יאנקי גרופ: יש ביקוש עולמי לשירותי וידיאו בסלולר
מפעילי הרשתות הסלולאריות ברחבי העולם נאבקים ביניהם על פוטנציאל ההכנסות משידורי וידאו בדור השלישי, תוך שימוש בטכנולוגיות שונות. עם זאת, מדובר בשוק מורכב המותיר עדיין שאלות רבות ללא מענה, כגון: האם יהיה ביקוש לשירותי הווידיאו מצד המשתמשים? איזה תוכן ימשוך את הלקוחות יותר מכל? כיצד לתמחר את שירותי הווידיאו/טלוויזיה, וכיצד לארגן את השירותים בחבילות?
לרבות משאלות אלו אין עדיין תשובה חדה וברורה. עם זאת, יש כמה רמזים מוקדמים שיכולים להתוות את הדרך. רמזים אלו ניכרים הן בענף הסלולרי והן בהרגלי הצריכה של שירותי וידאו/טלוויזיה באמצעות פלטפורמות אחרות.
מנתוני הצמיחה בעבר וממחקר משתמשי הקצה של "יאנקי גרופ" עולה, כי בהחלט קיים ביקוש עולמי שטרם התמלא לשירותי וידאו/טלוויזיה במכשירים סלולריים. על פי הערכת יאנקי גרופ, עד 2010 יחצה שווי השוק המשולב של שירותי הוידאו/טלוויזיה את רף 11 מיליארד הדולר. סכום זה מהווה כ-2% משוויו הכולל של השוק וכמעט 20% מכלל שוק הבידור-מידע.
יצויין, כי נתונים אלו כוללים שירותי העברת נתונים לפי אירוע (per event) והורדות קבצים, מינויים חודשיים, הן לשידורים ליעד יחיד (unicast) והן לשידור המוני (broadcast), ומביאים בחשבון חדירה של טכנולוגיות מאפשרות (enabling technologies).
לדעת יאנקי גרופ, ניתן להעריך ביתר דיוק את השימוש בשירותי וידאו/טלוויזיה בסלולרי על-ידי השוואה לשימוש באינטרנט. מבחינת האינטראקטיביות והתנהגות השימוש, המכשירים הסלולריים דומים יותר למחשבים אישיים מאשר למקלטי טלוויזיה.
אומנם משתמשי הטלפונים הסלולאריים אימצו בתחילה את השירותים החד-כיווניים המוכרים להם מהטלוויזיה, אך עם הזמן הם צפויים להעדיף את הגמישות והאינטראקטיביות של האינטרנט המאפיינת אתרים דוגמת YouTube ואחרים. עבור לקוחות מטרה חשובים אלה, גם שידורי טלוויזיה ייעודיים לסלולר (broadcast) נתפסים כצעידה לאחור.
עקב כך ממליצה יאנקי גרופ למפעילי הרשתות הסלולריות שלא להזניח את מודל השידור ליעדים יחידים (unicast) בניסיון להגיע לשידור המוני (broadcast).
חשוב מכך, המפעילים צריכים לשקול היטב את החלטותיהם בנושא השידורים לטלפונים ניידים. לדוגמא, אסטרטגיה של הוספת שידורי טלוויזיה המוני (broadcast) לטלפונים ניידים כהשלמה לשירותי ה-VOD הקיימים בדור השלישי, היא דרך לגדר את ההימור של מפעילי הסלולר למקרה בו יתפתחו ביקושים בלתי צפויים לטלוויזיה הסלולרית.
עם זאת, המפעילים צריכים לשים לב לתמרורי אזהרה מכמה שווקים של שידורי טלוויזיה בנייד, כגון קוריאה ויפן, בהם המפעילים אינם צפויים להחזיר את השקעתם בטווח הזמן הבינוני.