רכב קרוז
צילום: Dllu

שוק הרכבים החשמליים מתקרב לטריליון דולר וזה לא ייעצר שם

מי השחקניות המשמעותיות בתחום, אילו תעשיות משיקות ירוויחו ומה המודל של עולם הנהיגה בעשורים הקרובים, שיכחיד את מרבית עבודות השינוע והשילוח ויוביל לעולם חדש שבו תשתנה לחלוטין הדרך בה אנחנו מתניידים?
ארז ליבנה | (9)

אם הרכבים החשמליים (EV) נחשבים לעתיד של עולם התחבורה הממונעת, בין אם פרטית או מסחרית, אז הרכבים האוטונומיים (AV) הם העתיד של העתיד. כל מי שעיניו בראשו רואה שלשם הולך עולם התחבורה. יום אחד, פעולת הנהיגה כבר לא תהיה הפונקציה שאנו מכירים כיום. היא כנראה תשמש בעיקר לפעילות פנאי. איך בדיוק היא תיראה? קשה לומר, אבל סביר להניח שהוצאת רישיון נהיגה יהפוך למשהו פחות ופחות שכיח.

עם זאת, נהיגה לבדה לא תיעלם בעשורים הקרובים, לפחות לא עד שהתשתיות ידביקו את הפער הטכנולוגי. מה שסביר להניח שיקרה הוא מה שלרוב קורה במציאות - בהתחלה לפחות יהיה פתרון הביניים שהוא מודל  משולב – או רכב סמי אוטונומי. כלומר, הוא יהיה אוטונומי לגמרי כשהנהג יבחר בכך, ויאפשר לנהג לחזור לקבל שליטה כשירצה.

 

ראשית, נתחיל מהעובדה הפשוטה שמרבית הרכבים האוטונומיים יהיו גם חשמליים, כך אומר ההגיון הכלכלי. זאת בשל הרגולציה ההולכת והמחמירה בתחום והניסיון העולמי להוריד עקבות פחמן, אבל גם בשל עלויות פיתוח וייצור גרידא - יותר זול לייצר מכוניות חשמליות, שיש בהן הרבה פחות חלקים נעים.

 

שנית, כל פריצה טכנולוגית בתחום הרכבים האוטונומיים, שעדיין פחות או יותר בחיתוליה, ודאי תשפיע על סקטורים שלמים. דוגמה אחת מובהקת היא של טסלה, כשהיזם והמנכ"ל של החברה, אילון מאסק אמר שבעתיד החברה תספק ציים של מוניות אוטונומיות. לפי קת'י ווד, מנהלת חברת קרנות הסל ARK, יש הסתברות של 50% שטסלה תעמוד ביעד זה עד 2025. תחשבו מה זה אומר על העתיד של נהג המוניות, המשאיות והאוטובוסים.

 

אבל זה עוד כלום. בעתיד, מטוסים ללא טייס יטיסו סחורות למשלוחים קצרים ובינ"ל, בים ספינות ינווטו בכוחות עצמן, כשלטכנולוגיה עצמה, כמו למרבית טכנולוגיות הקצה, יש לא מעט יישומים צבאיים. זה אומר שלכל חברה בתחום יש אפסייד לא מבוטל, שחורג הרבה מעבר לרכבים בלבד.

 

שנית, כשהעולם יתבסס יותר ויותר על תעבורה אוטונומית, מעבר לאקוסיסטם תשתיתי שיקימו לצורך התחבורה החדשה, יהיו לרכבים הללו לא מעט תעשיות היקפיות. הדוגמה הכי רלוונטית כיום היא תעשיית מכ"מ הלייזרים (LiDAR), שמייצר למחשבי הרכבים תמונה תלת ממדית באמצעות פולסים של לייזר. אבל יש עוד לא מעט תעשיות. נגיע לזה.

 

מי שם? כולם!

אז אם סיכמנו שמדובר בעתיד של העתיד, בוודאי אתם אומרים לעצמכם שמדובר בכמה חברות נישה קטנות בראשית דרכן וטסלה (TSLA). אז זהו, שלא. אנחנו כבר חיים בעתיד. מה שנראה בלתי אפשרי לפני 30 שנה, הולך וקורם עור וגידים אל מול עינינו. פחות או יותר כולם כבר שם וכולם שופכים סכומים אסטרונומיים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

לפי אתר ResearchAndMarkets, שווי השוק הגלובלי של תעשיית הרכב האוטונומית הגיע כמעט ל-820 מיליארד דולר ב-2019. הסקטור צמח בממוצע שנתי (CAGR) מאז 2015 בכמעט 13%, למרות שב-2020, בשל השפעות המגפה, הוא ככל הנראה יצטמק ב-5.6%, כשסביר להניח שהמחסור העולמי בשבבים ימשיך ללחוץ על הסקטור כמו על תעשיית הרכב כולה.

 

דוגמאות לשחקנים בשוק? יש לא מעט. כאמור טסלה נחשבת לאחת המובילות בתחום, אבל הפער הולך ומצטמצם. מאז חודש אוקטובר וויימו (Waymo) השייכת לאלפאבית, חברת האם של גוגל (GOOG), מפעילה באריזונה שבארה"ב צי של למעלה מ-300 רכבים אוטונומיים באזור שמוגבל ל-50 מייל רבוע. מדובר כמובן בניסוי ראשוני, אבל הרכבים כבר צברו קילומטראז' של למעלה מ-20 מיליון מייל והשנה החברה, הנחשבת למובילה בתחום, רוצה להגדיל את שירותיה.

 

דוגמה נוספת היא של אינטל (INTC), שבאמצעות שת"פ עם ב.מ.וו (BMWYY) ומובילאיי הישראלית, תכננו ב-2019 להשיק מיזם של מוניות אוטונומיות בשיתוף עיריית תל אביב. הפרויקט נדחה אמנם, אבל הטכנולוגיה כאמור חיה ובועטת.

 

פורד (F) הודיעה כי תשקיע 29 מיליארד דולר ברכבים חשמליים ואוטונומיים עד 2025. באוקטובר האחרון חשפה החברה את הדור הרביעי של רכב הניסוי האוטונומי מדגם הקרוסאובר 'אסקייפ'. בשנה הבאה החברה צפויה, יחד עם חברת ארגו AI להשיק מיזם מסחרי לרכבים אוטונומיים. ארגו AI, מגובה על ידי פולקסוואגן (VWAGY) שהשקיעה בחברה 2.6 מיליאד דולר. ארגו צפויה להשיק בשנה הבאה צי של מוניות אוטונומיות ורכבים מסחריים בארה"ב.

 

גם ג'נרל מוטורס (GM) שם. בחודש דצמבר האחרון החלה לנסות את רכביה האוטונומיים מדגם קרוז, כשבינואר האחרון חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם מיקרוסופט (MSFT) לשילוב טכנולוגיות ענן ברכב. מיקרוסופט תשקיע 2 מיליארד דולר במיזם, לפי שווי של 30 מיליארד, המהווים למעלה משליש משוויה של GM.

 

גם המקבילה לגוגל הסינית, באידו (BIDU), שם. בינואר השנה הייתה לחברה ה-6 שקיבלה היתר ממדינת קליפורניה לנסות את רכבי האפולו שם, לאחר שבדצמבר הייתה לחברה הראשונה בסין שקיבלה אישור לנסות את רכביה בבייג'ינג.

 

מניות בתעשייה ההיקפית

קודם כתבנו על ה-LIDAR. הטכנולוגיה נחשבת לקריטית לסקטור. החברה שנחשבת בעיני רבים למובילה בתחום היא לומינר (LAZR), שהצליחה להוריד עלויות ליחידה לפחות מ-1,000 דולר, יחד טווח גילוי גבוה יותר מהמתחרות וברזולוציה גבוהה יותר

 

אבל יש עוד חברות. אחת מהן היא ענקית החומרה אנבידיה (NVDA), שפיתחה את המעבד הגרפי (CPU) החזק בעולם, שבתחילה היה מיועד לגיימינג, אבל משמש היום מגוון רחב של טכנולוגיות, בהן תעשיית ה-AV, בשל יכולת עיבוד התמונה הגבוה שפיתחה ושלה יש נתח שוק של 90% בתחום ה-CPU.

 

עוד מניה מעניינת היא מניית אפטיב (APTV). החברה מספק פיתרונות טכנולוגיים בתחום החשמל והבטיחות לתעשייה. בשנה האחרונה עלתה המניה משווי של 51 דולר למניה לכמעט 144 דולר, כששווי שוק החברה האמיר ל-39 מיליארד דולר.

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דן 23/03/2021 16:30
    הגב לתגובה זו
    1. אף אחד לא מעוניין להיות תלותי , רכב שכזה הנו תלותי במציאת נקודת טעינה ואם מוצאים יש להמתין לפחות שעה שעתיים , בקיצור להיות מוגבלים . 2. נסעתם בכביש 6 לדוגמא והתהפכה משאית עם חומ"ס שזה אומר פקק ארוך ובמתנה של שעות במקרה הטוב , הסוללה תספיק , לא תספיק , בקיצור מתח ותלות . 3. כשאתם רוכשים סלולארי חדש , בשינה הראשונה מחזיק יומיים ללא טעינה , בשנה לאחר מכן אולי יום ושנה לאחר מכן כמה שעות ....בקיצור , אל תסמכו על ק"מ שמוכר לכם היצרן , זה יהיה נכון במקרה הטוב לחודשים הראשונים . 4. מי שחושב שהוא חוסך דלק , רשות המיסים שוקדת על הטלת מס לפי הק"מ שעשיתם וזה יגבה במעמד הטסט . אז מה עושים , לטעמי רכב היברידי פלאג-אין הפתרון הטוב ביותר , הוא לא תלותי רק בחשמל ....נגמר החשמל , עובר להיברידי רגיל .
  • בן כנען 23/03/2021 21:54
    הגב לתגובה זו
    אם אתה תקוע בפקק יש יותר סיכוי שיגמר לך הדתק מאשר תגמר לך הסוללה. יש הבדל של שמעים ואץ במהול סוללה תרכב. מול סולל של טלפון נייד. בקיצור תלמד לפני שאתה כותב
  • דודו 23/03/2021 19:50
    הגב לתגובה זו
    רכב חשמלי יכול מאוד להתאים בתור רכב שני, כדי להגיע לעבודה ובחזרה. למרבית האנשים מדובר בנסיעה שמהווה 90% מהנסועה שלהם. אם האוטו שלך יכול להגיע ל300 ק"מ בלי טעינה, אתה מסודר. ככה אתה חוסך את רוב ההוצאות שלך, בלי להיות מוגבל ע"י המגבלות של הרכב החשמלי. סעיף 1 לא מעניין כי אתה עושה מסלול קבוע כל יום ויכול להטעין רק בבית. 2 לא רלוונטי כי בפקק המנוע החשמלי לא עובד. סעיף 3, באמת יש ירידה של 10% בביצועים אחרי שנה שנתיים. אבל זה לא כ"כ נורא. 4, נחיה ונראה. אחרי שתחזיק רכב חשמלי אחד בבית, כנראה תבין שהשד לא כ"כ נורא וגם לרכב הראשי תקנה חשמלי.
  • TT 23/03/2021 19:14
    הגב לתגובה זו
    אתה בטח מצלם בפילים כי אתה מחפד שאיו לך מקום בכרטיס זיכרון
  • חובבן, אתה לא מחובר להתפחיות הטכנולגיות (ל"ת)
    א.א הכךי 23/03/2021 19:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דובון 23/03/2021 14:23
    הגב לתגובה זו
    מי תגיע ראשונה לנהיגה אוטונומית? התשובה היא טסלה. השאלה השניה היא: מי תגבה את המחיר הזול ביותר עבור ק"מ נסיעה? התשובה היא שכיוון שטסלה גם מייצרת את הרכב וגם את החשמל שבו טוענים את הרכב, היא בוודאות תהיה זולה מכל השאר וככל הנראה תהיה מונופול בשוק טריליוני הדולרים של המוניות האוטונומיות.
  • דודו 23/03/2021 19:54
    הגב לתגובה זו
    אפילו בראיונות עם מאסק הוא שואף לשלוט על 25% מהשוק. זה המון אבל זה לא מונופול. יש עוד מתחרות טובות במרוץ
  • 1.
    אזרח 23/03/2021 13:55
    הגב לתגובה זו
    קסם KTFי S&P Kensho Electric Vehicles Index מנוטרלת מט"ח
  • קרן הצבי (ל"ת)
    כבשה 23/03/2021 15:11
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.