
מאסק וטראמפ האיחוד? טסלה קופצת ב-3%
ענקית הרכבים החשמליים טסלה Tesla 0.1% חוזרת לעניינים לאחר שהמניה צנחה ב-17% בתוך יומיים בשבוע שעבר, בעקבות הסכסוך הפומבי בין אילון מאסק לנשיא ארה"ב טראמפ, ועולה כבר שלושה ימים ברצף. עלייה של 3.8% היום (שלישי) החזירה את השווי של החברה מעל טריליון דולר.
העלייה לא הגיעה בעקבות נתונים כלכליים מרשימים, אלא בזכות רמזים על פיוס פוליטי ובשורות על השקת שירות הרובוטקסי. כך, בעוד אנליסטים של וולס פארגו מזהירים מפני רבעון חלש נוסף במכירות הרכב, המשקיעים בוחרים להתעלם מהנתונים הקשים ולהמר על עתיד הטכנולוגיה האוטונומית.
הרשות לתחבורה באוסטין רשמה את טסלה כמפעילת רכבים אוטונומיים, צעד המעיד על קרבת השקת שירות הרובוטקסי ב-12 ביוני. מדובר לא רק באבן דרך טכנולוגית, אלא במבחן לחזון של מאסק לגבי עתיד התחבורה. יותר מ-650 מיליון דולר זרמו לקרן הממונפת TSLL בשבוע האחרון, הסכום הגבוה ביותר מאז הקמתה.
נתוני מכירות הרכבים המאכזבים של טסלה נותרו ללא שינוי. במהלך השנה נרשמה ירידה של 13% באמריקה הצפונית, 42% באירופה ו-22% בסין. אנליסטים צופים כי ברבעון השני יימכרו רק 412,000 רכבים, ירידה של 7% לעומת אותה תקופה אשתקד. הנתונים הללו מעלים שאלות קשות לגבי רווחיות ויכולת הצמיחה של ליבת העסק המסורתית של החברה, אבל כנראה שזה לא מה שמעניין את מי שמשקיע בטסלה.
- בעקבות הסכסוך עם טראמפ - מאסק התקשה לגייס 5 מיליארד דולר ל-xAI
- האם הרובוטקסי של טסלה יושק השבוע? בנתיים המניה יורדת בטרום ב-3%
המשקיעים ממשיכים להמר על מאסק
המשקיעים הקמעונאיים, שהיו הגב של אילון מאסק בעבר, שוב מהמרים על יכולת ההתאוששות שלו. הם ראו בצניחה של השבוע שעבר הזדמנות קנייה, תרחיש שחזר על עצמו פעמים רבות. המניה שירדה ל-60 דולר בתקופת הקורונה התאוששה מאז לגבהים חדשים.
הדרמה הפוליטית הגיעה לשיאה כאשר מאסק ביקר את חוק המס החדש של טראמפ, דבר שהוביל לרצף התקפות הדדיות ברשתות החברתיות. טראמפ כינה אותו "משוגע" ואיים לבטל את החוזים הממשלתיים שלו, ואילו מאסק טען שהנשיא לא היה מצליח לזכות בבחירות ללא עזרתו. יותר מ-30 מיליארד דולר נמחקו מעושרו של מאסק ביום חמישי בלבד.
הפיוס הגיע בשקט. טראמפ הודיע כי יהיה מוכן לשוחח עם מאסק, וציין שלא ימכור את רכב הטסלה שרכש. מאסק, מצדו, הביע תמיכה במדיניות הנשיא בעניין ההפגנות בלוס אנג'לס. הודעות קצרות, אך היה בהן די כדי להשיב את אמון המשקיעים.
- אורקל מזנקת לאחר תוצאות טובות ותחזית אופטימית
- ביום המסחר הראשון: מניית החלל שמזנקת ב-80%
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
לקראת השקת הרובוטקסי
השאלה המרכזית היא האם הרובוטקסי יוכל להצדיק את הערכת השווי הגבוהה של טסלה. החברה נסחרת במכפילים גבוהים בהשוואה ליצרני הרכב המסורתיים, והיא נדרשת לבסס את הפרמיה הזו בצמיחה משמעותית. עשרים רובוטקסיות באוסטין זוהי התחלה, לא מהפכה.
התחרות בסין מתגברת, הביקוש בשווקים המפותחים מתקרר, ושאלות על עתיד הרכב החשמלי הופכות דחופות יותר. החברה נאלצת להתמודד עם מציאות שבה הפער בין הציפיות לביצועים מתרחב. מאט מאלי מחברת מילר טאבק מזהיר כי יתכן והמשקיעים הקמעונאיים ממהרים מדי הפעם. העלייה הנוכחית אינה מבוססת על שיפור במדדים העסקיים, אלא על תקווה לפריצת דרך טכנולוגית ופיוס פוליטי.
מבחינה טכנולוגית, השימוש בטלה-אופרטורים מרחוק מצביע על כך שהטכנולוגיה עדיין לא בשלה לחלוטין. בעוד הרובוטקסי יהיה אוטונומי ברובו, הצורך בפיקוח אנושי עלול לעכב את הרחבת הצי ולהגביל את הפוטנציאל הכלכלי.
המשקיעים קונים חלום
הממד הפסיכולוגי של ההשקעה בטסלה הוא מרכיב שאין להתעלם ממנו. מדובר לא רק בהימור על חברת רכב, אלא על יכולתו של מאסק לחולל מהפכות טכנולוגיות בתחומים מגוונים - מחללית ועד בינה מלאכותית. המשקיעים אינם רוכשים רק מניות, הם קונים את החזון על עתיד שבו כלי הרכב יהיו אוטונומיים לחלוטין ושירותי הרובוטקסי יפיקו הכנסות עצומות. מדובר בהימור רגשי וחלומות כאלה מתומחרים תמיד יקר מאוד.
מניית טסלה עלתה ב-75% ב-12 החודשים האחרונים, אך ירדה 24% מתחילת השנה. הניגודיות הזו משקפת את הקושי לתמחר נכון חברה החיה בין הווה מאתגר לעתיד מבטיח. הקרב על עתיד הרכבים האוטונומיים רק החל. טסלה מובילה בטכנולוגיה
מסוימת, אך עומדת מול תחרות מהחברות הגדולות בעולם. האתגר הוא להפוך את היתרון הטכנולוגי לרווחיות בת קיימא.
השאלה האמיתית אינה אם הרובוטקסי יעבוד, אלא מתי יהפוך לעסק רווחי. עד אז, המשקיעים בטסלה ממשיכים להמר על השילוב המיוחד של יכולת טכנולוגית, שאפתנות בלתי מוגבלת ויחסי ציבור מבריקים.
- 4.החזון 11/06/2025 07:10הגב לתגובה זוהרבה מאוד אנשים קטלו את טסלה לפני עשור ואמרו בדיוק מה שאומרים היום המפקפקים.היום אחת החברות החזקות בעולםלדעתי רובוטקסי יעבוד מצויין תוך 2 שנים.של גוגל כבר עובד מצויין
- 3.אנונימי 10/06/2025 22:55הגב לתגובה זוזה לא שאלה של יכולת טכנולוגית כבר כמה שנים ניתן לייצר רכב אוטונומי אבל השאלה האם זה כלכלי והתשובה עדיין לא יקח עוד לדעתי עשור.ואז התחרות מול טסלה רק תתחזק
- 2.כפיר ספיר 10/06/2025 21:12הגב לתגובה זויציבות זאת מילה גסה
- 1.אנונימי 10/06/2025 19:45הגב לתגובה זואם טסלה לא תמכור אפילו רכב אחד אבל אילון מאסק יביא חזון של גידול פרחים אוטונומי כמובן על מאדים בעוד נניח 30 שנים טסלה תזנק.כי רבאק זה חזון.תזכרו בכל דוח מתאכזבים אבל חצי שעה אחרי זה יש שיחת משקיעים יש שם מצגות יפות מילים טובות אווירה חזונית והמניה מזנקת.
- חה חה חה 11/06/2025 00:02הגב לתגובה זוגידול פרחים אוטונומי על מאדים. אשכרה
- נכון (ל"ת)אנונימי 10/06/2025 20:26הגב לתגובה זו