הפיתוח של מערכת הלייזר רב העוצמה הראשונה בעולם שמוכנה לשימוש מבצעי. המערכת, שקיבלה את השם "אור איתן" לזכרו של סרן איתן אוסטר שנפל בקרב בדרום לבנון, הוכיחה את יכולותיה בסדרת ניסויים מתקדמת שארכה מספר שבועות בשדה ניסוי בדרום הארץ. הישג זה מעמיד את ישראל כמדינה הראשונה בעולם שמפעילה יכולת יירוט לייזר מבצעית.
הניסויים הוכיחו את יעילות המערכת כנגד מגוון איומים מבצעיים. במהלך הבדיקות, המערכת ביצעה יירוטים מוצלחים של רקטות, פצמ"רים ומל"טים בתרחישים שמדמים קרב אמיתי. זהו השלב הקריטי האחרון לפני מסירת המערכת לצה"ל עד סוף השנה, כאשר היא תשתלב במערך ההגנה הרב-שכבתי של ישראל לצד כיפת ברזל, קלע דוד וחץ.
הפיתוח בוצע על ידי יחידת המו"פ במפא"ת, חברת רפאל כמפתחת הראשית, וחברת אלביט מערכות שמייצרת את מקור הלייזר. בפרויקט השתתפו גם תעשיות ביטחוניות נוספות כמו SCD ושפיר מערכות. המערכת מבוססת על טכנולוגיה ייחודית של "אופטיקה אדפטיבית" שפותחה ברפאל, המאפשרת קליעה יציבה, מרוכזת ומדויקת של קרן הלייזר.
המערכת מצוידת במכוון משודרג המאפשר טווח פעולה מרחיב, דיוק גבוהה ויעילות רבה. היתרון המרכזי שלה הוא היכולת לנטרל איומים במהירות הבזק באמצעות קרן לייזר ובעלות שולית זניחה לעומת מיירטים רקטיים. זוהי פריצת דרך טכנולוגית והנדסית ברמה עולמית שצפויה לשנות את משוואת ההגנה האווירית.
- רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטכנולוגיה כבר הוכיחה את עצמה בקרב. כפי שפורסם במאי האחרון, דגמים מבצעיים של מערכות לייזר לטווח קצר מתוצרת רפאל פעלו לאורך המלחמה וביצעו עשרות יירוטים. כעת, עם הוכחת היכולת המבצעית של "אור איתן", צפויה קפיצת מדרגה משמעותית ביכולות ההגנה באמצעות מערכות נשק לייזר לטווח ארוך.