מחקר: הצלחת שירות ה-SMS מפתיע לעומת כשלון ה-MMS

כ-936 מיליארד הודעות SMS נשלחו ברחבי העולם ב-2005; עד שנת 2010, מספר הודעות ה-SMS יגיע ל-2.3 טריליון; רוב ההודעות נשלחות מאזור אסיה פסיפיק
אפרת אדיר |

שירות העברת הודעות אלחוטית (SMS ו-MMS) נחשב לשירותי הנתונים הנייד הרווח והמוצלח ביותר שצמח במהלך 30 שנות קיומה של תעשיית תקשורת הסלולר, כך עולה ממחקר חדש של גרטנר, חברת המחקר והייעוץ העולמית.

על פי הנתונים, כ-936 מיליארד הודעות טקסט נשלחו ברחבי העולם בשנת 2005. גרטנר צופה, כי מספר זה יגיע ל-2.3 טריליון עד שנת 2010.

במידה רבה, רוב ההודעות ימשיכו להישלח באזור אסיה פסיפיק ויגיעו ל- 1.8 טריליון הודעות SMS בשנת 2010. בצפון אמריקה, יהיה שעור הצמיחה השנתי הגדול ביותר בין 2006 ל-2010, עם 318 מיליארד הודעות SMS שיישלחו ב-2010. לעומת זאת, במערב אירופה, יגדל שעור הודעות ה-SMS בקצב נמוך יותר, תוך שדפוסי השימוש והחדירה יעלו, וצפוי לעלות ל-213 מיליארד ב-2010.

לנוכח ירידת שולי הרווח בשירותי הקול והנתונים הבסיסיים של הסלולר, כמו גם הדרישה העמומה ליישומי נתונים אחרים, המפעילים הסלולריים בוחנים מחדש את נושא העברת ההודעות, במאמץ להתבסס על הצלחת ה-SMS. לדברי ניק אינגלברכט, אנליסט מחקר בגרטנר, "אף אחד לא יכול היה לחזות את ההצלחה הפנומנאלית של ה-SMS והמרוץ מתמקד כעת במציאת היורש. ללא כל ספק, יש צורך בשירותים חדשים, אולם הובלה ברורה אמורה לצמוח משירותי העברת ההודעות שכעת מוטמעים, כמו העברת הודעות מהירות בטלפונים ניידים (mobile IM), העברת הודעות וידיאו מהירות, דואר אלקטרוני בטלפון והודעות מאוחדות ומשולבות".

אינגלברכט מוסיף, כי המחסומים העיקריים לאימוץ הצרכן את שירותי העברת ההודעות החדשים הם הקונפיגורציה של המכשיר, מבנה ואופן השימוש בשירות. לדבריו, "מפעילי התקשורת הגדולים יצטרכו לתת מענה לנושאים אלה בתכנון השירות שלהם". הוא גם ציין את חשיבות התמחור ותכניות התמחור. "בפשטות, שווה לשקול את חבילות המחיר הכוללות הכל, למרות שהערך הנתפס של החבילה הכוללת יהיה בדרך כלל חשוב יותר מהמחיר כשלעצמו".

היקפי השימוש העולמי ב-MMS הגיעו ל-8.3 מיליארד דולר ב-2005

לגבי שירות הודעות המולטימדיה (MMS), מקווים הספקים כי לצד הדרישה הקיימת להודעות טקסט, יגדל הביקוש להוספת שירותי מולטימדיה מצד המנויים. מנתוני המחקר עולה, כי היקפי השימוש ב-MMS צפויים לצמוח מ-8.3 מיליארד דולר בעולם ב-2005 ל-47.4 מיליארד דולר ב-2010. גרטנר מייחסת את היקף האימוץ המאכזב הזה ליכולת הפעולה ההדדית, לשימושיות ולתמחור.

שירות נוסף שאינו מצליח לצמוח הינו של הודעות מהירות בטלפונים ניידים - Mobile IM, המשלב את הזמינות של ה-SMS עם נוכחות. כלומר, היכולת לדעת האם האדם שאליו פונים נמצא או לא. לדברי אנשי המחקר בגרטנר, שירות זה נחשב לאפשרות אטרקטיבית ביותר בשוק האלחוט הצרכני. אולם, עבור המשתמשים, הצמיחה התעכבה בשל המורכבות של הגדרת תצורת השירות, תצורת המכשיר, השימושיות ולא פחות - השילוב עם מספרי זהות של משתמשי IM אונליין קיימים.

כך, מפעילים מסוימים החליטו לארח לקוחות IM קיימים על הרשתות שלהם, אחרים העדיפו לפתח שירותי mobile IM קנייניים ולנסות לבנות קהילות משתמשים אשר יניעו שימוש ותעבורה. יחד עם זאת, מדובר בעיקר בשווקים מתפתחים שבהם חדירת השימוש ב-PC ובאינטרנט היא יחסית נמוכה.

המפעילים מקווים להצליח עם הודעות וידיאו מהירות

למרות היעדר העניין העקבי של הצרכנים בטלפונית וידיאו, המפעילים מקווים כי יצליחו יותר עם העברת הודעות וידיאו מהירות. הרעיון מאחורי השירות הוא כי המשתמש בטלפון הנייד יכול בעת השיחה הקולית לשלוח וידיאו "חי" של מה שהוא רואה לאדם הנמצא בצדו השני של הקו.

בגרטנר סבורים, כי שירות זה אינו צפוי להפיק רווחים גדולים. בעבודתם מול היצרנים, יצטרכו המפעילים קודם כל להציע שירות פשוט וקל לתפעול ושימוש.

< B> שירות דואר אלקטרוני אלחוטי - מיועד לאנשי עסקים

שירותי דואר אלקטרוני אלחוטי לצרכנים היו יחסית נמוכים, למעט יפן. הבלקברי של RIM ראה הצלחה מסוימת בכל האזורים הגיאוגרפים, אך הם פונים למשתמשים עסקיים, בשל שימושיות ותמחור של השירותים אשר היוו את המכשולים העיקריים לאימוץ רחב יותר של צרכנים. גם בארגונים מספר המשתמשים נותר קטן. במרחב הדואר האלקטרוני הציבורי, גרטנר צופה כי רוב ספקי הדואר האלקטרוני באינטרנט יתמכו בקרוב בגישה אלחוטית פשוטה לחשבונות שלהם, תוך שימוש בטכנולוגיות לכאורה סטנדרטיות כמו דפדפן, SyncML ו-MMS, אשר מאפשרים להם לשרת טווח רחב יותר של מכשירים.

לדברי סטפני פיטה, אנליסטית בכירה בגרטנר, אין לצפות לצמיחה של שחקן יחיד אלא לעירוב של מספר יישומים. לדבריה, "הנושא החשוב ביותר שמפעילי תקשורת צריכים לפתור הוא המיזוג של שירותי ההודעות האלחוטיות השונות לפלטפורמה אחת של מפעיל התקשורת עם ממשק משתמש משולב המספק גישה מוכנה לכל יישומי העברת ההודעות".

מעל לכל, מדגישה גרטנר, המפעילים חייבים להתרכז בלהפוך את השירותים לאינטואיטיביים ונגישים ככל הניתן לצרכן. "מפעילי תקשורת ניידת ויצרנים צריכים להשקיע בחינוך הצרכנים לדרך השימוש בשירותי העברת הודעות חדשים. מדובר בהתנהלות קריטית לאימוץ השירות ויכול להוות יתרון תחרותי".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה