הריבית על הלוואות מתקרבת ל-11%
החדשות של אתמול היו דוחות מקס. מהן עולה כי "מקס מגלגלת 'מצוין' את העלאת הריבית על ההלוואות ולוקחת כעת ריביות של 9.7% בממוצע. בסוף הרבעון השלישי הריבית עמדה על 9%, וברבעון הקודם על 7.8%" (להרחבה). אבל הריבית הזו כבר לא רלבנטית, היא "מציאה" לעומת מה שתקבלו היום מחברת מקס וחברות אחרות. שתי סיבות עיקריות גרמו להעלאתה - הראשונה היא העלאת הריבית במשק והיא הדומיננטית מבין השתיים. חברות כרטיסי האשראי מספקות הלוואות בריבית משתנה (משתנה בהתאם לשינויים בריבית במשק, להבדיל מהלוואה בריבית קבועה - ריבית שלא משתנה לאורך כל תקופת ההלוואה). כאשר הריבית במשק עולה, בהגדרה עולה גם הריבית על ההלוואה עולה. רק בשל העלאות הריבית האחרונה (וזו שתהיה היום) הריבית הכוללת על ההלוואה (שהיא בממוצע פריים פלוס 5.5% ויש גם לא מעט מקרים שמעבר לכך) כבר מגיעה לאזור ה-10.5%-11% וזה עוד בלי לקחת בחשבון את הסיבה השנייה להעלאת הריבית בהלוואות - הסיכון. חברות האשראי יגלגלו את הגידול בהפרשות להפסדי אשראי ואת הסיכון במשק שעלה מדרגה בשל ההאטה, על הלווים. זה לא יהיה דרמטי, כנראה כמה עשיריות, אבל זה יחזק את הכיוון - אתם עומדים לשלם ריבית של 11% על ההלוואות שלכם לחברות כרטיסי האשראי. מדובר במקור הזמין ביותר עבור הציבור אחרי הבנקים. מדובר בעלייה של מאות שקלים בהחזרים החודשיים ללווים דרך כרטיסי האשראי. זה מאוד משמעותי בהינתן שבכלל יש התייקרות אדירה במימון ומשפחה ממוצעת משלמת על משכנתא 1,000 שקל יותר מאשר שילמה לפני שנה. בחברות כרטיסי האשראי ההלוואות מלכתחילה ניתנות בריבית משתנה, כלומר הן מסוכנות יותר ללווים. השיטה שם היא שיטה של תשלומים שמגלמים את הריבית בתוך ההחזרים החודשיים. עליית ריבית מתבטאת מידית בתשלום העוקב. מנגד, מי שלוקח הלוואות בריבית קבועה אמנם לרוב משלם ריבית גבוהה יותר מאשר בהלוואה בריבית משתנה, אבל הוא לא חשוף לעלייה בריבית. בשנה האחרונה זה התברר כדרך הנכונה יותר, אם כי, במשך עשור, הלוואת בריבית המשתנה היו עדיפות. בבנקים ניתן לקחת הלוואות בריבית קבועה, הן יקרות לעומת הריבית המשתנה, ולא בטוח שבנקודת זמן הזו, כאשר הכלכלנים מעריכים שאנחנו קרובים לפיק של הריבית, זה הזמן להלוואה בריבית קבועה. בכל מקרה, בבנקים ההלוואות ניתנות בריבית שקלית בסדר גודל של 8%. הלוואה בריבית משתנה ללקוח "חזק" תהיה מעט טובה יותר, ובריבית קבועה, יקרה יותר. ואם לוקחים בחשבון את העלייה הצפויה היום, אז אנחנו נהיה בבנקים בהלוואות בריבית של 8.5%-8.8%. כשבנקים לוקחים בריבית כזו, אז ברור שחברות כרטיסי האשראי יכולות לחגוג בעוד 2%-3%. וזה עוד לא הכל, ללווים בלי ביטחנות, ללווים "בעייתים", אנחנו נראה גם ריביות של 13%-14% ויותר. השאלה הגדולה היא האם זה יגרום לאנשים לצרוך פחות, ללוות פחות. ציבור רחב חי מגלגול חובות. כשזה היה בהלוואות בריבית נמוכה זה היה אפשרי, אבל כשהריבית עולה, הציבור הזה צריך לעשות חושבים מחדש, אחרת הוא ייכנס לסחרור מסוכן. סחרור שגם עלול לייצר למלווים בעיה - עלייה בהפסדים לאשראי. החשש שלנו שכמו במקרים רבים ייבחרו בפתרון הקל - חברות כרטיסי האשראי היצירתיות, יעדיפו להניע את האנשים לקחת הלוואות גדולות יותר וארוכות יותר, באם הם לא מצליחים להחזיר את החוב. ככה החברות לא יצטרכו לרשום הפסדים וככה הן דווקא ירשמו רווחים גדולים יותר (ריבית גבוהה, הלוואה גדולה) למשך תקופה ארוכה יותר. ואז לכאורה אין בעיה. עד הגלגול הבא. אפשר לחיות ככה הרבה מאוד שנים - אבל בסוף זה מתפוצץ.
- 2.Peace thats 21/11/2022 08:59הגב לתגובה זומי שלא הבין ולא ירד לו האסימון, כנראה עכשיו יבין... המדינה בדרך לאבדון. הבנקים והמדינה היו בטוחים שהלוואות פותרות בעיות ... אבל זה חוזר אליהן עכשיו כמו בומרנג חזק במיוחד!
- 1.מתקרבת ל11? תבדקו שוב (ל"ת)דמוסטנס 21/11/2022 08:10הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?