דן יוצאת למיקור חוץ מלא של ה-IT
חברת האוטובוסים דן הודיעה היום (א'), כי חתמה על הסכם עם חברת מלם, מקבוצת מלם-תים, לאספקת שירותי מיקור חוץ מלאים לכל מערך המיחשוב שלה. במסגרת העסקה, שהיקפה הכספי נאמד בכ-60 מיליון שקלים לתקופה של עשר שנים, תהיה אחראית מלם על תחזוקה, תפעול ושדרוג מערכות החומרה, התוכנה והתשתיות של דן. משתתפות נוספות במכרז מיקור החוץ היו נס טכנולוגיות, מטריקס, EDS ויבמ, שבחרה לפרוש בשלבים המוקדמים. כיום מעסיקה דן יותר מ-20 אנשי IT בתחומים שונים, ומהחברה נמסר כי עובדים שיחפצו בכך, יוכלו להפוך לעובדי מלם. בתוך כך, הודיעו שתי החברות על הקמת חברה חדשה בבעלות משותפת ושווה, אשר תתמחה באספקת פתרונות מיחשוב לשוק התחבורה, בהתבסס על הניסיון של שתיהן בתחום.
מערך ה-IT שעובר לידיה של מלם משרת כ-400 משתמשים ב-400 תחנות קצה וכולל ERP של One1, מערך שרתים המבוסס בעיקר על שרתי HP, בסיס נתונים אורקל, מערכות אחסון של נטוורק אפליינס ואפליקציות שונות שפותחו באופן עצמאי עבור צרכיה המיוחדים של דן. "יש לנו הרבה מאוד מערכות שפותחו בבית, ולמעשה אפשר לומר שרוב האפליקציות פותחו פה", מסביר מיכה פסט, מנמ"ר דן, בראיון ל-DailyMaily. "אחת הדוגמאות הטובות ביותר היא מערכת בשם 'קומפוט', שמשמשת לניהול פס הייצור והשינוע שלנו. המערכת מכסה את כל נושא פס הייצור – החל מתכנון התנועה דרך מנהלי העבודה ועד לעמדת הסדרן האחרונה שלנו. בנוסף, אנו עובדים בימים אלה על מערכת עתידית לניהול ושליטה בצי רכב. המדובר במערכת שכבר נמצאת בקנה ותעלה לאוויר בחודשים הקרובים, כך לפחות אנו מקווים".
"בהיבט פריסת מערכות ה-IT, אנו בהחלט מתכוונים לשים דגש על כל נושא התנועה", מוסיף פסט. "לשם כך נשדרג את הקיים ונבנה סוג של ERP מוקטן בנושא התנועה. מערכת נוספת שמשמשת אותנו היא מערכת משאבי אנוש. היא לא ממש מקבילה ל-CRM, שכן אין דרישה בארגון כרגע למערכת CRM, אך היא בהחלט עושה את העבודה. יכול מאוד להיות שבהמשך נלך ל-CRM, אבל זה בוודאי לא יקרה ב-2007".
זה לא המפגש הראשון בין מלם ודן. כזכור, לפני חודש וחצי זכתה מלם במכרז ענק בהיקף 57 מיליון שקלים להטמעת מערכת כרטוס ממוחשבת ומערכת מחשב רכב בצי האוטובוסים של דן. לדברי פסט, אין קשר בין שני הפרוייקטים, ומלם זכתה במכרז משום שההצעה שלה היתה המתאימה ביותר לצרכיה של דן. "לא אכחיש שנוצרה סיטואציה מאוד נוחה עבורי בכך שמלם קיבלה את מיקור החוץ, אבל זה לא היה גורם בהחלטה שלנו", הוא אומר. "למרות זאת, נפתרה לי בעיה משמעותית, והיא בעיית האינטגרציה בפרויקט הכרטוס. מהיום לא תהיה לי בעיה יותר, כי מלם אחראית גם על הטמעת מערכת הכרטוס וגם על מערך ה-IT, כך שכל נושא האינטגרציה הוא עליהם. עכשיו לא אצטרך לרוץ בין ספק לספק כדי לחבר בין כל המערכות – זה יהיה התפקיד של מלם. מדובר, אגב, בתפקיד לא קל, שכן מערכות הכרטוס העתידיות תחצנה את כל הארגון – גם מבחינת מערכות המיחשוב וגם מבחינת המשתמשים. בכלל, ברגע שיסתיים הפרויקט, מספר המשתמשים שלי יקפוץ ל-1,400, כי כל נהג יהיה למעשה משתמש וכל אוטובוס יהפוך לתחנת קצה, על כל המשתמע מכך".
"אחד הנושאים החשובים ביותר עבורנו ביציאה למיקור חוץ היה ההקמה של המיזם המשותף עם החברה שתספק לנו את השירותים", מדגיש פסט. "ברגע שההחלטה הזו נפלה, החברות האמריקניות, דוגמת EDS ויבמ, ירדו מהפרק פחות או יותר. מצד אחד זה חבל, כי אנחנו מאוד מעריכים אותן וחושבים שהן חברות מעולות ומצד שני, לא יכלנו להתפשר על זה".
מיכאל נגר, יו"ר דן ורפאל שמואלי, מנכ"ל החברה, ציינו כי "הבחירה במלם נעשתה לאור הניסיון החיובי בעבודתנו המשותפת ולאור המקצועיות והמובילות שלה בתחום פתרונות מחשוב לשוק התחבורה. בחירתנו הנוספת במלם, תוך פרק זמן קצר ביותר, מהווה הוכחה לכך שאנו רואים במלם מעבר לספק שירות, שותף אמיתי ואסטרטגי".
אופיר קרני, מנהל הכספים של דן, מסר כי העסקה מהווה נדבך נוסף באסטרטגיה של החברה לפיתוח עסקים בתחומים בעלי פוטנציאל התרחבות, ואשר לחברה יתרון יחסי בהם, "שוק פתרונות המיחשוב לענף התחבורה בארץ ובעולם הוא אחד מהם".
לוי הלוי, מנכ"ל מלם, אמר: " אנו מעריכים כי בשנת 2007 צפויים בשוק התחבורה הישראלי מכרזים בהיקפים של 200-300 מיליון שקלים - מכרזים בהם תהיה מלם שחקנית ראשית. עסקאות וזכיות אלו הן המשך ישיר לאסטרטגיה הברורה של מלם, אשר כבר היום מהווה את אחד הגורמים המובילים בשוק באספקת פתרונות מיקור חוץ, ומובילה בתחום פתרונות מיחשוב לשוק התחבורה".
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
תנועת הנוסעים באוקטובר זינקה בכ-65% לעומת אוקטובר אשתקד, כשאל על, ישראייר וארקיע מחזיקות ביותר ממחצית השוק; החברות הזרות חוזרות בהדרגה אבל הטסים נכון לעכשיו מעדיפים כחול לבן
תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג המשיכה באוקטובר לטפס בקצב מהיר, עם 1.79 מיליון נוסעים, עלייה של כ-65% לעומת אוקטובר שעבר. שלוש החברות הישראליות, אל על אל על 2.65% , ישראייר ישראייר גרופ 2.45% וארקיע, הטיסו יחד 935 אלף נוסעים, המהווים 52% מכלל התנועה, נתח שוק רחב ביחס לשנים שלפני המלחמה.
אל על ממשיכה להוביל את שמי ישראל בפער ניכר. באוקטובר טסו עמה 564 אלף נוסעים,
המהווים כ-31% מכלל תנועת הנוסעים בנתב״ג, עלייה של כ-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה נהנית מביקוש גבוה ליעדים ארוכי הטווח כמו ארה״ב ואירופה, ובצל חזרת חברות הזרות, היא מצליחה לשמור על מעמדה המרכזי ולנצל את האמון של הציבור בחברה המקומית הגדולה ביותר.
ישראייר רושמת קפיצה מרשימה בפעילות עם 205 אלף נוסעים באוקטובר, שהם כ-11% מכלל הטסים, עלייה של כ-15% לעומת השנה שעברה. הביקוש הגבוה ליעדים קצרים כמו יוון, קפריסין ובולגריה ממשיך לתדלק את הצמיחה, והחברה מחזקת את מעמדה
כחברת הפנאי הבולטת של השוק המקומי, במיוחד בתקופה שבה הישראלים מעדיפים לטוס עם חברות ישראליות.
ארקיע מציגה את השיפור החד ביותר מבין השלוש, עם 161 אלף נוסעים, שהם כ-9% מכלל התנועה, מדובר בזינוק של יותר מ-30% לעומת
אוקטובר 2024. החברה נהנית מהתאוששות הקווים לאילת וליעדים קרובים באגן הים התיכון, וגם מפעילות הצ’רטרים, שחזרה בהדרגה לקצב שלפני המלחמה.
- יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים מגיעים על רקע חזרתה ההדרגתית של התעופה הזרה לישראל. מאז סיום הלחימה, חברות רבות חידשו פעילות: לופטהנזה, סוויס, KLM, יונייטד, דלתא, אייר פראנס, טראנסביה, אג'יאן, יורווינגס ו-וויזאייר, שחזרה ללוח מלא ואף הפכה לאחת משלוש החברות הפעילות ביותר בנתב"ג. גם איבריה, בריטיש איירווייז, אייר אירופה ו־אייר קנדה כבר שבו לטוס לישראל. במקביל, חברות נוספות כמו ITA האיטלקית ואייר אינדיה הודיעו כי יחזרו בינואר 2026, ואמריקן איירליינס מתכננת חזרה במרץ.
