אמזון יכולה לעקוף את וולמארט ולהפוך לקמעונאית הגדולה בארה"ב - אבל זה לא יהיה קל
ענקית הקמעונאות וולמארט WALMART מחזיקה כיום בתואר הקמעונאית הגדולה בארצות הברית, אך לפי האנליסטים מג'יי פי מורגן יתכן וזה הולך להשתנות, עם נתח שוק של 40% משוק האיקומרס אמזון AMAZON מצמצמת פערים.
אמזון ידועה בעיקר בתור חנות אינטרנטית, בעוד וולמארט מחזיקה סניפים פיזיים בכל ארצות הברית. אך למרות ההבדלים במודל העסקי, קיימת תחרות קשה בין הענקיות כבר מספר שנים. אחת מהדרכים בהן החברות מתחרות הן דרך השירותים האינטרנטיים שהן מציעות, כשאמזון מציעה לצרכנים אפשרות להפוך למשתמשי פריים, דבר שעולה 14.99 דולר לחודש או 139 דולר לשנה ונותן להם משלוח חינם ומהיר. לעומתה, וולמארט יצאה ב-2020 עם וולמארט פלוס, שדומה מאוד לשירות הפריים ומציע משלוח חינם ומשלוח באותו היום במחיר נמוך יותר משל אמזון של 12.95 דולר לחודש או 98 דולר לשנה.
"לאמזון יש נתח שוק של 40% במכירות אונליין, בנוסף לכך ששירות הפריים הוא כלי רב עוצמה ובעל ערך שמשפר את נתח השוק," כתב כריסטופר הורברס מג'יי פי מורגן. "במילים אחרות, זה נראה כמו קרב ארוך ויקר לוולמארט".
וולמארט מצידה לא תוותר על התואר בכזו קלות, בפגישת המשקיעים באחרונה באפריל וולמארט הציגה תוכניות להגדלת המכירות ב-130 מיליארד דולר במהלך חמשת השנים הבאות. תוכניות שכוללות גם שיפור חווית הקנייה של הצרכנים אונליין, כמו הוספת אפשרויות משלוח ונקודות איסוף נוספות. בנוסף, החברה צופה כי האוטומציה תיכנס ל-65% מהחנויות שלה עד 2026. "אנו רואים את ההזדמנות להאיץ את ההתקדמות על ידי השקעות באוטומציה של שרשרת האספקה, הכוללות השקעה באיסוף מידע, תוכנה ורובוטיקה, מה שישפר דברים כמו מיקום הפריטים, רמות המלאי, העלויות הכלכליות ליחידה ומהירות האספקה," אמר מנכ"ל וולמארט דאג מקמיליון.
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמזון רשמה בדוחותיה האחרונים לרבעון הראשון רווח למניה של 31 סנט על הכנסות של 127.4 מיליארד דולר, לעומת צפי אנליסטים לרווח למניה של 21 סנט על הכנסות של 124.47 מיליארד דולר. ההכנסות משירותי הענן עמדו על 21.35 מיליארד דולר לעומת צפי של 21.03 מיליארד דולר, שולי הרווח התפעולי עמדו על 3.7%. תחזית החברה לרבעון השני היא להכנסות של בין 127 מיליארד ל-133 מיליארד דולר, כשהצפי היה 130 מיליארד דולר. המכירות צפויות לגדול בין 5% ל-10%.
"ביצועי החנויות שלנו ממשיכים להשתפר תוך כדי שאנו משפרים את מהירות אספקת המוצרים ללקוחות, אנו מצפים להגיע לשיא במהירויות האספקה ב-2023," אמר המנכ"ל אנדי ג'סי." עסקי הפרסום שלנו ממשיכים גם הם להציג צמיחה מסיבית, בעיקר כתוצאה מההשקעה שלנו בלמידת במכונה שעוזרת ללקוחות לראות את המידע הרלוונטי, מה שגורם לתוצאות חזקות יותר למותגים."
וולמארט דיווחה בדוחותיה האחרונים על הכנסות של 152.3 מיליארד דולר, מעל לצפי האנליסטים להכנסות של 148.65 מיליארד דולר. החברה רשמה רווח מתואם של 1.47 דולר למניה, גבוה מצפי האנליסטים בוול סטריט לרווח מתואם של 1.32 דולר למניה. המכירות בחנויות זהות בארה"ב עלו ב-7.4%, טוב בהרבה מהצפי בשוק לעלייה של 5.25%. אלו חדשות מרעישות - וולמארט משמשת כמראה לשוק הקמעונאות בכל העולם.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הרווח התפעולי השתפר ב-17.3% ל-6.24 מיליארד דולר, כשרווחיות התפעולית עלתה ב-0.34%, מה שמשקף את מעבר של החברה להתמקד ברווחיות. הרווחיות הגולמית ירדה ב-0.18% ל-23.7% על רקע העלייה במכירות בחנויות מכולת ברווחים נמוכים יותר.
- 1.כל הענקיות 16/06/2023 11:22הגב לתגובה זובחצי,זה התחיל עם ירידת השווקים אך כעת עם עליית השוק הניפוח חוזר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
