ניתוח טכני: האם היעד הבא הוא 1000?
רק 4% מפרידים בין כותרות שמנות וחגיגות הזויות לבין מדד 1,000 הנקודות. כאילו לאן הגענו ולאן התקדמנו. כאילו שמשהו כאן ישתנה. אבל כנראה שמספר עגול וגדול הוא סיבה למסיבה. ומדד המעו"ף רחוק רק 4% משם. אלא שכדי להגיע לשם ולא רק להגיע ולסגת, הוא יצטרך לעמוד במספר מבחנים אותם אפרט בגוף הסקירה.
בהנחת העבודה של הסקירה הקודמת הערכתי שקיים סיכוי גבוה לפריצה לשיא כל הזמנים. מדד המעו"ף אכן חצה מעלה במהלך השבוע את רמת 950 הנקודות והגיע לשיא שבועי של 963.2. אלא שמחזורי המסחר מסרבים לשתף פעולה וזו נקודה לחובתו של השוק.
הנחת העבודה
הנחת העבודה לתקופה הקרובה גורסת שכיוונו של מדד המעו"ף מעלה וכי כל נסיגה אמורה להיות לא יותר מאשר תיקון טכני. הסבירות היא להמשך מגמת העליות.
האינדיקטורים לתקופה הקרובה
בעוד שהמגמה הראשית והמשנית מצביעות מעלה בקביעות ומעלות את הסבירות להמשך גל העליות, הרי שהמגמה המינורית נוטה לתעתע ולשנות כיוון חדשות לבקרים. וכאן, לשבוע שבועיים הקרובים, יש לשים לב למספר פרמטרים בסיסיים:
1. מחזורי המסחר הם הקריטריון החשוב ביותר לתקופה הקרובה. הנטייה הטבעית היא להביט על השינויים בשערי הסגירה כדי לבחון האם השוק עלה או ירד. מידע זה זניח לעומת המידע שמספקים היקפי הפעילות. כלומר, רצוי לבחון לא רק האם השוק עלה או ירד, אלא כיצד עשה זאת ובאילו מחזורים. שבירתה של רמת 950 הנקודות היא חיובית ומלווה במומנטום חזק יחסית כיאה למגמת עלייה אמיתית. אלא שהיקפי הפעילות מסרבים להתרחב. מחזורי המסחר במגמת עלייה משמשים כסוג של רשת ביטחון. כאשר הם מתרחבים הם מעלים את הסבירות שכל ירידה תהיה אך ורק אפיזודה חולפת, תיקון טכני, ירידה לצורך עלייה. כאשר מתקיימת מגמת עלייה שאינה מלווה בהתרחבות בהיקפי הפעילות אין הדבר אומר שהיא לא תמשיך לאורך זמן. הדינאמיקה הזאת רק מקשה על ניתוח השוק, הבנתו ועל תהליך קבלת ההחלטות.
2. כדי להמשיך מעלה באותו הקצב ובאותה התנופה נעלה את הרף מעלה, כמדי שבוע. הרמה הקריטית לשבוע הנוכחי מצויה ב-942 הנקודות. רמה זו, כפי שאפשר לראות על הגרף, שימשה בעבר כרמת התנגדות. שבירתה מעלה הפכה אותה לרמת תמיכה. על הגרף אפשר לראות שמיד לאחר מכן, במשך שלושה ימי מסחר, נסוג מדד המעו"ף בסמוך לרמה זו, נבלם וחזר לעלות. לכן, גם הפעם, כדי שמדד המעו"ף יוכל להמשיך ולטפס, חייבת רמה זו לבלום כל נסיגה שהיא. שבירתה מטה תחייב בחינה חוזרת של הנחת העבודה לטווח הקצר.
סיכום
הנה זה מגיע, מדד 1,000 הנקודות מצוי בהישג יד אחרי לא מעט קשיים. אלא שכדי להישאר בפסגה, דרושה יותר מאשר נגיעה בודדת בקצות האצבעות. אנחנו רוצים לראות את מדד המעו"ף חוצה את רמת היעד בעוצמה ונחישות. לפחות את זה.
אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל
כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום
מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק.
כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?
האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.
על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית.
- הבונוס של מצרים מסיום המלחמה ולמה היא קיבלה העלאת דירוג אשראי?
- פדיונות של 144 מיליארד דולר ביום אחד ותנועת המחאה שקמה בארה"ב וסחפה את העולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM
באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.