מאסק וטראמפ
צילום: טוויטר

מאסק וטראמפ האיחוד? טסלה קופצת ב-3%

למרות נתוני מכירות מאכזבים ואזהרות האנליסטים, המשקיעים הפרטיים ממשיכים להמר על כושר ההתאוששות של מאסק ועל חזון הרובוטקסי שיושק באוסטין ב-12 ביוני, תוך השקעה של 651 מיליון דולר בקרן TSLL והחזרת שווי החברה מעל טריליון דולר
אדיר בן עמי | (6)


ענקית הרכבים החשמליים טסלה Tesla -1.93%  חוזרת לעניינים לאחר שהמניה צנחה ב-17% בתוך יומיים בשבוע שעבר, בעקבות הסכסוך הפומבי בין אילון מאסק לנשיא ארה"ב טראמפ, ועולה כבר שלושה ימים ברצף. עלייה של 3.8% היום (שלישי) החזירה את השווי של החברה מעל טריליון דולר.


העלייה לא הגיעה בעקבות נתונים כלכליים מרשימים, אלא בזכות רמזים על פיוס פוליטי ובשורות על השקת שירות הרובוטקסי. כך, בעוד אנליסטים של וולס פארגו מזהירים מפני רבעון חלש נוסף במכירות הרכב, המשקיעים בוחרים להתעלם מהנתונים הקשים ולהמר על עתיד הטכנולוגיה האוטונומית.


הרשות לתחבורה באוסטין רשמה את טסלה כמפעילת רכבים אוטונומיים, צעד המעיד על קרבת השקת שירות הרובוטקסי ב-12 ביוני. מדובר לא רק באבן דרך טכנולוגית, אלא במבחן לחזון של מאסק לגבי עתיד התחבורה. יותר מ-650 מיליון דולר זרמו לקרן הממונפת TSLL בשבוע האחרון, הסכום הגבוה ביותר מאז הקמתה.


נתוני מכירות הרכבים המאכזבים של טסלה נותרו ללא שינוי. במהלך השנה נרשמה ירידה של 13% באמריקה הצפונית, 42% באירופה ו-22% בסין. אנליסטים צופים כי ברבעון השני יימכרו רק 412,000 רכבים, ירידה של 7% לעומת אותה תקופה אשתקד. הנתונים הללו מעלים שאלות קשות לגבי רווחיות ויכולת הצמיחה של ליבת העסק המסורתית של החברה, אבל כנראה שזה לא מה שמעניין את מי שמשקיע בטסלה.



המשקיעים ממשיכים להמר על מאסק

המשקיעים הקמעונאיים, שהיו הגב של אילון מאסק בעבר, שוב מהמרים על יכולת ההתאוששות שלו. הם ראו בצניחה של השבוע שעבר הזדמנות קנייה, תרחיש שחזר על עצמו פעמים רבות. המניה שירדה ל-60 דולר בתקופת הקורונה התאוששה מאז לגבהים חדשים.


הדרמה הפוליטית הגיעה לשיאה כאשר מאסק ביקר את חוק המס החדש של טראמפ, דבר שהוביל לרצף התקפות הדדיות ברשתות החברתיות. טראמפ כינה אותו "משוגע" ואיים לבטל את החוזים הממשלתיים שלו, ואילו מאסק טען שהנשיא לא היה מצליח לזכות בבחירות ללא עזרתו. יותר מ-30 מיליארד דולר נמחקו מעושרו של מאסק ביום חמישי בלבד.


הפיוס הגיע בשקט. טראמפ הודיע כי יהיה מוכן לשוחח עם מאסק, וציין שלא ימכור את רכב הטסלה שרכש. מאסק, מצדו, הביע תמיכה במדיניות הנשיא בעניין ההפגנות בלוס אנג'לס. הודעות קצרות, אך היה בהן די כדי להשיב את אמון המשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"


לקראת השקת הרובוטקסי

השאלה המרכזית היא האם הרובוטקסי יוכל להצדיק את הערכת השווי הגבוהה של טסלה. החברה נסחרת במכפילים גבוהים בהשוואה ליצרני הרכב המסורתיים, והיא נדרשת לבסס את הפרמיה הזו בצמיחה משמעותית. עשרים רובוטקסיות באוסטין זוהי התחלה, לא מהפכה.


התחרות בסין מתגברת, הביקוש בשווקים המפותחים מתקרר, ושאלות על עתיד הרכב החשמלי הופכות דחופות יותר. החברה נאלצת להתמודד עם מציאות שבה הפער בין הציפיות לביצועים מתרחב. מאט מאלי מחברת מילר טאבק מזהיר כי יתכן והמשקיעים הקמעונאיים ממהרים מדי הפעם. העלייה הנוכחית אינה מבוססת על שיפור במדדים העסקיים, אלא על תקווה לפריצת דרך טכנולוגית ופיוס פוליטי.


מבחינה טכנולוגית, השימוש בטלה-אופרטורים מרחוק מצביע על כך שהטכנולוגיה עדיין לא בשלה לחלוטין. בעוד הרובוטקסי יהיה אוטונומי ברובו, הצורך בפיקוח אנושי עלול לעכב את הרחבת הצי ולהגביל את הפוטנציאל הכלכלי.



המשקיעים קונים חלום

הממד הפסיכולוגי של ההשקעה בטסלה הוא מרכיב שאין להתעלם ממנו. מדובר לא רק בהימור על חברת רכב, אלא על יכולתו של מאסק לחולל מהפכות טכנולוגיות בתחומים מגוונים - מחללית ועד בינה מלאכותית. המשקיעים אינם רוכשים רק מניות, הם קונים את החזון על עתיד שבו כלי הרכב יהיו אוטונומיים לחלוטין ושירותי הרובוטקסי יפיקו הכנסות עצומות. מדובר בהימור רגשי וחלומות כאלה מתומחרים תמיד יקר מאוד.


מניית טסלה עלתה ב-75% ב-12 החודשים האחרונים, אך ירדה 24% מתחילת השנה. הניגודיות הזו משקפת את הקושי לתמחר נכון חברה החיה בין הווה מאתגר לעתיד מבטיח. הקרב על עתיד הרכבים האוטונומיים רק החל. טסלה מובילה בטכנולוגיה מסוימת, אך עומדת מול תחרות מהחברות הגדולות בעולם. האתגר הוא להפוך את היתרון הטכנולוגי לרווחיות בת קיימא.

השאלה האמיתית אינה אם הרובוטקסי יעבוד, אלא מתי יהפוך לעסק רווחי. עד אז, המשקיעים בטסלה ממשיכים להמר על השילוב המיוחד של יכולת טכנולוגית, שאפתנות בלתי מוגבלת ויחסי ציבור מבריקים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    החזון 11/06/2025 07:10
    הגב לתגובה זו
    הרבה מאוד אנשים קטלו את טסלה לפני עשור ואמרו בדיוק מה שאומרים היום המפקפקים.היום אחת החברות החזקות בעולםלדעתי רובוטקסי יעבוד מצויין תוך 2 שנים.של גוגל כבר עובד מצויין
  • 3.
    אנונימי 10/06/2025 22:55
    הגב לתגובה זו
    זה לא שאלה של יכולת טכנולוגית כבר כמה שנים ניתן לייצר רכב אוטונומי אבל השאלה האם זה כלכלי והתשובה עדיין לא יקח עוד לדעתי עשור.ואז התחרות מול טסלה רק תתחזק
  • 2.
    כפיר ספיר 10/06/2025 21:12
    הגב לתגובה זו
    יציבות זאת מילה גסה
  • 1.
    אנונימי 10/06/2025 19:45
    הגב לתגובה זו
    אם טסלה לא תמכור אפילו רכב אחד אבל אילון מאסק יביא חזון של גידול פרחים אוטונומי כמובן על מאדים בעוד נניח 30 שנים טסלה תזנק.כי רבאק זה חזון.תזכרו בכל דוח מתאכזבים אבל חצי שעה אחרי זה יש שיחת משקיעים יש שם מצגות יפות מילים טובות אווירה חזונית והמניה מזנקת.
  • חה חה חה 11/06/2025 00:02
    הגב לתגובה זו
    גידול פרחים אוטונומי על מאדים. אשכרה
  • נכון (ל"ת)
    אנונימי 10/06/2025 20:26
    הגב לתגובה זו
אל וליד בן טלאל (גרוק)אל וליד בן טלאל (גרוק)

מי הערבי העשיר בעולם ולמה הוא קונה מניות סנאפ?

הנסיך הסעודי שרוכש רוכש מניות סנאפ ב-133 מיליון דולר ומחזיק כעת ב-2.8% מהחברה; במה הוא עוד משקיע, איך התחיל את דרכו העסקית וכל מה שצריך לדעת על אל-ווליד בן טלאל

עמית בר |
נושאים בכתבה אל-וליד בן טלאל

המשקיע הסעודי הנסיך אל-ווליד בן טלאל אל סעוד חיזק את אחזקותיו בסנאפ, המפעילה את אפליקציית סנאפצ'ט. על פי דיווחי החברה, הנסיך רכש 15.2 מיליון מניות חדשות בהיקף של 133.5 מיליון דולר, והגדיל את חלקו ל-40.8 מיליון מניות, 2.8% מהון המניות. הרכישה מגיעה זמן קצר לאחר תוצאות רבעוניות חלשות, עם צמיחה מוגבלת בהכנסות פרסום.

מאז השקעתו הראשונה בסנאפ ב-2018, המניה איבדה 20% מערכה, ו-90% מהשיא של 2021, תוצאה של תחרות בשוק. בן טלאל, בן 70 עם הון של 16.5 מיליארד דולר, בוחר להגדיל אחזקה דווקא כעת, דרך חברת ההחזקות שלו Kingdom Holding. לסנאפ 400 מיליון משתמשים יומיים. החברה משקיעה במציאות רבודה ומשחקים, אך הכנסות הפרסום שמהוות 90% מההכנסות, מושפעות מהאטה כלכלית.

שוק המדיה החברתית תחרותי: טיקטוק מובילה עם 1.5 מיליארד משתמשים, ומשכה תקציבי פרסום מסנאפ, שלא רשמה רווח מאז 2017 והפסידה 1.3 מיליארד דולר בשנה האחרונה. האתגר גדל בעקבות עסקת טראמפ עם ByteDance: טיקטוק תמכור פעילות אמריקאית לקבוצה מקומית עם פיקוח של אורקל, מה שמסיר חשש מאיסור. דחייה של 120 יום עד 2026 מאפשרת לטיקטוק להמשיך לפעול בשוק הפרסום החברתי, שבו לסנאפ 5%-7% נתח שוק.

אל-ווליד: אסטרטגיה ארוכת טווח

אלווליד ידוע בהשקעות ארוכות טווח: תיק Kingdom כולל X, xAI של מאסק, Citigroup, Apple ו-Four Seasons, עם 19 מיליארד דולר מנוהלים, 26% בנדל"ן וטכנולוגיה. ההשקעה בסנאפ מתאימה לאסטרטגיה: כניסה בזמן ירידות, מתוך הערכה שהמודל של סנאפ יבדל אותה מטיקטוק. 


כל מה שצריך לדעת על הערבי העשיר בעולם - שאלות ותשובות

מי הוא אל-ווליד בן טלאל?

הנסיך אל-ווליד בן טלאל אל סעוד נולד בשנת 1955 בג'דה שבערב הסעודית. הוא בן לשושלת המלוכה הסעודית ונכדו של המלך המייסד עבדולעזיז אבן סעוד. אביו, הנסיך טלאל, כיהן כשר האוצר ונודע כאישיות רפורמיסטית שנכנסה לא פעם לעימות עם הממסד. אימו, מונה אל-סולח, היא בתו של ריאד אל-סולח, ראש ממשלת לבנון הראשון. השילוב בין הון שלטון סעודי לדם לבנוני בעל רקע פוליטי העניק לו זהות מורכבת וייחודית במזרח התיכון.

כיצד השפיע הרקע המשפחתי על דרכו?

מיקרוסופטמיקרוסופט

מיקרוסופט חושפת טכנולוגיה שתחסוך מיליארדים ותשנה את עתיד הבינה המלאכותית

החברה מפתחת מערכת קירור שמזרימה נוזלים ישירות בתוך השבבים, חוסכת 30% מצריכת האנרגיה ומאפשרת בניית שבבים תלת-ממדיים בעלי כוח חישובי משולש, בעוד היא מרחיבה פיתוח טכנולוגיות hollow-core ובוחנת כניסה לשוק שבבי הזיכרון
אדיר בן עמי |

מיקרוסופט Microsoft Corp -1.01%  חושפת טכנולוגיית קירור חדשנית שעשויה לפתור את אחת הבעיות המרכזיות ביותר של תעשיית הבינה המלאכותית: הצריכה האנרגטית האדירה של מרכזי הנתונים. החברה מפתחת מערכת שמזרימה נוזלים ישירות דרך תעלות זעירות שחרוטות בתוך השבבים עצמם. זאת לעומת השיטה המקובלת היום, שבה מערכות קירור ענקיות מנסות לשלוט על הטמפרטורה מבחוץ. התוצאה היא בזבוז אנרגטי עצום ויעילות נמוכה, בדיוק מה שהתעשייה כבר לא יכולה להרשות לעצמה.

הטכנולוגיה הזאת, הנקראת מיקרופלואידיקה, כבר נבדקת במערכות אבטיפוס במעבדות של החברה ברדמונד, וושינגטון. הבדיקות נעשות על שבבי שרתים אמיתיים שמפעילים את יישומי Office בענן ועל כרטיסי גרפיקה מתקדמים שמעבדים משימות בינה מלאכותית כבדות. המטרה היא להוכיח שהטכנולוגיה עובדת לא רק במעבדה אלא גם בתנאי עבודה אמיתיים, עם עומסי חישוב אינטנסיביים שמייצרים חום משמעותי. הניסויים כוללים בדיקות סיבולת ארוכות טווח ומדידות דיוק של צריכת האנרגיה לעומת מערכות הקירור הקונבנציונליות.

קירור ישירות בשבב עצמו

החידוש המרכזי כאמור הוא שהנוזל הקר מגיע ישירות לשבב עצמו, דרך רשת של תעלות זעירות שחקוקות בטכנולוגיית חריטה מתקדמת. זה מאפשר להשתמש בנוזל בטמפרטורה גבוהה יחסית של עד 70 מעלות צלזיוס ועדיין לקבל קירור יעיל במיוחד.

למי שלא מבין למה זה משנה: ככל שהפער בטמפרטורה בין הנוזל הקר לשבב הרותח קטן יותר, כך מערכת הקירור צורכת פחות אנרגיה על משאבות, מאווררים וקומפרסורים. המערכת הקונבנציונלית דורשת נוזל בטמפרטורה של 20-30 מעלות כדי להיות יעילה, מה שיוצר פער עצום ודורש השקעת אנרגיה אדירה לשמירה על הטמפרטורה הנמוכה.


חוסאם אליסא, שאחראי בחברה על טכנולוגיות מערכות ומוביל את הפרויקט הזה, הציג את הטכנולוגיה השבוע במטה החברה בוושינגטון בפני מהנדסים ועיתונאים. לפי הבדיקות המקיפות שלהם, שנמשכות כבר חודשים, השיטה החדשה מציגה שיפורים משמעותיים על פני הגישות המסורתיות בכל הפרמטרים הקריטיים. הם אפילו הדגימו את זה מתחת למיקרוסקופ כדי להראות איך הנוזל זורם דרך התעלות הזעירות בלי לפגוע ברכיבים הרגישים של השבב. המדידות מראות חיסכון של עד 30% בצריכת האנרגיה לקירור, שזה משמעותי במיוחד כשמדברים על מרכזי נתונים שצורכים מגה וואטים.