שוק האופציות השבוע: יש מקום להגנה מפני מימוש מתון

דרור גילאון מזהיר, כי בהתחשב בעובדה שאנו מצויים בשבוע של פקיעת האופציות ולאור זאת שסטיות התקן נמוכות ממילא, מגוון האפשרויות שלנו לחודש נובמבר קטן יחסית
דרור גילאון |

בהתחשב בעובדה שאנו מצויים בשבוע של פקיעה וסטיות התקן נמוכות ממילא, מגוון האפשרויות שלנו לחודש נובמבר קטן יחסית - אך גם בסיטואציה זו ניתן לקיים אסטרטגיית הגנה מדודה וזולה, כקניית פרפר עם מכירת אופציית רכש מחוץ לכסף.

בבואנו להיערך לקראת השבוע הקרוב בשוק אופציות המעו"ף, אנו מציעים לשים לב לשני איתותים טכניים, שבכל זאת מנסים לרמז לנו שהתיקון בשוק יכול להיות קרוב למדי, מדד העוצמה היחסי מצוי ברמה של 81 נקודות (מלמד על עודף רכישות בשוק) ומחזורי המסחר שהיו נמוכים בשבירת השיא החדש השבוע יחסית לשיא הקודם, גם כן מהווים סימן לחולשה מסוימת בעליות.

בשבוע שעבר ראינו את שוק המעו"ף פורץ את רמת התנגדות של 917 ומצליח להתבסס ברמות שיא חדשות. בשוק הנגזרים ראינו את סטיות התקן ממשיכות לרדת מרמות של כ-17% עד לרמות של כ-14% ואת הביטחון הגדל של המשקיעים שבא לידי ביטוי בגידול בפוזיציות הפתוחות באופציות המכר לנובמבר.

מבחינה כלכלית האינטקטורים וגורמי המאקרו בהחלט תומכים במהלך העליות החד של השבועות האחרונים.

מדד אוקטובר ירד יותר מהתחזיות (אינפלציה נמוכה) ושאלת הורדת הריבית כבר נותרה רטורית, האמינות הפיסקלית מתחזקת לנוכח כניסתו של ליברמן לממשלה שמגדילה את הסבירות להעברת התקציב במועד וללא שינויים מהותיים, נתוני הצמיחה במשק והדוחות הכספיים מצביעים על כך שפגיעת מלחמת לבנון השנייה בכלכלה הייתה פחותה מהערכות המוקדמות.

גם העליות בשווקים בחו"ל, ירידה במחירי האנרגיה ובסביבת הריביות, יחד עם קצב צמיחה נאה של כלכלת העולם, הצומחת בקצב מהיר של כ-5.3% - ובלווי הסחר העולמי הגדל ב-9.9%, תומכים בחברות הייצוא הישראליות, במשק ובהמשך עליות שערים בבורסה.

מבחינה טכנית זוכה שוק ההון להמשך גיבוי כמעט בכל המדדים: מגמה, ממוצעים נאים, יחס PUTCALL ועוד כמה אחרים.

על פי נתוני סוף השבוע ניתן לבצע רכישה של אופציית מכר 920, ולכתוב שתי אופציות מכר 910.

על מנת שלא נהיה חשופים למצב של ירידות חדות מידי, בעקבות לחץ של כותבי אופציות המכר הרבים בשבוע האחרון, נרכוש לנו אופציית מכר 900 ובכך נקבע את ההפסד המקסימאלי האפשרי. כדי להוזיל עלויות נמכור אופציית רכש 950 הרחוקה כמעט 3% מהכסף, מתוך נקודת הנחה שרווח שבועי של 3% לאחר גל העליות האחרון בהחלט יספק אותנו.

עלות האסטרטגיה היא בסביבות 65-70 שקלים וכל יחידת אסטרטגיה מגינה לנו על מניות מעו"ף בשווי של כ-92,000 שקל. ההגנה תחל מירידה של 0.3% ותגיע למיקסום במידה והשוק יאבד 1.4% במהלך השבוע. ירידה חדה של יותר מ-2.3% בארבעת ימי המסחר שנשארו לפקיעה נראית בסבירות נמוכה כרגע ולא תספק כל הגנה.

*הכותב: דרור גילאון, הינו מנכ"ל ניהול תיקי השקעות, מאור לוסקי- בית השקעות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מונית
צילום: ביזפורטל

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד

התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד

מנדי הניג |

תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.

כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.

שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.

גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."