לאומי קארד שוברת שוק? מנפיקה כרטיס אשראי בלי עמלות

פותחת את 2007 במהפכה, כהגדרתה, עם השקת כרטיס אשראי ללא עמלות. בנוסף, מנסה החברה לנגוס בפלח השוק שאינו "מגהץ", עבורו תנפיק כרטיס נטען; האלפיון העליון יאלץ "להסתפק" בשירותי קונסיירג' צמוד
אפרת אדיר |

חברת כרטיסי האשראי ופתרונות התשלום לאומי קארד הודיעה במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר (ג') על השקה של 3 כרטיסי אשראי חדשים עם מסר ברור לכל לקוחות הבנקים: "יש לנו הפתרון לכל צורך".

לדברי אריה היילוייל, מנכ"ל לאומי קארד, מדובר בשינוי מהותי בשוק כרטיסי האשראי. הכרטיס החשוב שתנפיק לאומי קארד בסוף חודש ינואר, יתבסס על מותג ויזה ויוצע לכל לקוחות הבנקים ללא עמלת דמי חבר.

הכרטיס החדש, "לאומי קארד FREE" הוא כרטיס האשראי הראשון בישראל עבורו אינן נגבות עמלות קבועות, כגון עמלת דמי חבר, עמלת הגבלת אחריות ועמלת טיפול ותשלום נדחה. לצד זאת, הכרטיס אינו כולל את ההטבות שמעניקים לרוב כרטיסי האשראי, בהן: נקודות, השתתפות במבצעים, חברות במועדונים, ביטוח נסיעות לחו"ל, כרטיס חיוג חו"ל ועוד.

העמלה היחידה המחוייבת בכרטיס היא עמלה על עסקאות בחו"ל - המרת מטבע ומשיכת מזומן בחו"ל. כמו כן, את דפי הפירוט החודשיים ניתן לראות רק באתר האינטרנט של החברה, ללא תשלום.

היילוייל חושב שמדובר במהפכה בשוק כרטיסי האשראי, בהמשך למהפכת כרטיס המולטי, המונפק בשת"פ עם שופרסל ומציע מסגרת אשראי חוץ-בנקאי. בדבריו הוא מתייחס גם ל"מהפכה", כביכול, של בנק דיסקונט אשר הודיעה על פתיחת סניפים מרכזיים עד השעה 20:00: "לפתוח בנק עד 20:00 בערב - זה לא מהפכה".

נשאלת השאלה מה יוצא ללאומי קארד מזה? והתשובה היא שלאומי קארד נהנית מהריבית על האשראי העומדת על פריים + 5%. בבחינת צפי לכרטיסים מונפקים של לאומי קארד FREE, להיילוייל אין יכולת להעריך את הכמות הצפויה לסוף שנת 2007 ומתכוון להנפיק כמה כרטיסים שידרשו הלקוחות.

מסקר שערך מכון "מדגם, ייעוץ ומחקר בע"מ" בקרב 500 ישראלים מעל גיל 18, עבור לאומי קארד, עולה כי לפחות 50% מבעלי כרטיסי האשראי מנצלים את ההטבות והמבצעים הניתנים באמצעותם. 39% מהאנשים אינם יודעים אלו עמלות הם משלמים ו-62% אינם יודעים כמה עמלות הם משלמים עבור כרטיסי האשראי.

עוד עולה מהסקר, כי 50% נוהגים לנצל את מבצעי הנקודות בכרטיסי האשראי ו-40% מנצלים ההנחות. 38% מהנשאלים הביעו עניין בכרטיס אשר יהיה משולל עמלות והטבות ולמעלה מ-50% חושבים כי אין תמורה הולמת לעמלות אותם הם משלמים בעבור כרטיס האשראי.

מיליארד שקל אשראי חוץ-בנקאי

שוק כרטיסי האשראי עומד על מחזור של מעל 120 מיליארד שקל בשנה ויש למעלה מ-4 מיליון כרטיסים פעילים בישראל. בבחינת נתח השוק אוחזת ישראכרט ב-47%; לאומי קארד ב-26% וכ.א.ל עם נתח שוק של 26%. סך הכל עובדים 74 אלף בתי עסק עם כרטיסי אשראי ונתח האשראי גדל ב-5% על חשבון אמצעי תשלום אחרים.

היקף הפעילות של לאומי קארד גדל השנה ב-13%. זאת, לעומת גידול של כ-10% בשוק כולו. ללאומי קארד 1.3 מיליון כרטיסים תקינים הפועלים בשוק, מתוכם 120 אלף כרטיסי מולטי, 175 אלף כרטיסי מאסטרקארד והיתר - כרטיסי ויזה.

לאומי קארד מסיימת את שנת 2006 עם גידול בצריכת אשראי חוץ-בנקאי, הן ללקוחות פרטיים והן לעסקים קטנים וזעירים, בסדר גודל של מיליארד שקל. גם תחום הגיפט קארד הגיע להיקף טעינה של מעל ל-400 מיליון שקל. היילוייל מגלה, כי מלחמת לבנון השנייה פגעה בפעילות החברה ברבעון ה-3 בו נרשם גידול של 7% לעומת גידול של 17% ברבעון ה-4 של 2006.

לכמיליון ישראלים אין כרטיס אשראי

בשנת 2007 מתכנן היילוייל להעמיק את הצמיחה במתן אשראי חוץ-בנקאי פרטי ועסקי-זעיר. זאת לצד פתיחת תחרות ב-1 ביוני על סליקת כרטיס מאסטרקארד והמשך העמקת פלטפורמת גיפט-קארד. כמו כן, בכוונת החברה להטמיע שירותים טכנולוגיים מתקדמים כגון שירות SMS ואינטרנט ולהרחיב את מגוון כרטיסי האשראי על מנת להגיע לאוכלוסיות חדשות.

נתון מעניין שמעלה היילוייל הוא כי לכמיליון ישראלים, ביניהם 25% מהאוכלוסייה היהודית וכ-40% מהאוכלוסייה הערבית, החרדית ודוברי הרוסית, אין כיום כרטיס אשראי, בין אם הם מסורבי כרטיס, חוששים מאיבוד שליטה או פשוט מתנגדים לשלם עמלות. עבור כל אלו וגם עבור מחזיקי כרטיסים אשר מבקשים פתרון אחר, משיקה לאומי קארד כרטיס ויזה בינלאומי, הנטען בפלטפורמת Pre-Pay ונקרא: "CASH CARD".

הכרטיס נטען מראש באמצעות חיוב כרטיס אחר, מזומן או העברה מחשבון הבנק עד לסכום של 5,000 שקל. עלות הכרטיס הינה 10 שקל בחודש בכפוף לשימוש - לא השתמשת, לא שילמת. אבל, יש לקחת בחשבון עלות חד פעמית של 40 שקל לרכישת הכרטיס. כך במידה ומשתמשים בכרטיס מדי חודש, מגיעים לעלות חודשית כוללת של 160 שקל בשנה - סכום לא מבוטל ואף גבוה מסכום העמלות השנתי של יתר כרטיסי האשראי העומד על 120 שקל.

הנפקת ה-CASH CARD תחל במהלך חודש מרץ והחברה צופה כי עד סוף שנת 2007 יונפקו כ-20 אלף כרטיסים.

שירותי קונסיירג' לאלפיון העליון

כרטיס אחרון שמנפיקה לאומי קארד בשנת 2007 מיועד לאוכלוסיית הסופר פרימיום ונקרא WORLD SIGNIA. ה-WS של מאסטרקארד הונפק עד היום לכ-40 אלף איש באירופה ומציע מסגרת אשראי של מיליון שקל, ביטוח מורחב בסך מיליון דולר, שירותי סיוע משפטי ורפואי, פטור מעמלות המרה, כניסה חינם לטרקליני שדות תעופה ברחבי העולם, חברות במועדוני יוקרה בארץ והסעות VIP לנמל התעופה.

בנוסף, מציע הכרטיס מגוון הטבות ושירותי קונסיירג' במשך 24 שעות במהלך השבוע באמצעות חברת Travelex. עלות הכרטיס השנתית עומדת על 1,000 דולר, כאשר זוג כרטיסים יעלה 1,500 דולר. הכרטיס יוצע בארץ לכ-500 איש בלבד להם הון נזיל של יותר ממיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה