מכירות מאכזבות לנגן המולטימדיה של מיקרוסופט
לא לתגובה הזו קיוו אנשי השיווק של מיקרוסופט: אחרי מסע יחצ"נות ארוך ושורה של פרסומים מקדימים הושק סוף סוף נגן ה-Zune של החברה בתחילת החודש – ונעלם כלעומת שבא. בטבלת המכירות של אתר הקניות אמזון מדורג המכשיר במקום ה-18 בלבד בתחום נגני המולטימדיה, הרחק מאחורי הנגנים של אפל, סאנדיסק וקריאייטיב. בהתחשב בכך שהמכשיר הושק כאמור רק לאחרונה, מדובר בתגובה פושרת בלשון המעטה.
'פושרת' היא גם מילת המפתח שאפיינה את הסקירות והביקורות שפורסמו אודות הנגן. עיתונאי טכנולוגיה ביקרו את חוסר התאימות של המכשיר עם מוצרי מיקרוסופט, כגון מערכת ההפעלה 'ויסטה' למשל. גם ההגבלות שהטילה מיקרוסופט על העברה של קבצי מוסיקה בין מכשירים (ניתן להעביר אלחוטית קבצי מוסיקה בין מכשיר למכשיר, אבל הקבצים יימחקו לאחר שלושה ימים) לא מצאו חן בעיני המבקרים והלקוחות. תלונות נוספות התמקדו בחוסר התמיכה של המכשיר בפודקאסטים (משדרי רדיו שמקורם ברשת), תכונה שלא הוסיפה נקודות רבות למכשיר החדש, שנאלץ לפלס את דרכו בשוק שנשלט לחלוטין על הענק הלבן מתוצרת Apple.
הגדיל לעשות כתב השיקאגו סאן, אנדי אינטקו, שהמליץ לקוראיו להימנע לחלוטין מרכישת המכשיר (אותו הוא מכנה 'Loony Zune'), לאחר שבילה מספר ימים במחיצתו. אינטקו לא היסס לקבוע כי מדובר במכשיר מיותר, שיעלם מן השוק בתוך פרק זמן של שישה חודשים לכל היותר.
ואם כל זה לא מספיק, נראה שגם החדירה של המכשיר בנקודות המכירה לוקה בחסר. על פי סקר שפרסמה חברת המחקר פייפר ג'פריי, רק שמונה אחוזים מהמוכרים בארבעים חנויות אלקטרוניקה שונות שנבדקו, המליצו על ה-Zune ללקוחותיהם, בעוד ש-75% המליצו על נגן ה-iPod. יתרה מכך, עורכי המחקר אף טוענים כי מוכרים רבים כלל לא היו מודעים לכך שהמכשיר נמכר בחנויותיהם.
ומה תגובתה של מיקרוסופט לזרם הבלתי פוסק של החדשות הרעות? נראה שהחברה מעדיפה כרגע לשמור על פני פוקר, ולהביט קדימה. ג'ייסון ריינדרופ, מנהל המוצר במיקרוסופט, אמר כי "אנחנו בדרך לעמידה ביעדי המכירות שקבענו לעצמנו". בנוסף רמזו בעבר אנשי מיקרוסופט כי ה-Zune הוא יריית הפתיחה של החברה, וכי בעתיד יצטרפו אליו מוצרים נוספים. נראה שמיקרוסופט מתכוננת למערכה ארוכה, למרות שנדמה כי הקרב הראשון הוכרע לרעתה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".