סקר גיאו: רק 14% מהמגזר הרוסי צופה בערוצים 2 ו-10
סקר של ד"ר רינה דגני, מנכ"ל חברת גיאוקרטוגרפיה חושף נתונים מעניינים על הרגלי הצפייה של המגזר הרוסי אשר עשויים להפתיע את המפרסמים בארץ ואת חברות הפרסום המתמחות בפרסום מגזרי. מהסקר עולה, כי "רק 14% מהאוכלוסייה דוברת הרוסית צופה בערוצים 2 ו-10. זאת, למרות שעברו 15 שנים מגל העלייה ההמונית מבריה"מ לישראל. הסקר, שנערך לקראת כנס "קוויאר בפיתה" של המי"ל (המרכז הישראלי לניהול - א.א) בנושא ההשתלבות של המגזר הרוסי בחברה הישראלית, מצא שכ-95% מהעולים דוברי הרוסית נוהגים לצפות בטלוויזיה, כש-35% מהם רואים בערוץ 9 את ערוץ הצפייה העיקרי שלהם ו-25% רואים את ערוץ "אוארטי". עוד עולה מהסקר ששיעורי הצפייה בערוצים הישראליים בקרב העולים מרוסיה הם פחות מ-20% מזמן הצפייה הכולל שלהם בטלוויזיה ו-35%-40% מהעולים נוהגים לצפות בערוצים הישראליים, לפחות שעה בשבוע ברצף. בסך הכל, העולים מבריה"מ נוהגים לצפות ב-4 ערוצי טלוויזיה שונים, כולל תחנות רוסיות נוספות, תחנות של הכבלים וערוצי סרטים. נתון מעניין נוסף מראה ש-65% נוהגים לקרוא עיתון יומי כלשהו. בקרב קוראי העיתונים, הממוצע היומי עומד על קריאה של כ-1.5 עיתונים. כ-5% נוהגים לקרוא את "ווסטי" וכשליש מגיעים גם ל"ידיעות אחרונות", לפחות כעיתון משני שלהם. הפערים בין העלייה הרוסית לצברים הישראלים ניכרים גם בתחום האינטרנט. כ-50% מהעולים אינם גולשים באינטרנט - נתון זה מקביל לנתון שעלה בסקר שנערך אשתקד ומלמד כי בקרב האוכלוסיה דוברת הרוסית לא חלה עלייה בשימוש באינטרנט. האתרים המבוקשים בקרב הגולשים הללו הם: פורטל "רמבלר" אליו נכנסים כ-70% מהגולשים; "ערוצי זהב" אליו גולשים כ-45% ואתר "רוסי-ישראלי" עם כ-40% מהגולשים. רינה דגני, מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה, מסבירה שהאוכלוסייה הרוסית עוד לא נטמעה בארץ ויש להעביר מסרים לאוכלוסייה הרוסית המתאימים לה. לדבריה: "למרות שהאוכלוסייה דוברת הרוסית נמצאת בארץ כבר 15 שנה, היא עדיין דורשת אמצעי פרסום ומדיה משל עצמה, והיא אינה זוכה לחשיבה מספקת מצד המפרסמים הישראליים. המפרסמים סבורים שהאוכלוסייה מספיק זמן בארץ והיא מדברת עברית, מסתובבת בארץ, רואה שלטי פרסום ומפנימה את המסרים המועברים לאוכלוסייה הכללית. הממצאים הנ"ל מלמדים שיש לשדר לאוכלוסייה הרוסית מסרים המתאימים לה ובאמצעים מתאימים לה, וזאת כדי להגדיל את מידת החשיפה שלה למוצרים שונים".