שגיא יוגב מגדל ביטוח
צילום: גל חרמוני

אחריות חברתית – מי במקום הראשון מבין חברות הביטוח?

מגדל זכתה שנה שנייה ברציפות בציון הגבוה ביותר בדירוג מעלה הבוחן אחריות תאגידית של חברות, מעבר להתנהלות העסקית הרגילה; כלל ביטוח עם ציון זהה שנה שלישית ברציפות
נתן טגי |
נושאים בכתבה מגדל ביטוח

מגדל מגדל ביטוח -0.59% זכתה לציון הגבוה ביותר במדד מעלה, (שנה שניה ברציפות) המדרג חברות ציבוריות על פי קריטריונים של אחריות חברתית ותאגידית. השנה נוסף מדד נוסף המתייחס רק להתנהלות העסקית של החברות ללא המיקוד בגזרת התרומה לקהילה והתנדבות עובדים וגם במדד זה מגדל מובילה ונמצאת במקום הראשון מבין חברות הביטוח עם הציון AA.

מגדל הצטרפה לדירוג מעלה לפני שלוש שנים וכבר בשנתה הראשונה זכתה לציון מצטיין בדרגת פלטינום. בשנתה השנייה טיפסה בדירוג לדרגת פלטינום פלוס שהוא הציון הגבוה במדד ושמרה עליו גם בשנה זו.

הדירוג הגבוה של מגדל נובע, בין היתר, בהיותה הגוף המוסדי הראשון בארץ שהכריז על מדיניות השקעות ESG, מדיניות השקעות שלוקחות בחשבון היבטים סביבתיים, חברתיים ומשטר תאגידי של חברה כחלק בלתי נפרד ממודל ניהול ההשקעות שלה.

יחד עם מגדל גם  כלל עסקי ביטוח -2.08%  זוכה שנה שלישית ברציפות, בדירוג מעלה ESG הגבוה ביותר- "פלטינה פלוס". והיא נכללת בקבוצת החברות העסקיות המובילות בישראל בתחום האחריות התאגידית. 

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח ופיננסים, ציין: "כלל ביטוח ופיננסים פועלת באופן משמעותי בתחום האחריות התאגידית בשנים האחרונות – זוהי השנה השלישית ברציפות בה אנו זוכים בדירוג הגבוה ביותר. זכייה זו מהווה ביטוי למחויבות הרבה של החברה ועובדיה, לחיזוק והטמעת עקרונות האחריות התאגידית, מתוך הבנת החשיבות הרבה שלהם לציבור הרחב, למחזיקי העניין המגוונים, וגם לחוסנן העסקי לאורך זמן של חברות במשק. אנו מחויבים להמשיך ולעסוק במגוון פעילויות אלו, לפעול למען הקהילה בה אנו חיים, תוך הקפדה על הערכים החשובים לנו".

מדד מעלה בוחן אחריות תאגידית של חברות, מעבר להתנהלות העסקית הרגילה – הדרך שבה חברה מנהלת את עסקיה, בהתייחס לכלל מחזיקי העניין (לקוחות, ספקים, משקיעים, עובדים, ציבור, שותפים עסקיים, סוכנים). דירוג מעלה בוחן ומדרג את התנהלות החברות הגדולות במשק מבחינת המחויבות שלהם להתנהלות חברתית סביבתית הוגנת, לצד התנהלותן העסקית. 

ענת עופרי, מנהלת מעורבות חברתית בקבוצת מגדל: "לאורך כל שנות קיומה מגדל תורמת לקהילה במגוון גזרות ופעילויות בשילוב המנהלים, העובדים והסוכנים שלה. לתרום לחברה ולקהילה הוא ערך ארגוני עליון ובלתי נפרד מאיתנו שמוביל את העובדים בחברה לאורך שנים. זהו חלק מהזהות שלנו  ואנו גאים על כך. בנוסף, אנו חברה המנהלת את פעילותה באופן מקצועי ואחראי וזה בא לידי ביטוי בליבת העסקים שלנו, קיבלנו הוכחה לכך בציון הגבוה שקיבלנו במדד החדש – ESG בו אנו הראשונים מבין חברות הביטוח".

קיראו עוד ב"בארץ"

מומו מהדב, מנכ"ל ארגון "מעלה":  "דירוג 2022 משקף ניהול שיטתי יותר של התחום בהלימה לציפיות המתחזקות מצד משקיעים, עובדים, הציבור והרגולציה. אנחנו מאמינים כי המדידה והדיווח הם כלים חיוניים להתקדמות בפרט כאשר מדובר בהשפעות חברתיות וסביבתיות. ״

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.

יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאליואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל
ראיון

מנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"

יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה

רן קידר |

התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור  - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.

ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב. 

ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?

"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".

נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?

 "אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".

ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?

"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".

גרמניה היא לא ידידה קרובה?

"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".