סטטיסטיקה קרנות נאמנות חישוב
צילום: Istock

הלמ"ס: ירידה של 7% במספר המשרות הפנויות במשק

הביקוש למהנדסים עלה ב-10% בדגש על מהנדסי תוכנה. מנגד, נרשמה ירידה של כ-11% בביקוש לעובדים בענף הבנייה
גיא עיני |

ירידה חדה של כ-7% במספר המשרות הפנויות בחודשים דצמבר 2018 עד פברואר 2019 לעומת החודשים ספטמבר-נובמבר. כך עולה מנתוני מדד המשרות הפנויות שמפרסמת היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

מספר המשרות הפנויות למהנדסים מכל הסוגים: מחשבים, חשמל, תעשייה וניהול ומכונות וכו' רשם גידול של כ-10% בחודשים המדוברים ונרשם מחסור מתמשך בתחום שעמד על כ-9,489 משרות פנויות בדגש על מפתחי תוכנה שרשמו עלייה של כ-14% בביקוש עם כ-6,670 משרות פנויות.

בצד השני של המתרס נמצאות משרות הפקידות השונות בהן נרשמה ירידה של כ-12% בביקוש לפקידים שונים עם 1,600 משרות פנויות. תחום נוסף שסבל מקיטון בביקוש הוא ענף הבנייה, במשרות כגון רצפים, סתתים, טייחים, מסגרים ועובדי שלד בתחום הבנייה שספגו קיטון של 11%, עם 3,019 משרות פנויות.

מה זה אומר?

ירידה במספר המשרות הפנויות אומר שיש פחות ביקוש מצד מעסיקים לעובדים ובעצם היצע המשרות הפנויות להעסקה נמצא בירידה, נתון זה עלול לאותת על עלייה אפשרית באחוז האבטלה כיוון שבשלב הראשון נוצר קיטון בהיצע המשרות הפנויות ובשלב הבא עשוי להגיע גל פיטורים.

נתון נוסף שיעסיק את הממשלה הבאה הוא העובדה שהקיטון בחודשים ספטמבר-נובמבר 2018 היה 1.9% לעומת הקיטון בסקר הנוכחי שמצביע על ירידה של כ-7%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יאיר אבידן המפקח על הבנקים
צילום: בנק ישראל

בנק ישראל: להעמיד ערבות מדינה למשכנתאות בחברה הערבית היכן שניתן

בחלק גדול מהעסקאות ביישובים הערבים יש בעיית מהעדר רישום מסודר בטאבו, ובצוות בין משרדי בו חבר בנק ישראל הומלץ בין היתר על הצעד האמור איפה שהרישום כן מוסדר. 10% מסניפי הבנקים מצויים בישובים ערבים, ש-27% אינו פועל באמצעות הבנקים
איתי פת-יה |
לאחר גידול במספר סניפי הבנקים בישובי חברה הערבית לאורך שני העשורים האחרונים, כיום אלה מהווים 10% מכלל הסניפים של הבנקים - בעוד ש-15% מכלל אוכלוסיית ישראל מתגוררים בישובים אלה, כך עולה מסקירה שהציגו היום בבנק ישראל בכנסת אודות בנקאות למשקי הבית הערבים בישראל. כ-27% אחוז מהאוכלוסייה ביישובי החברה הערבית אינם פועלים באמצעות הבנקים, חלקם פועלים בבנק הדואר, זאת מול 4% באוכלוסיה היהודית. 63% מהאוכלוסיה הערבית הבוגרת החזיקה בכרטיס אשראי ב-2020 מול 86% אצל יהודים. מתוך מחזיקי כרטיס האשראי הערבים, 15.3% הוגבלו למסגרת של עד 3,000 שקל לעומת 5.1% בקרב היהודים. 86% מהערבים בארץ שמחזיקים במסגרת עו"ש ניצלו אותה, בהשוואה ל-70% מהיהודים.  עוד נכתב כי שיעור הלווים שפיגרו בתשלומי ההלוואה במהלך השנה ביישובי החברה הערבית גבוה משמעותית (11.7% מול 6% בקרב יהודים) ושיעור הריבית ביישובי החברה הערבית גבוה בהשוואה ליתר המגזרים (5.87% מול 4.68%). באשר למשכנתאות הוסבר כי מספר ההלוואות לדיור ביחס לכמות הדירות שנרכשו או נבנו ביישובי החברה הערבית נמוך בהשוואה למגזר היהודי. בחלק גדול מהעסקאות ביישובי החברה הערבית קיימת בעיה במשכון הנכס כתוצאה מהעדר רישום מסודר בטאבו. כמות ההלוואות לדיור בחברה הערבית גדלה ב-42% בשנתיים האחרונות. חלק מהאשראי לדיור בחברה הערבית ניתן כאשראי צרכני בגלל קשיי רישום. לאור אלה, הובאו גם ההמלצות שגיבש צוות בין משרדי המורכב מבנק ישראל (ובתוכו הפיקוח על הבנקים), רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, המשרד לשוויון חברתי, משרד האוצר, המועצה הלאומית לכלכלה, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, משרד ראש הממשלה, ורשות המיסים. בין הההמלצות ערבות מדינה למשכנתאות עבור נכסים ברי רישום (ההמלצה נבחנת מחדש על ידי החשכ"ל, כך צוין),  תכנית לחינוך פיננסי בחברה הישראלית בכלל ובחברה הערבית בפרט; הסרת החסמים בפני שימוש באמצעי תשלום מתקדמים; הנגשת חלק מהתכנים הבסיסיים של הגופים הפיננסיים בשפה הערבית; בחינת הצורך והחסמים במתן שירותים תואמי כללי השריעה; הגברת ההגנה הצרכנית ללקוח הפיננסי; אופן הנגשת אשראי ועוד.