גנט יילן אלון מאסק
צילום: US Department of the Treasury, ויקיפדיה

מאסק "פתוח לרעיון" של רכישת בנק סיליקון ואלי. ילן: הממשל לא יציל את הבנק הקורס

שרת האוצר של ארה"ב לא מתכננת לחלץ את הבנק שקרס (אבל כן מחפשת דרכים לסייע לחוסכים), אבל האם דווקא המיליארד הבלתי צפוי אלון מאסק יקנה אותו? מן הסתם זה עוד לא נשקל ברצינות, אבל אצל מאסק אי אפשר לדעת
נתנאל אריאל | (14)
האם דווקא המיליארד ומנכ"ל טסלה וטוויטר יהיה זה שירכוש את בנק סיליקון ואלי שקרס? סביר להניח שמאסק בינתיים רק משתעשע ברעיון בטוויטר אך לא מתכוון לכך ברצינות. אבל לכו תדעו - אצל מאסק אי אפשר לדעת ובסוף זה עוד יכול לקרות.  מנכ"ל חברת חומרת הגיימינג רייזר מין ליאנג טאן, צייץ בטוויטר שהוא חושב שטוויטר צריכה לקנות את הבנק ולהפוך אותו ל"בנק דיגיטלי" ואלון מאסק ענה לו שהוא "פתוח לרעיון". בעקבות כך אחד המגיבים בטוויטר פרסם סקר על הרכישה ואלפי משתמשים הצביעו בעד. מי שלא מתכננת להציל את הבנק הקורס היא שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן, שאמרה היום שהיא דואגת למפקידים ומנסה למצוא פתרונות עבורם, אבל שללה אפשרות שהממשל יציל את הבנק. היא אמנם מקיימת שיחות עם הרגולטורים בארה"ב, אבל האם המדינה תחלץ את הבנק? "זה לא עומד על הפרק. במשברים קודמים משקיעים ובנקים חולצו ע"י המדינה, אני רוצה להיות ברורה - אנחנו לא הולכים לעשות את זה". סיליקון ואלי הוא הבנק ה-16 בגודלו בארה"ב, ויש לא מעט סטארטאפים, כולל ישראליים, וגם חברות נסחרות, שהחזיקו בו סכומים נכבדים של כספים. כעת הקריסה מעלה חששות בנוגע לסיכוי שהם יראו את הכסף בחזרה.  אמנם בארה"ב יש אבטחת כסף פדרלית לכספי החוסכים, אבל זה עד לסכום של 250 אלף דולר. כלומר זה עוזר לאנשים פרטיים אבל לא אמור להציל את הכספים של החברות. הבנק הולאם ע"י ה-FDIC וזה אומר שכעת הוא נמצא תחת ניהולו. לקריאה נוספת: - קריסת סיליקון ואלי: 4 תרחישים אפשריים והשאלה החשובה באמת - "משבר הבנקאות" בארה"ב חוזר? אל חשש, אין שום דמיוןהאם קריסת בנק יכולה להתרחש גם בישראל?פועלים ולאומי קלטו עשרות חברות הייטק שהצליחו להעביר ברגע האחרון כספים מבנק סיליקון ואלי שקרס. - האם קריסת SVB תשפיע על חברות ההייטק הישראליות? איפה המוסדיים?ורביט של תום ליבנה ניהלה חשבון בבנק סיליקון ואלי שקרסרשימת החברות שחשופות לבנק סיליקון ואלי

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ששון 13/03/2023 11:43
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שהכלכלה הולכת לקרוס וכולם מבינים את זה רק דוחים את הקץ
  • 7.
    יואל 13/03/2023 00:43
    הגב לתגובה זו
    כל מי שבחר רק לא טראמפ מקלל את הרגע .
  • 6.
    בני 12/03/2023 21:33
    הגב לתגובה זו
    אם טייקונים יפשטו רגל על ידי הונאה שביצעו - נקווה שהם יישארו עניים ולא ימחקו להם חובות. אני אוהב את הגישה הטוטאלית של ילן. סוף סוף מי שמעמיד את אנשי הצוואון הלבן על הטעויות שלהם ולא על חשבון הלווים. היא מעבירה מסר חריף לכל התשובה והנוחי דנקנר והלבייב והפישמנים של אמריקה. ככה עושים את זה!
  • 5.
    הרפורמה זירזה הוצאת כספים מישראל לבנק SVB -JCK (ל"ת)
    יותם 12/03/2023 21:04
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ניק 12/03/2023 20:02
    הגב לתגובה זו
    המשקיעים של טסלה יודעים שהוא לא אפוי, יש מצב שהוא כן ירכוש את הבנק וזה אומר שהוא הולך למכור בוכטה של מניות טסלה כי אין לו מקור מימון אחר.
  • 3.
    אדיוט מי שמאמין לסקר 12/03/2023 18:58
    הגב לתגובה זו
    חחחח אינשאלה כל העדר של החונטה הפסיד את הכסף
  • 2.
    למדה לקח 12/03/2023 18:54
    הגב לתגובה זו
    לתת לשוק לקבוע מי שיחיה אז עד 120 מישל אז לא.בסוף הנפילות נעצרות והכסף הציבורי לא לא מעורב.
  • 1.
    צחי 12/03/2023 17:36
    הגב לתגובה זו
    עלול להיווצר מצב של ריצה אל הבנק. אם זה יקרה הקריסה הבאה רק עניין של זמן .
  • מוניר 12/03/2023 23:10
    הגב לתגובה זו
    כל הכסף נשדד ע"י החרדים
  • מוריה 12/03/2023 21:38
    הגב לתגובה זו
    אפילו לא הרגשת שאתה מממן את הקצבאות של החרדים
  • ברק 12/03/2023 18:10
    הגב לתגובה זו
    הצלת הבנק פירושה "תישתוללו אם יקרה משהו אנחנו נציל" , מלבד הבעיה המוסרית שיש בדבר, צחי , עליך להסתכל על הדברים בצורה רחבה יותר ולא להירדם על האף, בהצלחה ידידי
  • קובי 12/03/2023 18:26
    אנשים חנוקים כלכלית בגלל הריבית. אתה אידיוט או שאתה עושה את עצמך?
  • מורן 12/03/2023 18:22
    בטח אתה צוציק שלא למד או שניים בחייו . אתה יודע בכלל מה ההשלכות של מיתון עולמי?
  • אלי 12/03/2023 18:21
    מאחל לך שתאבד את העבודה שלך ותקרוס כלכלית
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.