מגלים מניה זרה: הפעם למתעניינים במוצרי הספורט

מניית גולף גלאקסי נחתכה ב-30% מראשית השנה עד חודש אוגוסט, אולם מאז ועד אמצע חודש נובמבר 2006 טיפסו בכ-50% והגיעה לרמתה שלפני הנפילה
ליאור גוטליב |

גולף גלאקסי (Golf Galaxy, Inc) הינה הבעלים והמפעילה של רשת חנויות קמעונאיות המתמחות בגולף. לחברה 61 חנויות הפרושות על פני 24 מדינות בעיקר בצפון מזרח ובמערב התיכון של ארה"ב.

החברה מתמחה בציוד גולף, בגדי גולף, אביזרים ומתנות וכן חפצי אמנות הקשורים לספורט הגולף כמו גם שרותי גולף שונים. בנוסף לפעילות זו מספקת החברה מתקנים לבניית מועדוני גולף, אחזקה ותיקון ציוד גולף.

שטח המכירה של חנויות החברה נע בין 4,500 ל-6,000 מ"ר לחנות ובנוסף מפעילה החברה מערך הפצה ומכירה באמצעות האינטרנט.

הרשת פועלת בקונספט של חנות בתוך חנות בה פועלת החברה הבת של החברה, GolfWorks, למתן פתרונות, הדרכה, שיעורי גולף ומכירה של ציוד גולף לשחקנים ברמה המקצוענית. בפעילות זו מועסקים מומחי גולף החברים ב-PGA (האגודה המקצוענית לגולף של אמריקה) ושיעורי הגולף נערכים ע"י ניתוח מהלכים בוידיאו ממוחשב, כמו גם ליווי והדרכה בבחירת ציוד גולף ומועדונים.

לחברה בלעדיות על מספר מותגי גולף אשר אינם נגישים ללקוחות ברשתות ספורט מתחרות, החברה בנתה את שני המותגים המובילים Outward 9 לציוד גולף ו-Rae's Creek לביגוד גולף המשווקים בחנויותיה. בנוסף מוכרת החברה בחנויותיה ביגוד ספורט של החברות נייק, אדידס, גרג נורמן, אקו ועוד הממותגים בשם "Golf. Life. Style".

עסקי הגולף

מספר שחקני הגולף בארה"ב היה קבוע למדי בשנים האחרונות, אולם מספר סיבובי הגולף, המדד העיקרי לענף הגולף, ירד במקצת ב-2005 לעומת שנת 2004, כך על פי קרן הגולף הלאומית. למרות זאת, נראה כי 2006 עשויה להיות שנה טובה לענף, עם מספר סיבובים משוחקים שעלה מעט פחות מ-2% בשנה האחרונה.

"גולף גלקסי" פתחה 11 חנויות חדשות במהלך ששת החודשים הראשונים של שנת 2006, לחברה 61 חנויות כל-בו ב-24 מדינות בארה"ב, אתרי מסחר אלקטרוני ומכירה באמצעות קטלוגים. החברה מתכננת לפתוח מספר חנויות נוספות עד סוף השנה.

רבות מהחנויות נמצאות במדינות המערב התיכון ובצפון מזרח ארה"ב, שבהן סוף האביב והקיץ מהווים את שיא עונת הגולף, בכך חשופים ביצועי החברה לעונתיות דבר אשר ישתנה עם המשך ההתרחבות של החברה לאזורים גיאוגרפיים נוספים.

חופשת "יום האב" (Father's Day) ביוני מביאה עמה עלייה עונתית משמעותית במכירות, והמכירות אף עולות במהלך עונת החגים בדצמבר, אם כי במידה פחותה.

עקב אופיים העונתי של העסקים שלה, תוצאות הביניים של החברה אינן מצביעות בהכרח על התוצאות של שנת המס כולה. המכירות נטו וההכנסות נטו מגיעות בדרך כלל לשיאן במהלך הרבעון הראשון והשני של שנת המס בארה"ב. המכירות נטו ברבעון השני של שנת 2006 היו 95.6 מיליון דולר, עלייה של 37.4%, בהשוואה ל-69.6 מיליון ברבעון השני של שנת 2005.

המכירות נטו בששת החודשים הראשונים של שנת 2006 היו

178.2 מיליון דולר, עליה של 39% בהשוואה ל-128.2 מיליון דולר באותה תקופה בשנה הקודמת. גידול זה במכירות נטו, הן ברבעון השני והן בחציון ראשון 2006, נבעו בעיקר ממכירות בחנויות חדשות שנפתחו במהלך השנה, ממכירות דרך GolfWorks, "אשר גולף גלקסי" רכשה במרס 2006, ובמידה פחותה מעלייה במכירות של חנויות דומות.

"גולף גלקסי" היא עדיין חברה קמעונאית קטנה למדי, עם מכירות של כ-200 מיליון דולר בלבד בשנת 2005, אולם מכירותיה צמחו ב-50% בשנה שעברה והיא צופה צמיחה של 52%-57% בשנה זו.

דבר מרשים במיוחד הוא העובדה שהחברה נוסדה על ידי שני מנהלים לשעבר ב-Best Buy (סימול:BBY), ושיתר חברי צוות הניהול של החברה כולל "שחקנים" מ-Select Comfort בכך מייצבת החברה שדרת הנהלה עם עבר פיננסי וניהולי מוכח וכן דואגת להעסיק בקרב עובדיה שחקני גולף עתירי ידע וניסיון.

בדוח של CIBC שפורסם לא מכבר ומכסה את מגזר מוצרי הספורט, "גולף גלאקסי" מדורגת כחברה ביצועיסטית במגזר. בעודם ניצבים בפני תחרות עצומה מחברות ענקיות, יש ל"גולף גלאקסי" הזדמנות לזכות בנתח שוק מחנויות מתמחות מבוססות ומרשתות קמעונאיות קטנות. מגמות מכירה חלשות צפויות להתקזז מול עליה נמשכת ברווח השולי, אשר תסייע לחברה לעמוד בתחזיות לשנת 2006.

"מניות גולף גלקסי" נפלו ב-30% מראשית השנה עד חודש אוגוסט, אולם מאז ועד אמצע חודש נובמבר 2006 עלתה המניה בכ-50% והגיעה לרמתה שלפני הנפילה. אנו סבורים כי לרמה הנוכחית יש מרחב ירידה מוגבל בלבד ואנו צופים את עליית המחיר, זאת לאור שדרת הנהלה יציבה, אסטרטגיה המבוססת על מקצועיות אך פונה גם לחובבנים ולמגזרים "נשכחים" בענף וכן לענף יציב שנמצא בעליה בשנה האחרונה. לנוכח זאת המלצתנו היא "קניה".

* כתבה זו נכתבה על ידי חברת "KAYEMA Investments LTD" (קיימא), שהינה חברה המתמחה בהשקעות, ייעוץ ואנליזה ופועלת לפי מודל SRI – Socilly Responsibility Investment. ככזו בודקת חברת קיימא בהמלצותיה גם את מידת האחריות החברתית והסביבתית של חברות אלו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות
דעה

הרחבת מודל "העסק הזעיר" עלולה לעלות למדינה מאות מיליונים ולפגוע בעצמאיים עצמם

ההצעה של רשות המסים להגדיל את תקרת ה"עסק הזעיר" ל-300 אלף שקל מצטיירת אולי כהקלה לעצמאים, אבל בפועל תעלה למדינה מאות מליונים ותפגע באותם נהנים בקבלת משכנתה והחזרי מס
אריאל פטל |
נושאים בכתבה רשות המסים

לאחרונה פורסם כי שי אהרונוביץ' מנהל רשות המסים מציע להרחיב את הפטור ממס לעסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל, בעקבות הצלחת הפטור הקודם לעסקים עד 120 אלף שקל. ההצעה נועדה להקל על נישומים ולצמצם את הבירוקרטיה. כעת, רשות המסים תוכל לגבות מס נמוך יותר מעסקים אלו, תוך שמירה על גבייה יעילה. התנאים להמשך המהלך כוללים גבייה מרשימה ותחזיות צמיחה חיוביות.

בואו ונעשה קצת סדר. 

החל משנת 2024 נקבע מושג חדש שנקרא "עסק זעיר" לעניין מס הכנסה. 

מי שיכול להירשם כ"עסק זעיר" הוא מי שמחזור הכנסותיו השנתי (לא רווח) הוא עד 120,000 שקל. אותו עסק זעיר יכול להיות עוסק פטור או עוסק מורשה לעניין מע"מ, מה שחשוב זה מחזור ההכנסות השנתי. 

מי שרשום כ"עסק זעיר" מקבל מהמדינה שתי סוכריות:

1. 30% ממחזור ההכנסות שלו מהוות הוצאות מוכרות באופן אוטומטי, מבלי שהוא נדרש להוכיח תשלום וללא צורך לשמור אסמכתאות להוצאות. 

2. פטור מהגשת דוח שנתי למס הכנסה ופטור מהגשת הצהרת הון, כך שנתוני הדיווח לא ייבדקו. 

כ-40-45 אלף עוסקים שעונים להגדרה כבר נרשמו לסיווג החדש. במקרים רבים מאוד מדובר בנותני שירותים, כגון: מורים פרטיים, נגנים, מטפלים ברפואה משלימה ועוד, שאין להם באמת הוצאות בהיקף של 30% וגם לא 20% אלא 10% לכל היותר. 

כעת, מנהל רשות המסים מבקש להרחיב את מודל ה"עסק זעיר" כך שיוגדל סכום ההכנסות השנתי ל-300 אלף שקל במקום 120 אלף שקל, אלא שבהצעה קיימת התעלמות מוחלטת ממספר השפעות שליליות משמעותיות  שעלולות לעלות לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים ולציבור שמסווג כעסק זעיר הרבה מאוד כסף והמידע נסתר מהם ולכן, אני מתנגד נחרצות למהלך המוצע מהסיבות הבאות:

ראשית, לא פורסמה העלות הצפויה למהלך, הלא היא "השתתפות המדינה" בהפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי למי שמחזור ההכנסות השנתי שלהם הוא עד 300 אלף שקל. בהעדר המידע, לא ניתן לקבוע אם המהלך כלכלי לקופת המדינה?

תהיה פגיעה בתגמולים שישולמו מביטוח לאומי כתוצאה מרווח חייב במס נמוך בעשרות אחוזים מהרווח ה"אמיתי" ובעיקר: