
מדד הבנקים מחק את כל התשואה מתחילת השנה - מה זה אומר על הבורסה
ת"א ביטוח טס עם תשואה של 41% מתחילת השנה, ת"א 35 ב-22%, אבל הבנקים בדשדוש מתמשך כשלמשך כמה שעות היום אף עברו לטריטוריה שלילית מתחילת השנה; הטריגר היום: הדוחות של פועלים - המגמה: הרגולטור
הנה מספר שצריכים להתעכב עליו - מדד הדגל שבר השנה 78 פעמים את שיא כל הזמנים, ת"א 90 עשה את זה 60 פעמים. מדדי הבורסה במרחק נגיעה משיאי כל הזמנים, ת"א 35 מציג תשואה של כ-22% מתחילת השנה, ות"א 90 כ-9% כשיזמיות הבניה מכבידות עליו, אבל מה שיותר מעניין זה הרוטציה בפיננסים.
מניות הבנקים בירידה מתמשכת, בזמן שמדדים אחרים ממשיכים לטפס. יש לא מעט גורמים למגמה השלילית הזאת, אבל המרכזי שבהם הוא ההפנמה של המשקיעים ששנות הגאות של הבנקים, "שבע השנים הטובות", ולמעשה הרבה יותר מזה, כנראה כבר מאחורינו.
גרף ת"א בנקים בהסתכלות חצי שנתית -
להשוות את הגרף הזה למקבילו בסקטור זה מביש. מדד ת"א ביטוח באותו הזמן מציג זינוק של כ-41%.
במהלך המסחר היום מדד הבנקים אפילו עבר לכמה שעות לטריטוריה שלילית. בהמשך התמונה השתנתה מעט, והוא נסחר כעת בעליות של כ-0.3% אבל עצם העובדה שהסקטור שהיה הקטר של הבורסה בשנים האחרונות, ובכלל, מתקשה להחזיק תשואה חיובית, בזמן שסקטורים אחרים ממשיכים לרוץ קדימה, זה משבו שכדאי (שוב) להתעכב עליו.
להרחבה נוספת - מלחמה על 20 מיליארד שקלים - המהפכה בפיקדונות והמשמעות האמיתית לכיס שלנו
התשואה להון מצטמצמת
הטריגר היום הוא הדוחות של בנק הפועלים פועלים -3.25% דוחות פושרים שהציגו ירידה בתשואה להון ל-13%, ומס של הרגולטור השוק קיבל אותם בירידות, והתגובה הזו הקרינה גם על יתר מניות הבנקים.
השוק לא מוריד את פועלים רק בגלל הרווח הנקי עצמו, אלא בגלל מה שהוא מסמן לגבי המשך הדרך של הבנקים. בנק פועלים הציג רווח של 2.1 מיליארד שקל ותשואה להון של כ-13%, נתון שעד לפני כמה שנים היה נחשב חזק, אבל אחרי תקופה ארוכה שבה הבנקים הרגילו את המשקיעים לתשואות של 15-16% המספר הזה כבר מתקבל אחרת. המשקיעים לא מסתכלים רק על הרבעון הנוכחי, אלא על השאלה האם מנועי הרווח של השנים האחרונות מתחילים להישחק.
הסיבה הראשונה היא המרווח הפיננסי. הבנקים נהנו בשנים האחרונות מסביבת ריבית גבוהה, שהרחיבה את הפער בין מה שהם גובים על אשראי לבין מה שהם משלמים על פיקדונות. זה היה אחד המנועים המרכזיים של רווחי השיא. עכשיו, כשהריבית הממוצעת מתחילה לרדת והציפיות בשוק הן להמשך הפחתות בהמשך הדרך - שזה תלוי גם איך יגיע מדד המחירים מחר שצפוי לזנק 1.1%-1.3% - המשקיעים מבינים שהרוח הגבית הזאת כבר לא אותה רוח. גם אינפלציה נמוכה יותר פוגעת בחלק מההכנסות, במיוחד באשראי צמוד מדד, ולכן השוק מתחיל לתמחר ירידה הדרגתית בקצב הרווחיות.
מעל זה יושב גם מס היסף על הבנקים, שמכביד על השורה התחתונה. במקרה של פועלים, מדובר בעלות משמעותית לשנה הקרובה, שמגיעה בדיוק בתקופה שבה ממילא המשקיעים בוחנים מחדש את שווי הבנקים. זה מס שמוגדר זמני, אבל בשוק ההון גם זמני יכול להספיק כדי ללחוץ על מניה, בעיקר כשהסנטימנט סביב כל הסקטור כבר חלש.
- הבנקים ירדו 1.5%, חברות הביטוח 1.7%; ת"א בניה איבד 2.7% - נעילה אדומה בבורסה
- אנלייט ונקסט ויז'ן זינקו כ-8%, מדד ת"א 90 איבד 1.3%
הזרים מממשים?
ועדיין, גם אחרי כל ההסברים, אפשר להניח שייתכן מאוד שחלק מהלחץ מגיע גם ממשקיעים זרים. כשזרים מגיעים לבורסה בדרך כלל הם נכנסים בבנקים. יש להם שם הכי הרבה נזילות. הן גדולות, סחירות, מוכרות, נמצאות במדדים המרכזיים, ומייצגות מבחינת משקיעים זרים את החשיפה הכי טובה ביותר לשוק הישראלי.
וההנחה הזאת מעניינת כי הירידות בבנקים לא קורות בתוך ואקום. הן מגיעות בזמן שהבורסה המקומית עדיין קרובה לשיאים, השקל בשיאים של 30 שנה, וחלק מהמשקיעים הזרים שכבר יושבים על רווחים יפים מאוד בישראל עוד מהשנתיים האחרונות רוצים לממש. בסופו של דבר יש עוד הרבה נעלמים מבחינה ביטחונית וגם פוליטית ואם נוסיף לזה כבר גם שהסביבה הרגולטורית כבר לא תומכת כמו פעם אז זה משנה את היחס בין הסיכון לסיכוי.
מספיק שהקונים הגדולים פחות להוטים, או שהזרים מתחילים לממש בהדרגה, כדי לגרום למדד שהיה רגיל למשוך את כל ת"א למעלה יתחיל פתאום להכביד עליה.
הבנקים נמצאים היום תחת לחץ ציבורי ופוליטי גובר, בעיקר סביב הרווחיות הגבוהה שלהם. רשות התחרות כבר סימנה את חמשת הבנקים הגדולים כ"קבוצת ריכוז" בתחום השירותים למשקי הבית, כשבמרכז הדיון עומד עודף של כ-20 מיליארד שקל שהבנקים הפיקו, לפי הרשות, מפעילות הפיקדונות בשנים 2022 עד 2024. המשמעות מבחינת המשקיעים היא פשוטה. גם אם הבנקים עדיין חזקים, חלק ממנועי הרווח שלהם כבר נמצאים תחת זכוכית מגדלת רגולטורית.
- 5.אנונימי 17/05/2026 13:34הגב לתגובה זושיא דירות חדשות שלא נמכרו קבלנים בחובות לבנקיםת קונים מבטלים ומשלמי משכנתא מתקשים לעמוד בתשלומים כי יוקר המחייה עלה ככ.
- 4.דני54 15/05/2026 10:40הגב לתגובה זומה שכבר גורם לירידה בחסכונות הציבור. מבלי לדעת בדיוק מה הפילוח הפנימי של ההחזקות אני בטוח שמניות הבנקים מהוות מרכיז מרכזי בתיק החסכונות של הציבור פנסיה גמל השתלמות מנהלים ולכן ההתקפה על הבנקים גורמת לחסכונות הציבור לרדת. שר אוצר אחראי היה נזהר מאד.
- 3.אנונימי 15/05/2026 07:07הגב לתגובה זוהבנקים עולים יורדים הם העוגן הכלכלי והיציה בבורסה.במהלך 20 שנה הניבו רווחים מעולים וככה זה ימשיךמי שמוכר וקונה בכלל מרוויח מהסיבובים.
- 2.אנונימי 15/05/2026 04:47הגב לתגובה זואני לא מבין איך זה שבנק הפועלים יורד קרוב ל 4 אחוז לאחר פרסום רווחים של מעל 2 מיליארד שח ברבעון.לפני מספר שנים רווח זה היה למשך שנה.הבנקים תמיד מציגים רווחיות לאורך עשרות שנים הירידה ברווחיות לא נחשב הפסד אלא הבנק מרוויח אבל פחות.הירידות במניות הבנקים חריפות מידי ולא משקפות את שווין האמיתי.אני צופה תיקון חזק כלפי מעלה בימים הקרובים
- 1.אנונימי 14/05/2026 16:52הגב לתגובה זוועכשיו זה מתיישר. גם מדד הביטוח יירד בקרוב. וכל מי שהתנפחה בלי פרופורציהאלביט מערכות. ועוד ועוד
- אנונימי 14/05/2026 19:22הגב לתגובה זולמרות מה שנכתב בכתבה אם המלחמה בין אמריקה לאירן תבוא לסיומה בעזרת הסכם בקרוב או שישראל תגיע להסדר עם לבנון.. תהיה עוד קפיצה במדד הבנקים. עדיין לא מיצו את הלימון. בנקים מגיבים פחות טוב בתקופות של מלחמות וחוסר יציבות. כפי שנכתב בכתבה הבנקים הם עדיין חברות שמרוויחות הרבה כסף
- אנונימי 16/05/2026 14:32השוק מתקן עומד לסיים את התיקון בגובה של 15%ירידה