ווידמד: התקדמות בניסוי לניטור חולי אי-ספיקת לב

מנכ"ל ווידמד, אניה אלדן: "המטרה של ווידמד היא לאפשר חיזוי של הידרדרות המחלה בחולים באי-ספיקת לב כשבוע לפני הגעתם למצב אקוטי, לצורך מתן טיפול רפואי מונע"
ליאור גוטליב |

חברת WideMed, המובילה בפיתוח טכנולוגיות לעיבוד אותות ביו-רפואיים, מתחילה השבוע בניסוי קליני שני בחולי אי ספיקת לב, בבית החולים "כרמל" בחיפה, להוכחת יעילותו של מדד רפואי חדש מפיתוחה של החברה שנועד לזיהוי מוקדם של התדרדרות המחלה הקשה.

לפי איגוד הקרדיולוגים האמריקאי, בארה"ב לבדה ישנם היום כחמישה מיליון חולים הסובלים מאי-ספיקת לב כרונית וההוצאה לבריאות לחולים אלה הינה הגבוהה ביותר מסך ההוצאות לבריאות בארה"ב והיא נאמדת בכ-30 מיליארד דולר בשנה.

בניסוי קודם, שכלל כ-80 חולים, הוכיחה ווידמד את אמינותו של המדד להידרדרות מחלת אי-ספיקת לב. מדד זה פותח על ידי מדעני החברה והוא מוגן בפטנטים. הוא נגזר מניטור האותות הביו-רפואיים של החולה בזמן שינה. מטרת הניסוי הנוכחי הינה להוכיח את יעילותו של המדד לגילוי מוקדם של התדרדרות המחלה, וזאת לצורך התערבות רפואית מוקדמת לסייע בכך במניעת אשפוז. במהלך הניסוי תשתמש ווידמד במערכות הממוחשבות לניטור שינה של החברה ואשר נמכרות בארה"ב באשור ה-FDA.

"ניסוי זה, המתבצע בחולים בזמן שינה, עשוי להוות פריצת דרך בתחום ניטור חולי אי-ספיקת לב ולהביא למניעה של עד כדי 3/2 מהאשפוזים החוזרים של חולים אלו", כך אומר החוקר הראשי של הניסוי, הקרדיולוג ד"ר עופר אמיר, מהמומחים המובילים בישראל בתחום.

מנכ"ל ווידמד, אניה אלדן, אמרה כי "המטרה של ווידמד היא לאפשר חיזוי של הידרדרות המחלה בחולים באי- ספיקת לב כשבוע לפני הגעתם למצב אקוטי, לצורך מתן טיפול רפואי מונע. גילוי זה עתיד להביא לחיסכון של כ – 10,000 דולר בהוצאות הבריאות לחולה בשנה. מכאן, שפוטנציאל ההכנסות של ווידמד הוא מאות מיליוני דולרים."

ווידמד הוקמה בשנת 2000 ונסחרת בבורסה לניירות ערך בת"א החל משנת 2006. החברה עוסקת בפיתוח טכנולוגיה לעיבוד ולניתוח אותות ביו-רפואיים על סמך העקרונות הפיסיולוגיים העומדים בבסיסם. מטרת הפיתוח היא לאפשר אבחון של הפרעות ומחלות בתחומי השינה והקרדיולוגיה. החברה פיתחה טכנולוגיה ייחודית של ניתוח אותות, המוגנת ב-8 פטנטים, ומשמשת לעיבוד אוטומטי של כמות גדולה מאד של מידע, להצגת זיהוי אירועים ומיונם ברמה גבוהה של דיוק.

בנוסף לחברה שתי מערכות נוספות מתוצרתה:

1.Morpheus – מערכת מידע קלינית לאבחון גורמים להפרעות בשינה, בשילוב ניהול ואוטומציה של מעבדות שינה. המערכת מאפשרת זיהוי ואבחון ממוחשב של שלבי השינה, דום נשימה והפרעות שינה אחרות, תוך ניתוח הסיבה להפרעה באופן המאפשר את קביעת הטיפול הרפואי המתאים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.91%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.