ת"א העיר הממונעת בישראל: יותר מפי 2 מהממוצע

בת"א 651 כלי רכב לכל 1,000 תושבים. נתוני נתוני דן אנד ברדסטריט: היפניות עדיין מובילות - 37.7% מכלי הרכב שנעים בישראל יוצרו ביפן
דרור איטח |

מסקירה שערכה חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט על ענף הרכב והליסינג בישראל הכולל מידע על רמת המינוע בערי ישראל לעומת העולם. עולה כי, רמת המינוע בישראל עומדת על כ-302 כלי רכב לכל 1,000 תושבים (מהם כ-233 כלי רכב פרטיים) אך כאשר בוחנים את רמת המינוע בערים השונות רואים כי העיר הממונעת ביותר היא תל אביב, עם 651 כלי רכב לכל 1,000 תושבים, יותר מפי – 2 מהממוצע הארצי.

העיר פתח-תקווה נמצאת במקום השני עם 512 כלי רכב ורמת השרון עם 509 כלי רכב לכל 1,000 תושבים. מבין הערים הגדולות בולטת ירושלים ברמת המינוע הנמוכה ביותר עם 206 מכוניות בלבד לכל 1,000 תושבים. בהשוואה למדינות מפותחות בעולם, רמת המינוע בישראל עדיין נמוכה יחסית. לשם השוואה, רמת המינוע הממוצעת בארה"ב עומדת על כ-800 רכבים לכל 1,000 תושבים, באיטליה- 732, בקנדה- 708 וביפן- 684 מכוניות לכל 1,000 תושבים.

37.7% מכלי הרכב שנעים בישראל יוצרו ביפן

עוד עולה מסקירת דן אנד ברדסטריט, כי 37.7% מכלי הרכב שנעים בכבישי ישראל יוצרו ביפן. יפן שומרת על מעמדה כיצרנית הרכב המועדפת על הישראלים אם כי בשנת 1999 עמד שיעור הרכבים היפנים בישראל על 38.4%. במקום השני כלי הרכב הצרפתיים התופסים נתח שוק של 11%.

שחקנית עולה בשוק היא קוריאה שהצליחה להגדיל את נתח השוק שלה בלמעלה מ-60% בתקופה של כ-7 שנים. כיום שיעור המכוניות הקוריאניות בישראל עומד על 10.1% לעומת 6.2% בשנת 1999, ולראשונה היא מקדימה את ספרד.

עלייה בגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל, בשנת 2005 הגיל הממוצע הוא 6.8 שנים

כלכלני דן אנד ברדסטריט מציינים עוד כי הגיל הממוצע של כלי הרכב המנועיים היה בסוף שנת 2005 6.8 שנים לעומת 6.6 בשנת 2004. מאז שנת 1998, מסתמנת עלייה רציפה בגיל הממוצע של כלי הרכב מ-5.9 שנים בממוצע בשנת 1997 ל-6.8 בשנת 2005.

כלכלני דן אנד ברדסטריט מדגישים כי בניגוד לסברה שעליית חברות הליסינג תביא לירידה בגיל הממוצע של הרכבים בשוק, אנו רואים מגמה הפוכה. ככל ששוק הליסינג נטמע בארץ, גיל המכוניות הממוצע עולה. מדן אנד ברדסטריט מסבירים שהמגמה נובעת מכוח המיקוח של חברות הליסינג. יבואני הרכב נאלצים, על מנת לפצות עצמם על מחירים נמוכים יותר לחברות הליסינג, להעלות את המחיר לרוכשים הפרטיים וכך גוררים גם העלאה הדרגתית של הגיל הממוצע של הרכבים במשק.

נמשכת מגמת מעבר מבנזין לסולר

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.