דן יוצאת למיקור חוץ מלא של ה-IT
חברת האוטובוסים דן הודיעה היום (א'), כי חתמה על הסכם עם חברת מלם, מקבוצת מלם-תים, לאספקת שירותי מיקור חוץ מלאים לכל מערך המיחשוב שלה. במסגרת העסקה, שהיקפה הכספי נאמד בכ-60 מיליון שקלים לתקופה של עשר שנים, תהיה אחראית מלם על תחזוקה, תפעול ושדרוג מערכות החומרה, התוכנה והתשתיות של דן. משתתפות נוספות במכרז מיקור החוץ היו נס טכנולוגיות, מטריקס, EDS ויבמ, שבחרה לפרוש בשלבים המוקדמים. כיום מעסיקה דן יותר מ-20 אנשי IT בתחומים שונים, ומהחברה נמסר כי עובדים שיחפצו בכך, יוכלו להפוך לעובדי מלם. בתוך כך, הודיעו שתי החברות על הקמת חברה חדשה בבעלות משותפת ושווה, אשר תתמחה באספקת פתרונות מיחשוב לשוק התחבורה, בהתבסס על הניסיון של שתיהן בתחום.
מערך ה-IT שעובר לידיה של מלם משרת כ-400 משתמשים ב-400 תחנות קצה וכולל ERP של One1, מערך שרתים המבוסס בעיקר על שרתי HP, בסיס נתונים אורקל, מערכות אחסון של נטוורק אפליינס ואפליקציות שונות שפותחו באופן עצמאי עבור צרכיה המיוחדים של דן. "יש לנו הרבה מאוד מערכות שפותחו בבית, ולמעשה אפשר לומר שרוב האפליקציות פותחו פה", מסביר מיכה פסט, מנמ"ר דן, בראיון ל-DailyMaily. "אחת הדוגמאות הטובות ביותר היא מערכת בשם 'קומפוט', שמשמשת לניהול פס הייצור והשינוע שלנו. המערכת מכסה את כל נושא פס הייצור – החל מתכנון התנועה דרך מנהלי העבודה ועד לעמדת הסדרן האחרונה שלנו. בנוסף, אנו עובדים בימים אלה על מערכת עתידית לניהול ושליטה בצי רכב. המדובר במערכת שכבר נמצאת בקנה ותעלה לאוויר בחודשים הקרובים, כך לפחות אנו מקווים".
"בהיבט פריסת מערכות ה-IT, אנו בהחלט מתכוונים לשים דגש על כל נושא התנועה", מוסיף פסט. "לשם כך נשדרג את הקיים ונבנה סוג של ERP מוקטן בנושא התנועה. מערכת נוספת שמשמשת אותנו היא מערכת משאבי אנוש. היא לא ממש מקבילה ל-CRM, שכן אין דרישה בארגון כרגע למערכת CRM, אך היא בהחלט עושה את העבודה. יכול מאוד להיות שבהמשך נלך ל-CRM, אבל זה בוודאי לא יקרה ב-2007".
זה לא המפגש הראשון בין מלם ודן. כזכור, לפני חודש וחצי זכתה מלם במכרז ענק בהיקף 57 מיליון שקלים להטמעת מערכת כרטוס ממוחשבת ומערכת מחשב רכב בצי האוטובוסים של דן. לדברי פסט, אין קשר בין שני הפרוייקטים, ומלם זכתה במכרז משום שההצעה שלה היתה המתאימה ביותר לצרכיה של דן. "לא אכחיש שנוצרה סיטואציה מאוד נוחה עבורי בכך שמלם קיבלה את מיקור החוץ, אבל זה לא היה גורם בהחלטה שלנו", הוא אומר. "למרות זאת, נפתרה לי בעיה משמעותית, והיא בעיית האינטגרציה בפרויקט הכרטוס. מהיום לא תהיה לי בעיה יותר, כי מלם אחראית גם על הטמעת מערכת הכרטוס וגם על מערך ה-IT, כך שכל נושא האינטגרציה הוא עליהם. עכשיו לא אצטרך לרוץ בין ספק לספק כדי לחבר בין כל המערכות – זה יהיה התפקיד של מלם. מדובר, אגב, בתפקיד לא קל, שכן מערכות הכרטוס העתידיות תחצנה את כל הארגון – גם מבחינת מערכות המיחשוב וגם מבחינת המשתמשים. בכלל, ברגע שיסתיים הפרויקט, מספר המשתמשים שלי יקפוץ ל-1,400, כי כל נהג יהיה למעשה משתמש וכל אוטובוס יהפוך לתחנת קצה, על כל המשתמע מכך".
"אחד הנושאים החשובים ביותר עבורנו ביציאה למיקור חוץ היה ההקמה של המיזם המשותף עם החברה שתספק לנו את השירותים", מדגיש פסט. "ברגע שההחלטה הזו נפלה, החברות האמריקניות, דוגמת EDS ויבמ, ירדו מהפרק פחות או יותר. מצד אחד זה חבל, כי אנחנו מאוד מעריכים אותן וחושבים שהן חברות מעולות ומצד שני, לא יכלנו להתפשר על זה".
מיכאל נגר, יו"ר דן ורפאל שמואלי, מנכ"ל החברה, ציינו כי "הבחירה במלם נעשתה לאור הניסיון החיובי בעבודתנו המשותפת ולאור המקצועיות והמובילות שלה בתחום פתרונות מחשוב לשוק התחבורה. בחירתנו הנוספת במלם, תוך פרק זמן קצר ביותר, מהווה הוכחה לכך שאנו רואים במלם מעבר לספק שירות, שותף אמיתי ואסטרטגי".
אופיר קרני, מנהל הכספים של דן, מסר כי העסקה מהווה נדבך נוסף באסטרטגיה של החברה לפיתוח עסקים בתחומים בעלי פוטנציאל התרחבות, ואשר לחברה יתרון יחסי בהם, "שוק פתרונות המיחשוב לענף התחבורה בארץ ובעולם הוא אחד מהם".
לוי הלוי, מנכ"ל מלם, אמר: " אנו מעריכים כי בשנת 2007 צפויים בשוק התחבורה הישראלי מכרזים בהיקפים של 200-300 מיליון שקלים - מכרזים בהם תהיה מלם שחקנית ראשית. עסקאות וזכיות אלו הן המשך ישיר לאסטרטגיה הברורה של מלם, אשר כבר היום מהווה את אחד הגורמים המובילים בשוק באספקת פתרונות מיקור חוץ, ומובילה בתחום פתרונות מיחשוב לשוק התחבורה".

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
