תנובה שף: גידול שנתי של 20% בפעילות מול בתי הקפה
תנובה שף, החברה המתמחה והמובילה של קונצרן תנובה בשוק המזון המוסדי, מדווחת על גידול של 20% בפעילותה בשוק בתי הקפה. במונחים כספיים, צופה החברה לסיים את 2006 בלמעלה מ-75 מיליון שקל.
סך הכל מספקת החברה מוצרים לכ-650 בתי קפה המהווים 80% מסניפי רשתות בתי הקפה המובילות בארץ, ולכ-65% מנקודות בתי הקפה בכלל הענף, לרבות בתי קפה פרטיים.
בין הרשתות עימן עומדת תנובה שף בקשרי שיתוף פעולה אסטרטגיים ניתן למנות את: קפה ג'ו, קפה הילל, רשת ארומה, רשת ארקפה, אספרסו בר, רשת קפה נאמן הירושלמית, קפה נטו ועוד. הללו מצטרפים לבתי קפה פרטיים רבים הפרוסים בכל רחבי הארץ, להם מעניקה "תנובה שף" שירות שוטף של אספקת מוצרים ופתרונות ייעודיים מתחום המזון לבתי קפה.
הגידול בפעילות תנובה שף במגזר בתי הקפה נובע מההחלטה האסטרטגית שקיבלה החברה להתמקד במגזר בתי הקפה, תוך פיתוח והתאמת פתרונות בהתאם לצרכים הייחודיים לו. זאת, בעקבות התחזקות מעמד רשתות בתי הקפה בישראל והרחבת פעילותן, המהווה כיום, להערכת החברה, כחמישית מכלל פעילות בתי הקפה בישראל.
"בשנתיים האחרונות אנו עדים להתחזקות משמעותית של רשתות בתי הקפה הגדולות לעומת בתי הקפה השכונתיים. רשתות בתי הקפה בישראל, מצליחות לייצר אחידות גבוהה באיכות המנות, גם כשמדובר בעשרות סניפים ברחבי הארץ", מסרה איריס פיין, מנכ"ל תנובה שף.
"רשתות בתי הקפה הפכו למעשה לשדרוג של רשתות הפאסט-פוד הקונבנציונאליות עם תוספת משמעותית של חווית אכילה. הדבר מתבטא בהגשת ארוחות מלאות, בדומה למסעדות, כמענה לצורך של המבקרים לאכול ארוחה מלאה ולא רק קפה ומאפה כבעבר. תנובה שף, אשר זיהתה מגמה זו, מספקת סל מוצרים המתאים להכנת המנות העיקריות בבתי הקפה, מעבר למוצרי החלב והגבינות המסורתיים".
תנובה שף מהווה ספק ראשי לענף עם מגוון רחב של מוצרים לרבות מוצרי חלב, גבינות, דגים, נקניקים. גולת הכותרת המוצעת על ידי החברה בתחום החלב הינה חלב תנובה לבתי קפה, שפותח במיוחד על ידי תנובה למגזר ומציע איכויות הקצפה גבוהות במיוחד המתאימות להכנת כל סוגי הקפה.
כחלק ממגמת הבריאות העולמית, שמה החברה דגש מיוחד על הערכים התזונתיים של המוצרים המסופקים לבתי הקפה, במטרה לאפשר לבית הקפה לבנות מנות מזינות, איכותיות בערכים קלוריים ותזונתיים, המתאימים לדרישות הלקוחות.
פיתוחים נוסף של תנובה שף כוללים מנת מוזלי (יוגורט וגרנולה) שהפכה ללהיט בשנה האחרונה בחלק ניכר מבתי הקפה, ומבוססת על יוגורט ה"יופלה" 1.5% שומן המסופק אף הוא על-ידי תנובה ללקוחותיה בתחום בתי הקפה.
בתחום המוצרים לכריכים, פיתחה תנובה שף בשיתוף עם "מאמא עוף" חזה עוף בגריל, המותאם במיוחד לכריכים חמים ולסלטים, המוגשים בבתי קפה. בשיתוף עם "טירת צבי" פיתחה החברה רוסטביף אנטריקוט איכותי המותאם אף הוא להגשה בכריכים.
בנוסף, יצאה תנובה שף עם סדרת מוצרים של "דגי תנובה" המיועדים אף הם לבתי קפה, הכוללים בין היתר סלמון מעושן המתאים לכריכים ולסלטים, טונה מעושנת ומקרוסקה (פילה מקרל מעושן).
לאחרונה, השיקה תנובה שף קטגוריית מוצרים חדשה, המיועדת לארוחות בוקר בבתי קפה: ביצים נוזליות מפוסטרות, המגיעות באריזת קרטון 1 ליטר, בדומה לאריזת חלב. מדובר בנוזל ביצים שעבר פיסטור, ללא כל חומרים משמרים, המאפשר לבית הקפה להכין לסועדים חביתות איכותיות, מבלי שיהיה בהן חשש לסלמונלה.

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- גילוי מרצון: הזדמנות להסדיר חובות - או מלכודת לנישומים?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

"ספרד לא ביטלה הזמנות מרפאל" - המנכ"ל חושף: צבר ההזמנות יחצה את ה-75 מיליארד ודוחף להנפקה
ה"בטן" בצבר? - "רפאל חברה שקלית וזה קשור לתנודות במטבע, בפועל הצבר יעבור את ה-75 מיליארד שקל בסוף שנה"; מרגישים "חצי חרם"? - "ההזמנות והמכירות בקצב גבוה אבל, כנראה שאפשר היה יותרצה" - מנכ"ל רפאל יואב תורג'מן מדבר על הכל ומדבר על הנפקה
רפאל סיכמה את הרבעון השני ואת המחצית הראשונה של השנה עם צמיחה בהכנסות וברווח. היקף המכירות ברבעון עמד על 4.74 מיליארד שקל עלייה של כ־20% לעומת התקופה המקבילה והרווח הנקי זינק ל-340 מיליון שקל, לעומת 132 מיליון שקל ברבעון המקביל. בהשוואה לרבעון הראשון
זו צמיחה מתונה יותר של כ־2%, אבל אם מסתכלים חצי שנתית המספרים מרשימים: מכירות של 9.36 מיליארד שקל, עלייה של כמעט 20% לעומת מחצית השנה הקודמת, ורווח נקי של 612 מיליון שקל קפיצה של 68%.
במקביל, נתוני הצבר מעוררים שאלות. ברבעון הראשון נרשם שיא של
67 מיליארד שקל, אבל בסוף הרבעון השני הצבר ירד ל־65.7 מיליארד שקל. עם זאת, בהשוואה לשנה שעברה זו עדיין עלייה משמעותית שאז הצבר עמד על 59 מיליארד שקל. בתוך כך נחתמה עסקה גדולה בגרמניה לאספקת פודי Litening 5 בהיקף מוערך של 350 מיליון אירו, מה שמראה את ההתרחבות
של הפעילות.
על רקע התוצאות הללו, ישבנו לשיחה עם מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, שהסביר מה עומד מאחורי התנודות בצבר, על תחושת ה"חצי חרם" בעולם, על שימור ההון האנושי וגם על האפשרות שהמדינה תאפשר לחברה ללכת במסלול
של הנפקה.
האמת שזה אולי היה די ברור וצפוי, אבל הייתה קצת, נקרא לזה, ״בטן״ בצבר. מה קרה שם?
"שאלה טובה. שתי דברים אני יכול להגיד על זה. תקופה קצרה מאוד אחרי שסגרנו את הספרים קיבלנו עוד הזמנות בהיקף של כ־5 מיליארד שקלים, כך שהבטן בצבר היא קטנה, קטנה והפכה להיות שלילית זאת אומרת חיובית במובן שלי.
- הצבר של רפאל ירד, אבל צפוי לעלות בהמשך - "נגיע לצבר של 75 מיליארד שקל"
- רפאל מוכרת לגרמניה מערכות למטוסי קרב ב-350 מיליון אירו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חוץ מזה, מכיוון שאנחנו חברה שקלית, בניגוד לתעשייה האווירית ואלביט כשלהם יש הזמנה של מיליארד דולר, אז אם הדולר עולה או יורד, זה נשאר מיליארד דולר. אצלנו, אם יש לי הזמנה של מיליארד דולר והדולר יורד ב־7%, אני מקטין את הצבר ב־7%, ב־70 מיליון. לכן הירידה בשער הדולר השפיעה עלינו. אם הייתי כותב את הדוחות בדולר, זה היה נשאר הסכום במדויק, אבל אני כותב בשקלים ולכן הערך משתנה בהתאם לשער החדש. עכשיו כשהדולר עולה חזרה, זה גם יחזור למעלה. בכל מקרה, זו תנודה מקומית, ותזמון של הגעת הזמנות. כמו כן זמן קצר אחרי שסגרנו את הרבעון הגיעו הזמנות גדולות, ואני צופה שבשנה הזו נעלה אל מעבר להיקף ההזמנות של השנה שעברה - זו הולכת להיות שנת שיא".
מה זה אומר על הצבר? יגיע ל־75 מיליארד?
"הוא יעבור את ה־75 מיליארד".
מה ״הלהיטים״ בצבר נכון להיום?