מיקרוסופט תבעה – ואמיר גנס יחדל סופית מלשלוח דואר זבל
הושג הסכם פשרה בתביעה שהוגשה על ידי מטה מיקרוסופט העולמית, מיקרוסופט ישראל ו-MSN ישראל נגד אמיר גנס. בית משפט המחוזי בתל אביב אישר שלשום (ג') הסכם פשרה, אשר הביא לסיומה תביעה שתבעה מיקרוסופט את גנס, הידוע כמפיץ דואר זבל, ואשר התהדר בכך בתקשורת. בעקבות ההסכם, נאסר על גנס לשלוח יותר דואר זבל. הצעת הפשרה התקבלה על ידי שני הצדדים.
בסוף 2004, זיהו כלי הניטור של שירות הדואר המקוון הוטמייל, כי כמויות גדולות של דואר זבל נשלחות על ידי גנס וחברת ניו אפרואץ' - שבבעלותו. עו"ד אייל שגיא, ממשרד עורכי הדין רון גזית-רוטנברג, שייצג את מיקרוסופט, הגיש תביעה בשם ענקית התוכנה, בטענה כי נעשה שימוש בשירות הדואר המקוון, בניגוד לתנאי השימוש. בנוסף נטען, כי גנס שלח הודעות ספאם, שנראו כאילו הגיעו משרתי הוטמייל, וזאת – על מנת שההודעות לא תיחסמנה. התביעה הוגשה בפברואר 2005, ועמדה על 2.5 מיליון שקלים.
עו"ד שגיא השתמש בסעיף החוק של "עוולה נזיקית", כיוון שבמועד הגשת התביעה - וגם עדיין כיום - אין סעיף בחוק נגד משלוח דואר זבל. בתביעה נטען בין השאר, כי חלק מההודעות שנשלחו, השתמשו בכתובת דואר אלקטרוני של "כאילו" כתובת הוטמייל, למרות שבפועל לא השתמש בכתובת הוטמייל, כי אם בכתובות פיקטיביות. לאחר ששגיא שלח מכתב התראה שלא נענה, הוגשה התביעה. החלו הליכים מקדמיים, ובעקבות התביעה, הצדדים נשאלו האם הם מוכנים ללכת לגישור, אשר זה לא הצליח.
תוקף להסכם הפשרה
כיוון שהדיון הגיע לשלבים מתקדמים, ומיקרוסופט ראתה שהכנסת ומשרד התקשורת מתקדמים בחקיקת חוק נגד משלוח דואר זבל, ומנגד - גנס הביע נכונות, בהבדל מבעבר, להפסיק לשלוח דואר זבל, הסכימו הצדדים על הסכם הפשרה. בהסכם הפשרה נקבע כי גנס וחברתו "יימנעו מלשלוח הודעות דואר אלקטרוני פרסומי לנמענים, יימנעו מלהעביר לכל אדם, בארץ או בחו"ל – אמצעים כלשהם – לרבות תוכנות, רשימות כתובות ומאגרי מידע – להפצת דוא"ל פרסומי לנמענים... יימנעו מלהפר את הזכויות של הוטמייל, ויימנעו מלשלוח הודעות דוא"ל פרסומי באמצעות שרתי דואר שבעליהם לא הסכים לכך...".
בהסכם הפשרה נקבע, כי אם גנס יפר את פרטי ההסכם – הוא ישלם קנס בסך 100,000 שקלים על כל משלוח דואר זבל. בנוסף, נאלץ גנס להתחייב להודעה הבאה שתפורסם על פי שיקול דעתם של מיקרוסופט: "חברת א.ג ניו אפרוץ' ומר אמיר גנס, מביעים בזאת את התנצלותם הכנה בפני התובעות ובפני מי ממנויי שירותי הדואר האלקטרוני שלהן, אם נגרם להם נזק ו/או בשל אי הנוחות שנגרמו עקב משלוח הודעות ספאם על ידם ומתחייבים בזאת לחדול מכל פעילות שכזו בעתיד. כמו כן, החברה וגנס מתנצלים בזאת בפני מיקרוסופט ישראל, מיקרוסופט קורפוריישן ו-MSN ישראל, בגין כל פגיעה שייתכן שנגרמה להן כתוצאה מדבריהם בעבר בנושא הספאם והתביעה הנדונה וחוזרים בהם מדבריהם מכל וכל".
"מה שהיה חשוב מבחינתנו", אמר עו"ד שגיא, "הוא שגנס, הנתבע - הביע נכונות להפסיק לשלוח דואר זבל בכלל, ולא רק באמצעות כתובות הוטמייל, אלא בכלל. כלומר, הצלחנו באמצעות הסכם הפשרה, למנוע ממנו משלוח דואר זבל תוך שימוש בכל ספקיות האינטרנט".
"את זה לא היינו יכולים להשיג בבית משפט – גם אם היינו מנצחים", ציין עו"ד שגיא, "במובן מסויים הפשרה הזו היא טובה יותר עבור כלל הציבור, כי היא מונעת שימוש שלו בכלל שרתי האינטרנט ובאמצעות כלל ספקיות הרשת. בכל מקרה - התכוונו לתרום כסף לקהילה, אם היינו זוכים".

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.